RECENZIJA: 1899 – Kud plovi ovaj brod…

AUTORI SERIJE: Baran Bo Odar, Jantje Friese

GLAVNE ULOGE: Emily Beecham, Jonas Alfreo Birkisson, Isabella Wei, Aneurin Barnard, Anders Pietschmann, Gabby Wong, Jose Piemantao

TRAJANJE: 1 sezona, 8 epizoda

“More dobro zna kada je smrt u blizini.”

Švicarsko-njemački scenaristički dvojac Baran Bo Odar i Jantje Friese stvorio je seriju koja je, za potpuno razumijevanje, zahtjevala priličnu dozu pažnje i koncentracije (one nisu bile problem – serija je nudila puno napetosti i neizvjesnosti). Dark je postao veliki hit i predmet brojnih rasprava – veliki broj komentara nije slučajan. Okidač radnje, nestanak dječaka u kišnom gradiću Windenu tek je početak nevjerojatne, napete priče s nadnaravnim elementima u kojoj je važnije kada a ne gdje. “Dark” je doživio tri sezone – autori su na vrijeme završili priču bez nepotrebnog i pretjeranog razvlačenja serije. Nakon “Darka” dinamični scenaristički duo Baran Bo Odar i Jantje Friese krenuo je u realizaciju novog projekta – serije “1899” koja je nedavno postala dio “Netflix” ponude….

Kraj je devetnaestog stoljeća, godina je 1899. “Kerber”, brod s više od 1600 putnika i članova posade isplovio je iz Europe i krenuo put SAD-a. Na brodu su ljudi različitih nacionalnosti koji su u potrazi za boljim životom (ili bijegom od problema i duhova prošlosti) kojeg se nadaju pronaći u obećanoj zemlji. Putovanje izgleda normalno i bez iznenađenja sve do trenutka kada kapetan broda prima signal s broda koji je nestao prije nekoliko mjeseci. “Prometej” se smatra nestalim i nitko nije čuo za njega sve do signala koji je stigao do “Kerbera”. Kapetan izdaje zapovijed i “Kerber” kreće pomoći putnicima i članovima posade ponovo pronađenog broda…

Gledanost i popularnost serije “Dark” na neki je način otežavajuća okolnost za “1899” – mnogi, može se reći većina, ljubitelji serija “1899” gledaju kroz prizmu (možda je prigodnije napisati piramidu) “Darka”. Usporedba s prethodnom Bo Odar/Friese serijom postala je gotovo jedino mjerilo serije “1899”. Da, serija je slabija i manje originalnija od “Darka”, ali je riječ o osam epizoda za koje vrijedi izdvojiti vrijeme.

Autori serije inspiraciju su pronašli (takav dojam ostaje nakon gledanja čitave sezone) u nekoliko filmova. Najviše utjecaja na “1899” ima “Matrix” te, u manjoj mjeri, Snowpiercer te “Na rubu horizonta” iz 1997. godine. Autori recikliraju ideje iz spomenutih filmova, dodaju neke svoje zamisli i stvari solidno funkcioniraju tijekom osam epizoda koliko prva sezona serije traje. Međutim, problem serije je neujednačenost cjeline – velike su oscilacije u napetosti i zanimljivosti epizoda. Od izvrsnih do epizoda koje imaju previše nezanimljivih minuta i praznog hoda.

Ipak, autori uspijevaju isporučiti priličnu količinu napetosti i neizvjesnosti – završetak sezone i ono što se može vidjeti u sedmoj i osmoj epizodi teško je predvidjeti s obzirom na početak odnosno zaplet serije. Osim izazova povezivanja detalja kompleksne radnje (bitno manje komplicirana i zamršena nego u “Darku”) serija se bavi i egzistencijalnim pitanjima ljudske vrste, klasnim razlikama i podjelama (tema jednako aktualna u naslovnoj godini serije kao i danas) kao i misterijama i neistraženim područjima mozga. Ljudskog mozga.

Serija prati veliki, u trenucima se čini i preveliki, broj protagonista. Radnja je, u početnim epizodama, raspršena na previše likova no kako epizode sezone odmiču tako se radnja sve više fokusira na najvažnije protagoniste priče i njihove sudbine. Glavni su protagonisti pristojno oblikovani iako ostaje dojam kako ćemo o njima više saznati u potencijalnoj novoj sezoni (ili sezonama). Glumačka ekipa je korektna – zanimljivost i vrijednost serije je veliki broj jezika koji se u njoj mogu čuti. Likovi govore jezicima zemalja iz kojih dolaze.

Efektan je i vrlo zanimljiv soundtrack serije. Pomalo iznenađujuće, ali sjajno uklopljeno u priču tijekom gledanja epizoda gledatelj može čuti, između ostalog, Davida Bowieja, Jimija Hendrixa, Depp Purple, Cat Stevensa te, kao uvod, Jefferson Airplane i njihov “White Rabbit” (“Matrix” smo, kao inspiraciju autora, već spomenuli). Odabir glazbe (koji je, većinom, u skladu s radnjom) podiže finale epizoda i dojam o seriji….

Slabija od (pre)velikih očekivanja (očekivanja su bila velika zbog prethodne serije autora), bolja od mnogih recentnih komentara na društvenim mrežama “1899” je, unatoč manama, zanimljiv i misterijom nabijena serija koju vrijedi pogledati. Osam epizoda otvara mnoga pitanja, prva sezona daje neke odgovore, ali na neke će gledatelji dobiti odgovore u vjerojatnoj drugoj sezoni…

OCJENA: 7.5