STEVEN SPIELBERG: DESET ODABRANIH

Desetljećima je Steven Spielberg jedan od najvažnijih i najutjecajnijih filmaša u Hollywoodu. Redatelj, scenarist, producent osnivač i vlasnik filmskih studija – čovjek koji je na direktan ili indirektan način zaslužan za desetke filmskih hitova. Filmaš  uspješan komercijalno i umjetnički – postoje projekti koji su zaradili stotine milijuna dolara, ali i intimniji filmovi koje je Spielberg režirao zbog drugih razloga (kod Spielberga se umjetničko i komercijalno ponekad uspješno spajaju). Vješt u manipuliranju i(li) izazivanju gledateljeve empatije Spielberg se okušao u svim žanrovima. Pred Vama je Goodtalking izbor deset najvažnijih filmova. Filmovi nisu poredani od najboljeg prema najmanje odličnim nego kronološki, prema godini izlaženja (od najstarijeg prema najnovijem). Deset odabranih filmova directed by Steven Spielberg su:

1. DVOBOJ (Duel) – 1971

 

Photo: Screenshot

 

Godine 1971 Spielberg je bio nepoznat redatelj, na početku karijere. Do “Dvoboja” u njegovoj je filmografiji bilo nekoliko kratkih filmova, dugometražni prvijenac “Firelight” te epizode televizijskih serija (jedna od njih je i “Columbo”). Televizijskim filmom “Dvoboj” Spielberg je skrenuo pozornost na sebe, pokazao redateljski talent. Zaplet filma je jednostavan – na poslovnom putu kroz američka bespuća, David Mann spletom okolnosti dolazi u sukob s vozačem kamiona. Naizgled banalni konflikt, prepirka polako, ali sigurno postaje borba na život i smrt…
“Dvoboj” je iznimno redateljsko postignuće – Spielberg je čestu situaciju u prometu pretvorio u revolveraški, kaubojski obračun. Osamdeset minuta filma ispunjeno je napetošću, prijetnja koja se nadvila nad Davida Manna stalno je prisutna – na trenutke izgleda kao da je riječ o paranoji no vozač kamiona ne odustaje. Osim nadmudrivanja i borbe na cesti “Dvoboj” je duboko intiman Spielbergov projekt. Redatelj je u više navrata potvrdio kako je sukob  Davida Manna i misterioznog vozača kamiona njegov povratak u djetinjstvo. Film je, između ostalog, alegorija redateljeva djetinjstva u kojem je često bježao od zlostavljača iz škole. Bježao, ali nije uvijek uspio pobjeći. Film koji je najavio veliki Spielbergovu karijeru i kreativno-komercijalnu eksploziju koja je stigla četiri godine nakon “Dvoboja”.

 

2. RALJE (JAWS) – 1975

 

“Ralje” je ključni, za mnoge i najbolji film Stevena Spielberga (redatelj često ističe da je “Ralje” film koji mu je promijenio život i otvorio vrata Hollywooda). Priča o velikoj bijeloj psini koja terorizira stanovnike i posjetitelje malog turističkog mjesta izvrstan je spoj akcije, trilera, horora i drame. “Ralje” su potvrda da je Hollywood u Spielbergu dobio velikog, predanog redatelja koji ne odustaje od vlastite vizije – Spielberg je odbio snimanje u studiju i inzistirao da se film snimi na otvorenom moru. Razlog je uvjerljivost priče odnosno radnje filma (istina tih su godina čelnici hollywoodskih kompanija više poštovali umjetnički integritet i vizije redatelja no bez obzira za relativno mladog filmaša neodstupanje od vlastite vizije bila je hrabra odluka). Vrlo dobra je glumačka ekipa filma (Roy Scheider, Richard Dreyfuss, Robert Shaw), nezaboravna je, Oscarom nagrađena, glazba Johna Williamsa. “Ralje” nisu važne samo zbog Spielberga – film je izazvao histeriju kod kino publike, zaradio više od 470 milijuna dolara i svijetu filma donio novi izraz za financijski uspješne filmove – “Ralje” je prvi blockbuster. Točnije Summer Blockbuster.

 

3. BLISKI SUSRETI TREĆE VRSTE (Close Encounters of the Third Kind) – (1977)

Dvije godine nakon “Ralja” Spielberg je riskirao i odlučio režirati SF/dramu. U čemu je bio rizik projekta? “Columbia” (danas “Sony”), kompanija koja je Spielbergu odobrila 20 milijuna dolara za snimanje filma bila je u teškoj financijskoj situaciji. Dvadesetak milijuna uloženih u Spielbergov film bili su nada u bolje financijsko sutra. Spielberg je, naravno, znao za financijske probleme kompanije, ali film je želio snimiti iz više razloga. Jedan od njih je i želja da dokaže kako nije one movie wonder odnosno da “Ralje” nisu slučajnost. Priča je imala sretan završetak – filma je zaradio više od 300 milijuna dolara u svjetskim kinima, publika ga je prihvatila dok je većina kritičara ponovo pisala hvalospjeve mladom filmašu. Priča o kontaktu s vanzemaljcima ponovo je spojila Dreyfussa i Spielberga (glumac je nagovorio Spielberga da ga angažira za glavnu ulogu – redateljev favorit je bio Steve McQueen kasnije i Jack Nicholson no kako su oni otpali Dreyfuss je dobio ulogu). Spielberg je u film ugradio i dijelove vlastitog života točnije djetinjstva (rastavljeni roditelji). Zanimljivost je da u jednoj od uloga nastupa francuski filmaš Francois Truffaut (“Fahrenheit 451”, “Jules & Jim”).

 

4. INDIANA JONES I OTIMAČI IZGUBLJENOG KOVČEGA (Raiders of the Lost Ark) – (1981)

 

Početkom sedamdesetih godina prošlog stoljeća Hollywood je zapljusnuo novi redateljski val. Uz Spielberga odabrani su bili Coppola, De Palma, Scorsese i George Lucas. Ekipa snova snimila je veliki broj važnih, velikih filmova i družeći se stvarali nove hollwoodske trendove. Početkom osamdesetih Lucas je Spielbergu pokazao priču o profesoru arheologije koji se arheologijom bavi i van učionice. Spielberg je bio oduševljen pričom, Lucas je za pisanje scenarija angažirao Lawrencea Kasdana i Phillipa Kaufmana – za ulogu profesora izabran je Tom Selleck. Selleck je odustao zbog tv serije “Magnum” i Spielberg je angažirao Ford koji je bio favorit producenata filma. Ostalo je, znamo svi, povijest. Spielberg je (ponovo) ostvario veliki financijski uspjeh, publika je oduševljeno prihvatila Indianu – “Otimači izgubljenog kovčega” jedan je od najboljih pustolovnih filmova u povijesti. Zapravo pustolovni žanr se dijeli na vrijeme prije i poslije Indiane Jonesa. Uz odlične reakcije publike i većeg dijela kritike film je osvojio četiri “Oscara”. Snimljena su još tri nastavka – dva potrebna i dostojna prvog filma i jedan nepotreban i suvišan (“Kraljevstvo kristalne lubanje”). Uskoro stiže i peti film serijala….

 

5. E.T. (E.T. the Extra- Terrestrial – (1982)

 

Photo: Universal

Nakon “Indiane Jonesa” Spielberg se ponovo vratio bliskim susretima ljudi i vanzemaljaca. Ovoga puta radnja je smještena u predgrađe Los Angelesa. Jedan od vanzemaljaca, izviđača koji prikupljaju uzorke na Zemlji ostao je na našem planetu dok su pripadnici njegove vrste uspjeli pobjeći. Vanzemaljca pronalazi dječak Elliott koji s E.T- om uspostavlja kontakt, prijateljski odnos. No prijateljstvo je u opasnosti jer se vanzemaljca žele dočepati i vladini agenti…
Spielberg je u priči o vanzemaljcu ponovo ugradio dio vlastitog djetinjstva (Elliott je dijete rastavljenih roditelja – istu sudbinu doživio je i Spielberg), puno emocija, vrlo dobra izdanja malih glumaca (najviše se pamti malena Drew Barrymoore) i nekoliko nezaboravnih filmskih trenutaka (biciklistički let, rastanak klinaca i vanzemaljaca…). Majstor je ponovo kupio publiku, rasturio kino blagajne i osvojio osam nominacija za “Oscara” (četiri potvrđene).

 

6. CARSTVO SUNCA (EMPIRE OF THE SUN) – (1987)

Photo: Warner Bros

Nakon “Indiane Jonesa” i “E.T”-ja, Spielberg je postao prvi redatelj čiji su filmovi zaradili više od milijardu dolara. No nekim “kritičarima” i kritičarima to nije bilo dovoljno – Spielberg je etiketiran kao filmaš koji radi filmove za mase odnosno prvenstveno stvara zbog zarade na kino blagajnama. Obzirom na projekte nakon “Indiane Jonesa” Spielberga su takve “optužbe” pogodile – godine 1985 snimio je vrlo dobru dramu “Boja purpura” da bi dvije godine kasnije ekranizirao biografski roman J.G. Ballarda “Carstvo sunca”. Priča o dječaku Jamesu koji u vihoru ratnih događaja u Šangaju ostaje sam, odvojen od oca i majke osvojila je brojne nagrade, osvojila kritiku (nominacije za “Oscara” u šest kategorija) i publiku. “Carstvo sunca” sadrži nekoliko maestralno režiranih scena (npr. eksplozija atomske bombe) i vrlo dobra glumačka izdanja Johna Malkovicha i Mirande Richardson. Film je promovirao, tada dječaka, danas jednog od najtraženijih glumaca – Christiana Balea. Iako je Spielberg “Bojom purpura” i “Carstvom sunca” pokazao kako može snimiti filmove za zahtjevniju publiku dežurni kritičari nisu odustali – previše je patetike i sentimentalnosti u “Carstvu sunca”  prigovarali su neki, istina malobrojniji ljudi od kritičarskog pera.

 

7. JURSKI PARK (JURRASIC PARK) – 1993 

 

Photo: Murray Close/ Getty Images

 

Godina 1993. najbolje opisuje Spielbergovu filmografiju – iste je godine autor završio snimanje blockbustera i jednog umjetničkog, povijesnog i intimnog projekta koji je unatoč svim prognozama također postao blockbuster. Prvi film se pojavio u ljetu – riječ je o “Jurrasic parku” projektu koji je na impresivan način uskrsnuo dinosaure. Upotrebom do tada neviđenih specijalnih efekata Spielberg je izumrla bića vratio na film, snimio uzbudljiv i napet akcijsko-pustolovni film u kojem nije propustio naglasiti koliko opasne posljedice mogu biti kada se čovjek igra stvoritelja. Film je, pogađate, bio veliki hit i snimljeni su nastavci (drugi je bio zanimljiv jer je dinosaure doveo u urbano okruženje) no niti jedan nije nadmašio prvi film.

 

8. SCHINDLEROVA LISTA (SCHINDLER’S LIST) – 1993 

 

Photo: Universal City Studios

 

U trenutku kada je odlučio, prema istoimenom književnom predlošku, snimiti “Schindlerovu listu”, Spielberg je iza sebe imao niz hitova i milijarde dolara zarade na kino blagajnama. Ipak neki su sumnjali u trosatni, crno-bijeli projekt koji se bavi holokaustom. Spielberg nije – prihvatio se, prema vlastitom priznanju, najzahtjevnijeg projekta u karijeri i stvorio jedan najpotresnijih i najuvjerljivijih prikaza holokausta i događanja tijekom Drugog svjetskog rata. U razgovorima, intervjuima nakon premijere filma redatelj je često spominjao nervozu i odgovornost zbog teme filma kao i želju da film ima dokumentaristički dodir koji bi gledatelja uključio u priču filma. Spielberg je na krilima impresivne crno-bijele fotografije (zasluga “Oscarom” nagrađenog Janusza Kaminskog – Spielbergovog kućnog majstora od kamere) prikazao jednu od najmračnijih epizoda ljudske povijesti. “Schindlerova lista” osvaja 8 zlatnih kipića (jedan od dobitnika je i pokojni Branko Lustig) i u svjetskim kinima zaradio više od 300 milijuna dolara (budžet 22 milijuna). Za potpuni kreativno-komercijalni trijumf filma zasluge idu i izvrsnoj glumačkoj ekipi predvođenoj Liamom Neesonom, Benom Kingsleyem i demonskim Ralphom Fiennesom.

 

9. SPAŠAVANJE VOJNIKA RYANA (SAVING PRIVATE RYAN) – (1998)

 

“Schindlerova lista” prikazala je holokaust, događaje u pozadini sukoba. “Spašavanje vojnika Ryana” vodi nas na prvu crtu bojišnice u jednu od najkrvavijih i najvažnijih bitaka najvećeg sukoba u povijesti čovječanstva. Uvodne minute filma – iskrcavanje saveznika na Normandiju jedan je od najbrutalnijih rekonstrukcija ratnih stradanja u povijesti filma. Želio sam stvari prikazati realno i onako kako su se dogodile, bez uljepšavanja jer u ratu nema ljepote”rečenica je kojom Spielberg objašnjava vjernu i krvavu rekonstrukciju prvih sati operacije. Gledatelj je suočen s stradanjima vojnika, ranjavanjem i ljudskom patnjom koju je teško riječim opisati (patnja jednaka onoj u Schindlerovoj listi – ovoga puta stradaju vojnici u “Schindlerovoj listi” civili). “Spašavanje vojnika Ryana” nije isključivo prikaz ubijanja – pred gledatelja stavlja niz moralnih i egzistencijalnih pitanja koja se provlače tijekom filma. Jedan od najboljih ratnih filmova u povijesti osvojio je brojne nagrade – pet je Oscara osvojeno (uz još šest nominacija) – Spielberg i Kaminski ponovo su uzeli glavnu nagradu. Glumačku ekipu predvodi Tom Hanks uz vrlo dobre nastupe Toma Sizemorea, Giovannija Ribisija, Barrya Peppera i Edwarda Burnsa.

 

10. SPECIJALNI IZVJEŠTAJ (MINORITY REPORT) – (2002)

Photo: 20th Century Fox

“Specijalni izvještaj” jedan je od Spielbergovih izleta u žanr naučne fantastike. Ideja odnosno zaplet filma intrigantan je i nije nikakvo čudo da je književni predložak privukao Spielberga (autor knjige je Phillip K. Dick zaslužan i za “Blade Runnera”). Radnja je smještena u 2054 godinu kada je kriminal gotovo nestao. Uz pomoć pojedinaca s posebnim sposobnostima zločini se predviđaju i potencijalni počinitelji se uhićuju prije nego zločin počine. Prijelomni trenutak filma događa se kada je jedan od optuženih policajac John Anderton. Spielberg je izvrsno pogodio noirovski ugođaj filma te pokazao u kojem pravcu bi tehnološki razvitak mogao odvesti borbu protiv kriminala. Glumačka ekipa (ponovo) vrlo dobro odabrana (Tom Cruise, Max Von Sydow, Colin Farrell, Samantha Morton…).

 

Spomenuti treba i:

 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)