REDATELJ: Joon-Ho Boong
GLAVNE ULOGE: Chris Evans, Tilda Swinton, John Hurt, Jamie Bell
TRAJANJE: 121 minuta 

 

“Vlak je svijet, mi smo čovječanstvo” – Wilford

 

Godina je 2031. Kako bi smanjio globalno zagrijavanje čovjek je u atmosferu poslao tvar nazvanu CW7. Globalno zagrijavanje je zaustavljeno, ali je CW7 uzrokovao radikalno spuštanje temperature te je na Zemlji ponovo zavladalo ledeno doba. Rijetki preživjeli nalaze se u vlaku, svojevrsnom perpetuum mobileu koji neprekidno putuje smrznutim planetom. Vlak je osmislio bogati industrijalac imenom Wilford (Ed Harris). Ljudi su podijeljeni u klase; u stražnjem dijelu vlaka žive najsiromašniji dok je prednjem dijelu povlaštena klasa koju predvodi Wilford. Uskoro izbija pobuna obespravljenih koju predvodi Curtis (Chris Evans)….

“Snowpiercer” je film snimljen na temelju stripa imenom “Le Transpernceige” autora Jean-Marc Rocheetea, Jacquesa Loba i Benjamina Legranda. Za redatelja filma je odabran južnokorejski redatelj Joon Ho-Boong. Odabir Ho-Boonga za redatelja ovog tematski zahtjevnog projekta nije nikakvo iznenađenje. Redatelj u svojoj filmografiji ima naslove kao što su “Domaćin”, “Sjećanje na umorstvo” i “Madeo”. No, bez obzira na intrigantnost teme i vrlo zanimljivu glumačko-redateljsku ekipu, “Snowpiercer” je projekt koji je imao dosta problema s distribucijom. Premijera filma u Južnoj Koreji održana je u osmom mjesecu prošle godine. Unatoč dobrom prijemu kod publike i kritike, braća Weinstein nisu dopustili distribuciju u zemljama gdje polažu prava na film.Weinsteini su zahtijevali da se određene scene iz filma izbace kako bi “Snowpiercer” bio prikladniji  (manje brutalan) za zapadnjačku publiku. No, bez obzira na probleme film je prikazan, između ostalih, u Francuskoj i Nizozemskoj i ubrzo se proširio dobar glas o Boongovom filmu….

Gledatelj ulaze u svijet budućnosti uključuje u trenucima kada kreće pobuna siromašnih i obespravljenih. Oni se nalaze u zadnjim vagonima vlaka koji su prljavi i prenapučeni. Nakon izbijanja pobune, ljudi iz stražnjeg dijela vlaka se probijaju prema prednjim vagonima. Kao u nekoj video igrici svaki novi vagon je novo iznenađenje kako za pobunjenike tako i za gledatelja.

Ne treba previše mudrosti kako bi se kroz podjelu ljudi u vlaku pročitala redateljeva aludiranja na našu svakodnevicu. Imamo bogatu, privilegiranu klasu (koja je u budućnosti, ali i u današnje vrijeme sve malobrojnija; sve manje ljudi posjeduje sve veće bogatstvo). Na drugoj strani su ljudi koji su svakim danom sve siromašniji i brojniji. Srednja klasa je u izumiranju, ona je u filmu predstavljena kao represivni aparat koji štiti poredak. Za vrijeme pobunjeničkog pohoda imamo niz motiva koji nas povezuju s današnjim, modernim ljudskim društvom; onaj tko kontrolira prirodne resurse (voda) kontrolira i ljude, hedonizam bogatih, izrabljivanje djece kao jeftine radne snage, prenaseljenost planeta, potrebu čovjeka, zapravo ljudskog društva da se odmakne od pretjerane ovisnosti o tehničkim čudesima, te da se “pomiri” s prirodom kojoj pripada. Redatelj je poseban naglasak stavio na nasilje. Nasilje kao konstanta ljudskog društva od njegovog postanka. Ono ne prestaje i ne nestaje čak i u postapokaliptičnom svijetu kada je ljudska vrsta teško stradala, te je u borbi za opstanak. Scene nasilja su sirove i brutalne, sjajno odrađene i u nekim trenucima podsjećaju na “čekićanje” Oh Dae-Sua u kultnom “Odlboyu”.

Vizualno, film izgleda vrlo dobro. “Snowpiercer” je većim dijelom neugodno ozbiljan film, ali postoje trenuci kada redatelj u priču “ubrizgava” otkačeni, nerijetko crni humor. Iznenada i vrlo efektno. Glumačka ekipa filma je vrlo dobra. Očekivano, rutineri Ed Harris i John Hurt su uvjerljivi u svojim ulogama, u ovom filmu neprepoznatljiva Tilda Swinton je otkačena i ponovo samo svoja, a redateljev ljubimac Kang Ho-Song je  izvrstan. Ugodna iznenađenja su mlade snage; Jamie Bell, Octavia Spencer i posebno Chris Evans koji pokazuje da Captain America nije vrhunac njegovog glumačkog umijeća.

Nema nikakve dvojbe da “Snowpiercer” ima poneku nelogičnost u priči, radnji filma. Pedantni sakupljači takvih detalja imat će materijala za propitkivanje određenih događanja i situacija u filmu. No, kao i svaki redatelj tako i Joon Ho-Boong u svojem filmu stvara svoj svijet sa svojim pravilima. Poneki propust mu ne treba previše zamjeriti. Njegova ambicioznost i želja da kroz postapokaliptični svijet prikaže našu svakodnevicu je potpuno uspjela. “Snowpiercer” je film čija se radnja događa u budućnosti, ali puno govori o našoj sadašnjosti.

OCJENA: 9

 

 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)