RECENZIJA: POČETAK – tanka je linija između jave i sna….

REDATELJ: Christopher Nolan

GLAVNE ULOGE: Leonardo Di Caprio, Marion Cotillard, Tom Hardy, Michael Caine, Cillian Murphy, Joseph Gordon-Levitt, Ellen Page, Ken Watanabe, Tom Berenger, Pete Postlethwaite

TRAJANJE: 148 minuta

NAZIV ORIGINALA: Inception

 

Hvalevrijedan potez napravila je kompanija “Warner” uoči premijere “Teneta”. U kino dvorane ponovo je stigao “Početak” koji je premijerno prikazan prije deset godina. Za mnoge je “Početak” najbolji (ili najdraži) film Christophera Nolana – trailer “Teneta” podsjetio je na film čija se radnja, većinom, događa u snovima. Spektakularne scene urušavanja snova kao i vizualna dotjeranost neki su od razloga za gledanje “Početka” na velikom platnu. Još ako film nikada niste pogledali u nekom od multipleksa (kao što je slučaj s piscem ovih redaka) onda je “Početak” izvrsna prilika za novi početak posjeta kino dvoranama nakon višemjesečne stanke

Kada je riječ o ekipi odgovornoj za uspjeh filma puno se toga promijenilo, ali neke su stvari ostale iste . Christopher Nolan je potvrdio status jednog od najvažnijih i najzanimljivijih filmaša današnjice (prije “Početka” Nolan je u filmografiji imao, između ostalih, “Memento”, dva od tri filma o “Vitezu tame”, “Prestiž”, “Nesanicu”….), Leonardo Di Caprio je nakon nekoliko neuspješnih pokušaja osvojio “Oscara”, Tom Hardy ne skida masku s lica te je postao Locke, Max Rockatansky uz još dva nastupa u filmovima Christophera Nolana (DunkirkVitez tame: Povratak ), Cillian Murphy zaštitni je znak serije “Peaky Blinders”. Nakon što je osvojila “Oscara” za interpretaciju Edith Piaf, Marion Cotillard je nastupila u filmu gdje se može čuti najveći hit slavne francuske pjevačice (“Je ne regrette rien”) – Nolan i glumačka ekipa filma doista nemaju razloga za žaljenje jer “Početak” jednako sjaji kao i prije deset godina.

“Početak” počinje scenom koja se može interpretirati i kao kraj filma. Nakon uvodne scene radnja na vodi na početak priče i upoznaje nas s Cobbom i Arthurom. Stvaratelji snova bave se špijunažom i krađom ideja novom metodom koja se odigrava u snu. Tijekom spavanja odnosno sna kontroliraju podsvijest svojih meta i kradu informacije. Tijekom pokušaja krađe informacija od Saita san se urušava posao propada. Međutim, Cobb i Arthur saznaju od mete kako je bila riječ o audiciji – Saito ih želi angažirati kako bi u svijest Roberta Fischera, sina Saitovog poslovnog konkurenta ugradili ideju o uništenju očevog poslovnog carstva. Cobb i Arthur isprva odbijaju (jer usađivanje je teška, gotovo nemoguća misija), ali Cobb dobiva ponudu koju je nemoguće odbiti – ako operacija uspije Saito će omogućiti Cobbu povratak u SAD. Oslobađanje od optužbi za zločin i povratak….djeci.

Snovi i interpretacija snova oduvijek su bili predmet ljudskog interesa. Snove se pokušava znanstveno objasniti, ali njihov je sadržaj zanimljiv i onima koji sa znanošću nemaju nikakve veze. Snovi su, kroz povijest, intrigirali i filmaše. Primjera ime puno – jedan od najpoznatijih je Freddy Krueger. Horor ikonu stvorio je Wes Craven – Freddy je ubojica iz snova. “Strava u ulici brijestova” je serijal s velikim brojem nastavaka – film zbog kojeg generacije ljubitelja horora nisu mirno spavale.

Photo: Warner Bros

“Početak” nije horor, ali je Christopher Nolan inspiraciju pronašao u snovima. Svijet snova u “Početku” ima pravila, rizike i postaje mjesto visokosofisticirane špijunaže i kriminala. High tech dijelovi filma u kojem se rekonstruira svijet snova najveći je razlog zbog kojih “Početak” dobiva dimenziju više gledanjem na velikom platnu. Protagonisti stvaraju svijet, točnije svjetove snova na nekoliko razina, objašnjavaju način kako funkcioniraju – pred gledateljem se izmjenjuju vizualno dotjerani kadrovi i tehnički briljantno izvedene scene. “Početak” posebno impresionira u trenucima kada se snovi urušavaju nestaje granica između sna i jave. Svijet snova postaje pozornica akcijskog trilera, ali motivacija Cobba, glavnog protagonista (koji je najvažniji lik i pokretač radnje) nije rušenje korporacija, milijuni ili moć. Njegova motivacija je ljudska, bliska gledatelju – on se želi vratiti kući. Preboljeti gubitak i zagrliti djecu. Ništa više, ali i ništa manje.

Cobb je dvostruko zarobljen – optužnica za ubojstvo udaljila je Cobba od djece. U snu ne može u potpunosti kontrolirati stvari zbog femme fatale koja se iznenada pojavljuje u trenucima kada su snovi mjesto radnje filma. Realnost likova koje pratim. Cobb je u potrazi za iskupljenjem – pokušat će sastaviti krhotine razbijenog života kakav je nekada živio i pronaći mir. Kako to često biva put do iskupljenja, novog početka odnosno povratka nije jednostavan već je ispunjen iskušenjima. Zahtjevnim iskušenjima. U snu, ali i trenucima kada je budan.

Cobb će skupiti ekipu za akciju iz snova – likovi oko Cobba poslagani su kao pomoć glavnom protagonistu filma. O njima ne saznajemo previše – znatno je zanimljiviji odnos oca i sina Fischer (Cillian Murphy i Pete Postlethwaite). Riječ je o metama Cobbove ekipe – iako nisu dobili previše minuta filma odnos oca i sina intrigantan je – još jedan kamenčić u kompleksnom mozaiku “Početka” zbog kojeg gledatelj razvija empatiju prema likovima.

Furiozne akcijske dijelove filma, urušavanje snova i njihovo stvaranje prati izvrsna glazba Hansa Zimmera (Nolan i Zimmer su surađivali i na “Vitez tame”). Zimmerova glazba izvrsno se nadopunjava s događajima u filmu – kada Zimmer (nakratko) nestane na pozornicu “Početka” dolazi maleni vrapčić ili duša Pariza, Edith Piaf i njeni stihovi u kojima ništa ne žali. Tada “Početak”, poput sna, dobiva novu razinu.

“Početak” je duboko usađen u pamćenju mnogih ljubitelja filma. Kada se zagrebe ispod kompleksne površine koja se, većinom, događa u snovima radnja filma priča je o iskupljenju i pokušaju novog početka. Vizualno impresivan, tehnički dotjeran sa spektakularnim scenama snova i njihova urušavanja (film je osvojio četiri “Oscara”) napet i dinamičan “Početak” je za mnoge najbolji film Christophera Nolana. S obzirom na redateljevu filmografiju takve ocjene najveći su kompliment za “Početak”.