RECENZIJA: PREY – povratak Predatora

REDATELJ: Dan Trachtenberg

GLAVNE ULOGE: Amber Midthunder, Dakota Beavers, Dane DiLiegoro, Stormee Kipp, Michelle Thrush

TRAJANJE: 99 minuta

“I can hunt” – Nara

U dugoj i bogatoj karijeri filmskog akcijskog junaka, obračunao se Arnold Schwarzenegger sa stotinama različitih negativaca. Protivnici likova koje je glumac interpretirao bili su teroristi, pripadnici narkokartela, bivši specijalci i pripadnici američke vojske, korumpirani policajci, korporacije, Batman…godine 1999. godine Schwarzenegger se suprotstavio čak i Sotoni (“Početak kraja”). Ipak, nikada akcijski nadčovjek nije tako drhtao (od straha, naravno) kao 1987. godine kada je njegov protivnik bio lovac vanzemaljskog porijekla. Predator je brzo i efikasno uklonio članove Dutchove (ime lika kojeg glumi Schwarzeneggera) ekipe – Dutcha je spasila čista slučajnost (blato).

“Predator” je (p)ostao akcijski klasik koji je 1990. godine dobio nastavak – bez obzira na to što Schwarzenegger i redatelj John McTiernan nisu radili na dvojci riječ je o pristojnom nastavku u kojem je Predator nastavio loviti, ali u urbanoj džungli. Nakon 1990. godine nižu se projekti u kojima se Predator pojavljuje, ali očekivanja nisu ispunjena. Sve do prije nekoliko dana kada je na streaming servisu “Disney plus” premijerno prikazan “Prey” – novi predator film koji je bitno premašio (nevelika) očekivanja….

Radnja filma redatelja Dana Trachtenberga (10 Cloverfield Lane ) vraća nas u prošlost. Godina je 1719. – vrijeme kada su na prostorima sadašnjih Sjedinjenih Američkih Država živjeli domoroci – u ovom slučaju riječ je o plemenu Komanča. Mlada članica plemena po imenu Nara želi se dokazati kao lovkinja u plemenu lovaca (jer muškarci u plemenu misle da Nara lovkinja ne može biti). Tijekom lova Naru ugleda znak na nebu. Znak koji znači dolazak. Vanzemaljskog lovca. Predatora….

Iz prethodnih rečenica koje opisuju nekoliko uvodnih minuta može se zaključiti kako je Trachtenberg u potpunosti resetirao priču o Predatoru – zapravo ona je vraćena na početak. Predator izgleda drugačije i, velika je vjerojatnost, kako je riječ o prvom vanzemaljskom lovcu koji je posjetio Zemlju. On istražuje život na Zemlji – prije čovjeka on se obračunao s nekoliko životinjskih vrsta, ali nakon susreta s čovjekom predator shvaća kako je najveći izazov na planeti – lov na čovjeka.

“Prey” spaja odnosno suprotstavlja tri vrste lovaca koji imaju različite motive. Prvi je, naravno, Predator koji lovi iz zabave, dokazivanja vlastite nadmoći i želje za dominacijom na vrhu hranidbenog lanca na planetu koji je otkrio. Druga vrsta lovaca pripadnici su Komanča – oni love zbog preživljavanja. Loviti moraju kako bi se prehranili, ali i obranili. Mjesto pod lovačkim suncem traži Nara kojoj se nije jednostavno dokazati i nametnuti u dominantno muškom okruženju (feministički podtekst je zadovoljen, ali u slučaju “Preya” nije nametljiv i promašen već je u funkciji priče). Treća vrsta lovaca su došljaci – zapušteni divljaci porijeklom iz Francuske koji love zbog koristi odnosno zarade. Da, “Prey” nije samo jednostavan i običan film koji egzistira (ili parazitira kao neki njegovi prethodnici) na popularnosti “Predatora” već uspijeva u priču ugraditi nove, zanimljive detalje.

Različiti lovci na istom prostoru ne može proći bez sukoba i konačnog obračuna. U prikazu nasilja i žestini obračuna “Prey” ne štedi gledatelje i ne uljepšava stvari – svaki obračun s Predatorom je nemilosrdan i brutalan posebno u vrijeme hladnog oružja i primitivnih, hm, pištolja odnosno samokresa.

“Prey” je ispunjen predivnim vizualima prirode, okruženja u kojim se odigravaju krvavi obračuni (većina filma je snimljena u Kanadi, u blizini Calgaryja). Lijepa, ponekad i surova priroda je dojmljivo okruženje za dolazak grabežljivca i njegov love. Istaknuti vrijedi i dojmljivu glazbu koja prati radnju filma.

Iako je “Prey” napravio veliki odmak od prethodnih “Predator” filmova, redatelj se s nekoliko detalja naklonio filmu iz 1987. godine i njegovom nastavku (“If it bleeds…we can kill it”….).

Mane filma? Naravno da postoje – nekoliko netočnih navoda u vezi porijekla i teritorija na kojem su živjeli Komanči ne smetaju previše, ali smetaju (u više navrata) loši efekti odnosno CGI. Efekti, prije svih, oni vizualni nisu na razini filma i priličan su minus filma.

Od glumačke ekipe treba istaknuti mlađahnu Amber Midthunder u ulozi Naru te potpuno novi izgled Predatora (iza maske skriva se Dane DiLiegro). Izgled koji je dobro zamišljen, ali nije u potpunosti iskorišten zbog CGI problema…

Veliki je propust što “Prey” nije stigao u kino dvorane jer riječ je o filmu koji izgledom i izvedbom zaslužuje gledanje na velikom platnu. No, to su korporacijske odluke na koje mi gledatelji nemamo utjecaja – “Prey” je dostupan na streaming servisu “Disney plus” i vrijedan je gledanja. Riječ je o najbolje Predator filmu još od 1990. godine i nadmetanja Dannyja Glovera s vanzemaljskim grabežljivcem na ulicama Los Angelesa…

OCJENA: 7.5