REDATELJ: Clint Eastwood
GLAVNE ULOGE: Bradley Cooper, Sienna Miller, Ben Ried, Elisa Robertson
TRAJANJE: 132 minute
NAZIV ORIGINALA: American Sniper
“Bolje gađam kada meta diše” – Chris Kyle
Početak filmske 2015 godine obilježio je novi projekt Clinta Eastwooda. Riječ je o filmu “Snajperist” snimljenom prema prema biografiji Chrisa Kylea. Kyle se u tridesetoj godini života pridružio SEAL-u, elitnoj američkoj vojnoj postrojbi. Nakon obuke Kyle odlazi u Irak gdje je tijekom služenja Bogu, Domovini i obitelji likvidirao više stotina ljudi (Pentagon je potvrdio 160 žrtava dok se neslužbena brojka penje na više od 250 eliminiranih “meta”). “Snajperist” je u mjesec dana prikazivanja zaradio više od 300 milijuna dolara (budžet oko 60 milijuna) i postao najisplativiji projekt u prebogatoj karijeri Clinta Eastwooda. Uz odličnu zaradu film je nominiran za nagradu “Oscar” u šest kategorija (uključujući i kategorije najbolji film i najbolja muška glavna uloga). Ubrzo nakon premijere krenule su i reakcije publike i kritike. Američka ali i domaća filmska javnost podijeljenja je oko filma; jedni tvrde (uključujući i Eastwooda) da je “Snajperist” “antiratni film”, drugi ga napadaju tvrdeći da je riječ o američkoj propagandi i “instant proizvodnji lažnih heroja”. Često se događa da je, kod oštro podijeljenih i polariziranih mišljenja, istina negdje u sredini. No, u slučaju “Snajperiste” sredinu je teško pronaći; “Snajperist” je jednostran film kojemu je jedan od najvažnijih ciljeva da promovira Chrisa Kylea u heroja.
Chris Kyle rođen je u mjestu Odessa, država Teksas. U uvodnim minutama filma (nakon prikaza prve Kyleove žrtve) imamo prilike vidjeti malenog Kylea koji sluša očeve mudrosti. Dijelovi filma koji se odnose na Kyleovo djetinjstvo i brak donekle funkcioniraju. Eastwood prikazuje kako su naši svjetonazori dobrim dijelom određeni u djetinjstvu. Kyleov životni moto “Bog, Domovina, obitelj” vuče korijene iz njegovog odgoja. Kyle je od samog djetinjstva prikazan kao čovjek snažnih uvjerenja, on je jedan od onih koji ne odustaju.
Chrisov brak sa Tayom obilježen je njegovim odlascima na teren, u nesigurnost Iraka. Svaki novi odlazak je sve teži i rizičniji te Kyle počinje pokazivati znakove psihofizičke nestabilnosti. Iako je teško odrediti koliko su likvidacije ostavile traga na Kyleovoj psihi (višestruko odlikovani snajperist je isticao da “je spreman stati pred Boga jer ima čistu savjest” te “ne žali zbog povučenog okidača, žali samo za ljudima koje nije mogao spasiti”) dijelovi filma u kojima se sugeriraju Kyleovi problemi nakon dolaska sa ratišta režirani su nenametljivo i vrlo sugestivno. Kyle je prekinuo vojnu karijeru (mada se nije odrekao oružja) kako bi spasio brak. Vjerojatno nije očekivao da će ubrzo nakon odlaska iz vojske, uistinu stati pred Boga…..
Eastwoodu je Chris Kyle idealan za promicanje svjetonazora odnosno političkih uvjerenja. Kyleova mantra “Domovina, Bog i obitelj” je muzika za Clintove republikanske uši. Takav pristup nije ništa novo i neobično, promicanje ideja i uvjerenja kroz neko umjetničko djelo je legitiman čin i daje filmu autorski pečat. Međutim, takav pristup (posebno kada je riječ o tematici kojom se bavi “Snajperist”) ipak zahtijeva određenu dozu autorove objektivnosti. Redatelj je čitav film “upregnuo” kako bi Chrisa Kylea prikazao herojem, legendom pa i uzorom novih generacija. U poplavi superjunaka nemilosrdni snajperist se nameće kao junak američke vojske, jedan od onih koji čuvaju bližnje i poredak. Kako bi promovirao junaka Eastwood se, između ostalog, poslužio ne stereotipnim nego zastrašujućim prikazom Iračana. U filmu ne postoji pozitivan lik koji dolazi sa iračke strane (možda tek otac nesretnog dječaka, ali njemu je posvećeno tek nekoliko minuta filma). Čitav narod, muškarci žene i djeca su prikazani kao potencijalna opasnost, teroristi i “divljaci” kako ih Kyle i njegovi suborci nazivaju. U redu, ratna retorika je žestoka i ne očekuje se da vojnici imaju respekta prema neprijatelju, ali u slučaju “Snajperista” vojnički naziv u potpunosti odgovara redateljevom prikazu Iračana. Teško je zanemariti propagandnu i manipulativnu crtu “Snajperista”; ako snimimo film u kojem su žene i djeca prikazani kao teroristi onda i vijesti o civilnim žrtvama više neće biti toliko šokantne. Eastwood je nakon “J.Edgara” drugi puta otupio svoju filmašku oštricu zbog političko-marketinških razloga.
Kako bi se naglasilo herojstvo glavnog lika u film sadrži (vjerojatno izmišljen) podzaplet u kojem se Kyle sukobljava sa iračkim snajperistom. Obračun koji podsjeća na još jedan “snajperski”, ratni film. Riječ je o “Neprijatelju pred vratima” u kojem je prikazano nadmudrivanja ruskog snajperista Vasilija Zajceva (Jude Law) i njemačkog aristokrata Koniga (Ed Harris). Obračun se događa tijekom bitke za Staljingrad i treba istaknuti segment u kojem je “Neprijatelj pred vratima” superiorniji i zanimljivi od “Snajperista”. Da, Vasilij Zajcev je također ubojica, borac protiv fašizma mnogi njemački vojnici i oficiri su, njegovom zaslugom, zauvijek ostali ali redatelj Jean-Jacques Annaud nije propustio pokazati svu nakaradnost Staljinova režima. Naravno nemoguće je izjednačavati Staljinovu Rusiju odnosno Sovjetski Savez sa današnjom Amerikom ali za rat je potrebno dvoje. Redatelj “Snajperista” šuti o bilo kakvoj odgovornosti Amerike za sukob u kojem je jedan od aktera Chris Kyle. Možemo vidjeti tek poneki antiratni detalj (pismo koje majka čita na grobu, Tayine molbe upućene Chrisu da se ne vraća u Irak) koji (pre)brzo nestaju.
Treću godinu zaredom Bradley Cooper je nominiran za Oscara. Cooper je potpuno zasluženo nominiran; fizički je vrlo sličan Kyleu te je vrlo uvjerljiv u zahtjevnim scenama (dječak sa raketnim bacačem). Akcijske scene su vrlo realistične, brutalne u nekim dijelovima i šokantne. Clint nikada nije imao problema sa uvjerljivim prikazom nasilja.
“Snajperist” je pogodio komercijalnu, ali je promašio kreativnu metu. Riječ je o filmu koji glorificira čovjeka kojem je ratno stanje izvrsna prilika da ostvari svoje životne ambicije. Ubijanje neprijatelja i “neprijatelja”.
OCJENA: 6
Odgovori