REDATELJ: Kenneth Branagh
GLAVNE ULOGE: Kenneth Branagh, Daisy Ridley, Penelope Cruz, Judi Dench, Willem Defoe, Leslie Odom Jr. , Tom Bateman, Manuel Garcia-Rulfo, Johnny Depp, Michelle Pfeiffer, Olivia Colman
TRAJANJE: Murder on The Orient Express
“Što god ljudi govorili postoji ispravno i pogrešno. Ništa između.” – Hercule Poirot
Neočekivana je bila odluka čelnika filmske kompanije “20th Century Fox” da upali zeleno svjetlo za povratak Herculea Poirota na veliko platno. Može li se slavni, tradicionalni, klasični lik poput slavnog detektiva nositi s recentnom superjunačkom kino ponudom i privući pažnju ljubitelja filma? Sudeći po prvoj, popodnevnoj projekciji premijernog dana u domaćem multipleksu – može. Istina, “Ubojstvo u Orientu Expressu” djelomično se uklapa u veliki broj remakeova kojima smo svjedoci posljednjih godina no film koji je temeljen na jednom od najpoznatijih slučajeva slavnog detektiva nije uobičajena kino pojava. Najpoznatiji slučaj belgijskog detektiva temeljen na književnom predlošku Agathe Christie nekoliko je puta ekraniziran. Godine 2001 snimljen je, ne pretjerano uspješan, televizijski film u kojem je slavnog detektiva glumio Alfred Molina. Slučaju ubojstva u Orient Expressu vrlo dobro je rekonstruiran u epizodi televizijske serije “Poirot” s neponovljivim Davidom Suchetom u glavnoj ulozi. Redatelj i glavni glumac ovogodišnjeg filma kao inspiraciju je uzeo filma iz 1974 godine. Te je godine redatelj Sidney Lumet vlak odnosno mjesto zločina napunio jakom glumačkom postavom (Lauren Bacall, Sean Connery, Jacqueline Bisset, Ingrid Bergman, Albert Finney, Anthony Perkins, Michael York, Vanessa Redgrave….) koja je, uz svevremenski književni predložak, bila glavni mamac za ljubitelje filma. Branagh je također okupio respektabilnu glumačku ekipu – ne toliko jaku kao što je bila ona prije više od 40 godina no Johnny Depp, Judi Dench, Penelope Cruz, Daisy Ridley, Willema Defoea, Michelle Pfeiffer dobili su mjesta u kupeima Orient Expressa i vlak je mogao krenuti.
Početak filma vodi nas u Jeruzalem – Poirot uspješno rješava slučaj i posao zove natrag u Europu. Ukrcava se na “Orient Express” vlak koji povezuje kontinente. Vožnja će trajati tri dana i Poirot, čini se, konačno ima vremena za odmor. Krivo – tijekom nevremena vlak je zapeo u snijegu i trebat će vremena da ponovo krene. No, to je tek dio problema – jedan od putnik, Edward Ratchett pronađen je mrtav. Žrtva je višestruko izbodena i svi u vlaku postaju sumnjivi. Daleko od policije, Poirot pokreće istragu o ubojstvu čovjeka koji je detektiva nekoliko sati prije smrti pokušao unajmiti kao zaštitu.
Ekranizirati književni predložak Agathe Christie u današnje vrijeme zahtjevan je i vrlo izazovan zadatak. Spomenute ekranizacije i milijuni čitatelja koji su upoznati s pričom odnosno raspletom slučaja izazov su ekipi filma. Branagh uspijeva izgraditi slučaj, istraga nije pretjerano napeta no finale filma popravlja dojam. Iako je završna rekonstrukcija, rješenje slučaja pretjerano ubrzano redatelj uspijeva prikazati slojevitost i moralne dvojbe detektiva (koje se prenose i na gledatelja) oko zločina.
“Ubojstvo u Orient Expressu” sadrži nekoliko zemljopisnih površnosti kakve se mogu sresti u Hollywoodu posebno kada je radnja smještena izvan SADa. Orient Express je zaustavljen snježnom lavinom negdje na Balkanu u blizini Vinkovaca. Lijepo je čuti spominjanje Vinkovaca kasnije i Broda (vjerojatno onog Slavonskog) kao dio filma no nesreća odnosno lavina koja je zaustavila vlak dogodila se u prirodnom okruženju sličnijem Mordoru nego Slavoniji.
Tijekom trajanja istrage i kroz neke od protagonista Branagh progovara o rasizmu i ksenofobiji. Redatelj nije pretjerano nametljiv, ali spomenuti se motivi diskretno provlače kroz mnoge minute filma. Koliko su potrebni u tolikoj mjeri kada je u pitanju jedan od najpoznatijih slučaja Herculea Poirota na gledatelju je da prosudi.
Redatelj nije zaboravio na religijsku simboliku. Obzirom na motive i način ubojstva ima smisla. Oko za oko i zub za zub snažno udara kada je u pitanju ubojstvo Edwarda Ratchetta.
Nakon Petera Ustinova, Alfreda Moline, Alberta Finneya i jedinstvenog televizijskog Poirota Davida Sucheta u ulozi slavnog detektiva okušao se Kenneth Branagh. Branagh nije ostvario ulogu za pamćenje no nije ni razočarao – njegov Poirot manje je ekscentričan i karizmatičan više je sklon dubokoumnim, životnim mudrostima. Brkovi su raskošni kao i Poirotova moć zapažanja. Branaghov Poirot ima i trenutke romantike – šteta je da su oni ostali samo na naricanju nad fotografijom voljene osobe.
Glumačke izvedbe su dojmljivija strana filma. Podijeliti minute na veliki broj likova nije jednostavno pa glumci moraju iskoristiti svaku scenu. Ženski je dio ekipe znatno uvjerljiviji i zanimljiviji – Judi Dench rutinski isporučuje još jednu zanimljivu izvedbu, Michelle Pfeiffer raspoložena kao Caroline Hubbard, Penelope Cruz ozbiljna kao Pilar. Najbolji dojam je ostavila dražesna Daisy Ridley koju ćemo uskoro gledati u “Posljednjem Jediju”. Ridley počinje graditi karijeru i izvan udaljene galaksije i sudeći prema nastupu u Brannaghovom filmu mlada će glumica imati što reći i bez svjetlosnog mača.
Hercule Poirot se vratio na veliko platno. Nova verzija poznatog slučaja belgijskog detektiva ne nudi ništa nezaboravno i spektakularno, ali ipak je vrijedi pogledati. Glavni razlog je glumačka ekipa i činjenica da klasične detektivske priče nisu česta pojava u kino dvoranama. Kraj filma sugerira da bi, ovisno o uspjehu na kino blagajnama, u budućnosti mogli gledati još Poirot filmova. Poirot je krenuo istražiti smrt na Nilu…..
OCJENA: 7
Odgovori