RECENZIJA: THE HOLDOVERS – božićni klasik Alexandera Paynea

REDATELJ: Alexander Payne

GLAVNE ULOGE: Paul Giammati, Da’Vine Joy Randolph, Dominic Sessa, Carrie Preston

TRAJANJE: 133 minute

 

Američki filmaš Alexander Payne godinama stvara filmove koji su, često, potpuno drugačiji od većine kino ponude. Glavni su protagonisti njegovih filmova obični ljudi sa životnim pričama koje nisu daleke i strane gledateljima. Payneovi protagonisti punokrvni su i slojeviti likovi koje muče opipljivo životni problemi (i)li nedoumice kao i ožiljci iz prošlosti – neki od njih moraju nastaviti živjeti nakon tragedija odnosno gubitaka koje su proživjeli, neki žele (moraju?) pronaći smisao života. Obitelj i obiteljski odnosi u fokusu su zanimanja Alexandera Paynea, ali priče o obiteljima (većinom su one disfunkcionalne, ali koje su u današnje vrijeme funkcionalne?) nisu zamorne, trome i dosadne. One su ukrašene sjajno napisanim dijalozima, izvrsnim glumačkim izvedbama i crnim humorom…svaka od navedenih filmskih priča emotivna je i Payne brzo, na prepad povezuje protagoniste i gledatelje. Od “Gospodina Schmidta” i “Stranputice” pa sve do NasljednikaNebraske , Payne je stvorio prepoznatljiv redateljski rukopis, osvojio brojne nagrade i postao omiljeni autor velikom broju ljubitelja filma. Takav status Alexander Payne potvrđuje i novim filmom “The Holdovers”…

Radnja filma vraća nas u predbožićno vrijeme, zadnje dane 1970. godine. Učenici, profesori i osoblje ugledne srednje škole “Barton” spremaju se na odlazak kući, na praznike. Ipak, neki neće otići – cinični, od učenika i kolega omražen profesor povijesti Paul Hunham ostaje dežuran tijekom praznika. Spletom okolnosti Hunham dobiva društvo – problematični učenik Angus Tully i tugom slomljena kuharica Mary također ostaju u školi. Mary, Paul i Angus izgledaju kao potpuni stranci, ali dani koje će provesti zajedno zauvijek će promijeniti njihove živote….

“The Holdovers” nastavlja niz redateljevih protagonista koji, onako na prvu, nisu pretjerano simpatični – zapravo Angus i profesor Hunham (kuharica Mary, treća glavna uloga filma gledatelju je od prve minute bliska odnosno izaziva empatiju – njena se životna tragedija otkriva u samom početku filma) su odbojni, drski i cinični. No, profesor i učenik su uvjerljivo životni likovi i kako se u životu često događa njihova površinska odbojnost i cinizam prema ljudima i svijetu koji ih okružuje zapravo je maska (ili oklop) ljudi koji su duboko povrijeđeni i(li) ljuti zbog vlastitih životnih odluka odnosno neostvarenih ambicija.

Nije jednostavno gledati protagoniste koji, iz raznih razloga, neće otići kući za Božić. Blagdan koji je, bez obzira na snažno religijsko značenje i kod onih koji ne vjeruju postao vrijeme za obiteljsko okupljanje. No, iz različitih razloga glavni protagonisti Božić 1970. godine dočekat će izvan kruga obitelji – međutim, situaciju u kojoj se glavni protagonisti filma nalaze Payne neće pretvoriti u naricanje o zloj sudbini već u potpunosti razotkriva glavne likove i pokazuje kako ljudi iz našeg okruženja kojima i ne dajemo previše pažnje (ili ih čak i ignoriramo) mogu postati veća obitelj od obitelji. U redu, božićno-novogodišnje okupljanje profesora, učenika i Mary splet je okolnosti i slučajnosti, ali često se lijepe (najbolje) stvari u životu događaju upravo…slučajno.

 

Photo: Courtesy of FOCUS FEATURES – © 2023 FOCUS FEATURES

 

Payne izbjegava klišeje i ubacuje u brzinu više – otkriva razloge zbog čega su glavni protagonisti toliko nepristupačni i otrovni prema ostatku svijeta, ali ne dopušta crnilo (osim kada je dašku crnog humora riječ) već profesor Hunham, Mary i Angus pale automobil i “The Holdovers” u trenucima postaje i film ceste (nije prvi put – Payne je s filmom ceste koketirao ili mu se potpuno prepustio u “Nebraski” i “Stranputici”). Putovanje koje otkriva tajne, ali i povezuje profesora i učenika te pokazuje kako se Mary nosi s tragedijom koja je zauvijek promijenila njen život…

Iako je “The Holdovers” film sagrađen na odnosima između glavnih protagonista i njihovom snažnom, detaljnom karakterizacijom, redatelj nije propustio dati komentar na određene…ha, pojave u društvu. Najsnažniji je onaj u kojem možemo usporediti sudbine vršnjaka, zapravo klinaca. Jedan od njih je zbog nedostatka novca tragično završio i ostavio Mary u tuzi i boli dok obitelj drugog, Angusa koristi novac kako bi smirila vlastitu savjest i kupila Angusovu ljubav ili se barem riješila njegovih poziva i molbi.

Glumačka ekipa filma je…briljantna. Da’ Vine Joy Randolph je osvojila “Oscara” za ulogu Mary, Paul Giamatti ponovo je ostvario nastup za dugo pamćenje (njegov odabir umjesto Cilliana Murphyja za osvajanje zlatnog kipića ne bi bio pogrešan) – mlađahni Dominic Sessa nepravedno je izostavljen kod nominacija, ali je njegova izvedba velika i snažna. Interpretacija Angusa, mladića sa suzama u očima, pokazuje kako se od Sesse u budućnosti mogu očekivati zanimljiva glumačka dostignuća…

Premijera filma “The Holdovers” u domaća filma kasni gotovo pola godine – šteta jer premijera prije Božića dala bi dodatni vjetar u leđa novom filmu Alexandra Paynea. No, bez obzira na pretjerano kašnjenje ostaje činjenica kako se već sada može napisati da je riječ o filmu koji pripada na liste najboljih božićnih filmova u povijesti sedme umjetnosti. Riječ je o filmu za sva vremena i može se gledati u svako doba godine. Film o ljudima koji, unatoč životnim traumama i greškama, ne gube nadu, film koji, zapravo, nema sretan završetak, ali ipak šalje snažne poruke. Jedna od njih je činjenica kako ljudi s kojima nismo obiteljski povezani mogu postati važniji za našu životnu priču od članova obitelji, druga je činjenica kako je svaki kraj novi početak (baš kao na završetku “Casablance”)…treća je…ostale otkrijete sami u filmu s dušom i srcem koji gledatelja osvaja na prepad već nakon uvodnih minuta filma.

 

OCJENA: 10