RECENZIJA: DUNGEONS & DRAGONS: ČAST LOPOVA – magija prema sigurnoj formuli

REDATELJI: John Francis Daley, Jonathan Goldstein

GLAVNE ULOGE: Chris Pine, Michelle Rodriguez, Justice Smith, Hugh Grant, Chloe Coleman, Daisy Head, Rege-Jean Page

TRAJANJE: 134 minute

NAZIV ORGINALA: Dungeons and Dragons: Honor Among Thieves

Prvi susret s kultnom stolnom igrom Dungeons and Dragons ostao mi je u izvrsnom sjećanju. Premda sam duži niz godina bio upoznat s kulturološkom bombom zvanom Tamnice i zmajevi, moje znanje o igri svodilo se isključivo na reference u popularnoj kulturi, posebice u filmovima i serijama. S vremenom je znatiželja konačno nadvladala strah te sam se spletom okolnosti našao za stolom, usred vlastite avanture u fantastičnom svijetu DnD-a. Vrlo brzo shvatio sam zašto je DnD jedna od najpopularnijih stolnih igara svih vremena, s impresivnom bazom od 13 milijuna aktivnih igrača. Količinu slobode i neobuzdane mašte koju sam znao doživjeti za vrijeme prosječnih partija teško je opisati riječima. Bajkoviti svijet DnD-a ispunjen je zmajevima, čarobnjacima, dvorcima, goblinima i drugim fantastičnim motivima preuzetih iz najrazličitijih izvora; od narodnih i antičkih mitologija preko J.R.R. Tolkiena pa sve do Biblije. Ako ovome pridodamo raznoliku postavu kompleksnih likova koje mogu preuzeti igrači i upotpunimo to s bezvremenskim narativom epske pustolovine koje se krije u svakoj sesiji, dobili smo recept za ultimativno fantasy iskustvo.

Unatoč popularnosti i dubokom bunaru mogućih fabula koji bi bili idealni za ekranizaciju, Tamnice i zmajevi nisu se proslavili na filmskom platnu. Štoviše, jedina adaptacija vrijedna spomena je istoimena animirana serija nastala ranih osamdesetih godina prošlog stoljeća. Ruku na srce, postoji i igrani film snimljen 2000. godine, no riječ je o ispodprosječnom ispljuvku koji ne zaslužuje vašu pažnju. S obzirom na neslavnu prošlost serijala, vijest o novoj adaptaciji dočekao sam s priličnom dozom skeptičnosti, a moje sumnje dodatno su se povećale jednom kada su počeli izlaziti traileri. Film mi je izgledao poput prožvakane, bezdušne verzije fantastičnih avantura pojačan s generičnom formulom Marvelovih filmova. Srećom, mračna predviđanja bila su tek djelomično točna. Iako se Dungeons and Dragons: Honor among Thieves uistinu neprekidno služi takozvanom Marvelovom formulom, radi to na prikladnim mjestima i s nemalom količinom šarma, zbog čega me na kraju više podsjetio na solidne izlete poput Čuvara Galaksije, a manje na posljednji Antman.

Radnja filma prati lopova i putujućeg svirača Edgina (Chris Pine). Nemoralan način bogaćenja rezultirao je obiteljskom tragedijom i smrti Edginove supruge, zbog čega on i njegova družina pristaju na rizičnu krađu strogo čuvanog blaga. Pljačka u ključnom trenutku pođe po krivu, a banda se neslavno raspada. Nakon nemilog događaja Edgin vrijeme provodi u zatočeništvu, a jedina osoba koja je ostala uz njega je vječno namrgođena barbarka Holga (Michelle Rodriguez). Dvojac planira bijeg iz zatvora, ponajprije kako bi se Edgin ponovno sjedinio s kćeri Kirom (Chloe Coleman). Ubrzo nakon bijega saznaju kako je brigu o Kiri preuzeo Forge (Hugh Grant), sitni prevarant i bivši član družine koji se nekako domogao pozicije poglavara u prosperitetnom gradu Neverwinteru. Kako bi se domogao svoje kćeri, Edgin će morati sastaviti tim spretnih i sposobnih pojedinaca koji će mu izvojevati pobjedu i sprovesti njegove ingeniozne taktičke zamisli. Osim obiteljske drame u Neverwinteru, Edgin i družina uplest će se u sukob s mračnim i moćnim crvenim čarobnjacima iz zemlje Thay koji žele preuzeti kontrolu nad svijetom.

Ako vam se pri spomenu pojmova poput Thay, Neverwinter ili bard ne javlja poriv za bacanjem kockica, ne morate brinuti – struktura filma u potpunosti je pravocrtna i radnju ćete razumjeti i ako nikada u životu niste odigrali Tamnice i zmajeve. Scenarij i režiju većinski potpisuju Jonathan Goldstein i John Francis Daley, dvojac odgovoran za adaptaciju Čovjeka-pauka s Tomom Hollandom u filmu Spiderman: Povratak kući. Slične niti vodilje koje su Marvelov svijet učinile lako probavljivim širokom krugu ljudi prisutne su i u Časti lopova. Najjednostavnije rečeno, scenarij se sastoji od brojnih zakulisnih referenci na poznate segmente iz igre koje će cijeniti obožavatelji, no istovremeno je i vrlo dobrohotan i prohodan novopridošlicama u ovaj svijet – zmaj sit, koze na broju!

Osim uhodane formule i solidno strukturirane priče, treba pohvaliti i odabir glumaca. Chris Pine (Zvjezdane staze, Wonder Woman) u svojoj izvedbi neprestano balansira između šarma i nadmenosti, a Michelle Rodriguez (Brzi i žestoki) dostavlja svoju tipičnu izvedbu grubijanke sa srcem anđela. Hugh Grant (Love Actually) također je odradio dobar posao te na sebi svojstven način pokazuje kako slatkorječivost u trenutku postaje zlobna bahatost. Od ostalih važnih uloga treba izdvojiti i šeprtljavog čarobnjaka Simona kojeg tumači Justice Smith (Detektiv Pikachu) te šumskog druida Doric koju oživljava Sophia Lillis (Ono). Razigranu glavnu postavu upotpunit će zanimljivi sporedni likovi poput ironičnog, stoičkog svetog viteza Xenka (Regé-Jean Page).

Kada se ovaj karizmatični tim spoji, krenut će u linearnu, predvidljivu i zabavnu avanturu do svog iskupljenja i nanovo rođene časti. Narativne dionice akcije, priče, razrade likova i humora u stopu prate formulu modernih stripovskih filmova, a utjecaj je tolik da sam u nekim dijelovima borbe doslovce vidio identičnu koreografiju kao kod jednog Marvelovog ostvarenja. U filmu su korišteni praktični i specijalni efekti koji uglavnom otkrivaju kako je ovdje riječ o visokobudžetnom naslovu. Kada bih bio zlopamtilo, rekao bih da se mjestimično u pozadini mogu vidjeti mutni dijelovi nekih kompjutersko dočaranih kulisa, no riječ je o sitnicama.

Čast lopova u mnogočemu djeluje kao blast from the past naslov koji je najbolje promatrati kao vrckavu i lepršavu zabavu. Svjestan sam da se neprestano ponavljam, no ne mogu naglasiti koliko me Čast lopova podsjetila na onaj stari Marvel, prije no što je isti postao izlizan i samodostatan. Kroz nešto više od dva sata Čast lopova provest će vas kroz vrtuljak na kojem će vas neprestano zasipati humor, akcijske sekvence i domišljate izmjene replika šarolike glumačke postave. Naravno, u pozadini svega krije se obiteljska priča o poštenju, obitelji i onim pravim vrijednostima koje nadilaze materijalno, no trenuci u kojima film želi da ga shvatite ozbiljno razbacani su samo u ključnim dijelovima radnje.

Ako tražite zabavan film fantastične tematike uz koji se možete opustiti i gdjekad dobro nasmijati, Tamnice i zmajevi: Čast lopova rado će vam ispuniti prazninu. No, ako ste željni zabavnog naslova koji se ne libi nasmijati vas na nekonvencionalne načine, pritom zaobilazeći dobro uhodane formule, Čast lopova djelovat će vam kao prilično slabašan zbroj pa vam preporučujem da svoje kocke bacite negdje drugdje.