REDATELJ: Christian Rivers
GLAVNE ULOGE: Hera Hilmar, Hugo Weaving, Jihae
TRAJANJE: 128 minuta
NAZIV ORIGINALA: Mortal Engines
Četiri godine je prošlo do zadnjeg filmskog angažmana Petera Jacksona. Nakon što je završio previše rastegnutu, ali komercijalno uspješnu Hobbit trilogiju, Jackson je uzeo predah od filma. Prema vlastitom priznanju odmor je trajao puno manje od četiri godine jer je već nakon godinu dana Jackson počeo planirati buduće projekte. Prvi je realiziran prije nekoliko mjeseci – potpisan kao redatelj i producent, povod je bio 100 godina od završetka Prvog svjetskog rata, Jackson je snimio dokumentarac “They Shall Not Grow Old”. Prvo dokumentarni pa igrani povratak- projekt kojim se Jackson vraća, kao producent i scenarist, igranom filmu temeljen je na književnom predlošku Phillipea Reevea kojeg je Jackson primijetio i želio ekranizirati još 2009 godine. “Smrtonosni strojevi” stigli su u kino dvorane…
Radnja filma vodi nas u daleku, distopijsku budućnost. Ratovi su započeli, zagađenja dovršila uništenje Zemlje. Život na površini postao je nemoguća misija i ljudska je vrsta prisiljena pronaći nove načine preživljavanja. Pronašla ih je u ogromnim strojevima koji su mobilni gradovi. Jedan od takvih, najvećih gradova je London. Grdosija plovi zemljinom površinom u potrazi za manjim strojevima/gradovima potrebnim zbog radne snage, sirovina i tko zna još kojih razloga. Asimilacija je jednostavna – veći grad proguta manji, upotrijebi svaki raspoloživi dio kao sirovinu. Ljude pretvori u radnu snagu. Jedno takvo preuzimanje dogodi se na početku filma – London proguta neki njemački gradić – izgleda kao još jedan običan dan u budućnosti no stvari se kompliciraju kada tajanstvena djevojka izbode jednog od najmoćnijih ljudi Londona. Thaddeus Valentine uspijeva preživjeti napad, djevojka uspijeva pobjeći no njena je akcija početak borbe za istinom o Valentineu kao i sudbini tajanstvene napadačice….
Svašta se može pronaći u debitantskom redateljskom filmu redatelja Christiana Riversa (surađivali su Rivers i Jackson zajedno na dva “Hobita”). Uvodne minute filma na neki su čudnovat način slične “Mad Maxu”- kako radnja filma odmiče mogu se pronaći detalji koji podsjećaju na “Star Wars”, “Snowpiercer” čak i “Terminatora”. Većina takvih usporedba odnosi se na tehničke stvari – jurnjave i potjere različitim vozilima i letjelicama, ponekom akcijskom scenom i vizualnim efektima. Atraktivnih scena, kada su akcija i vizuali u pitanju, filmu ne nedostaje. Još jedan, tko zna koji, distopijski svijet budućnosti izgleda drugačije od sličnih projekata. Iako se u završnom obračunu filma pretjeruje s efektima redatelj je uspio uravnotežiti korištenje efekata svih vrsta i priču filma. Međutim, traženje ravnoteže nije uvijek najsretnije rješenje…
Čitavim trajanjem “Smrtonosni strojevi” u raskoraku su između potencijalno provokativnog i brutalnog distopijskog SF projekta i početka futurističke priče koja, prije svih, cilja mlađu publiku. Takav pristup nije slučajan – “Smrtonosni strojevi” se žele svidjeti što većem broju gledatelja. No, takav pristup nije uspio iz više razloga. Jedan od njih leži u činjenici da je teško pomiriti distopijski svijet u kojem se spominje kanibalizam i koji sadrži detalje poput velikih gradova koji proždiru male zbog resursa potrebnih za funkcioniranje (teško je ne primjetiti simboliku koja podsjeća na kolonije, globalizam i mnoge druge) sa tinejdžerskom ljubavnom pričom, korektnim izborom mladih protagonista i predvidljivim završetkom.
Najpoznatije glumačko ime filma je Hugo Weaving. Weaving je jedan od onih glumaca koji je nastupio u velikom broju poznatih i popularnih filmova (“Matrix”, “Gospodar prstenova”), nikada u glavnoj ulozi, ali uvijek pouzdan i na visini glumačkog zadatka. Takav je slučaj i s glumčevim nastupom u “Smrtonosnim strojevima” – Weaving je ponovo odradio dobar posao u filmu koji je bitno slabiji od prethodno spomenutih projekata u kojima je Weaving nastupio. Od mlađe ekipe vrijedi spomenuti islandsku glumicu Heru Hilmar u ulozi Hester Shaw.
“Smrtonosni strojevi” jedan je od onih kino doživljaja koji izaziva dvojake doživljaje, dojmove. Film nabijen efektima svih vrsta, vizualno atraktivan s nekoliko neobičnih, ali i efektnih scena nije razočaranje i pristojno je filmsko iskustvo. No, teško se oteti dojmu da su pozadina priče i detalji o apokaliptičnom svijetu budućnosti smrtonosnih strojeva nudili materijala za provokativniji i intrigantniji filmski doživljaj.
OCJENA: 6
Odgovori