RECENZIJA: TRON: ARES – Tražim nešto. Nešto što ne shvaćam…

REDATELJ: Joachim Ronning

GLAVNE ULOGE: Jared Leto, Greta Lee, Jeff Bridges, Evan Peters, Jodie Turner-Smith, Gillian Anderson, Hasan Minhaj

TRAJANJE: 119 minuta

 

Više od četiri desetljeća prošlo je od prvog filma trilogije “Tron”. Davne 1982. godine pojavio se prvi film koji je ostvario solidne, ne i senzacionalne rezultate na kino blagajnama, ali je priča o Kevinu Flynnu (uvijek zanimljivi Jeff Bridges) s protokom je vremena dobila kultni status kod mnogih ljubitelja filma, prije svih onih koji se bave programiranjem i svijetom računalnih igara. Nešto manje od tri desetljeća nakon premijere “Trona” stigao je i nastavak. “Nasljedstvo” je premijerno prikazano 2010. godine – radnja ponovo spaja virtualni i stvarni svijet s naglaskom na obiteljsku (otac-sin) priču. Film je korektno prošao na kino blagajnama (ulozi odnosno budžet bio znatno veći od prvog), ali se, iako Jeff Bridges nije odbio nastupiti u filmu, ne pamti poput prethodnika. Petnaest godina nakon “Nasljeđa” , “Disney” se sjetio “Tron” filmova i uskrsnuo serijal. Serijal kojem će “Ares”, s obzirom na grozne financijske rezultate, vjerojatno postati posljednji film…

Bez obzira na to što je riječ o jednom od beskonačnih nastavaka (ili pokušaja ponovnog pokretanja filmskih serijala) kakvih je posljednjih godina u Hollywoodu previše, ideja o snimanju novog “Tron” filma nije promašena i dobro je tempirana. Živimo u vremenu kada je umjetna inteligencija više nego ikada prisutna u našim životima. Neki je koriste na pravi način, neki ne znaju što s njom učiniti, neki predviđaju skoru propast svijeta i života kakvog danas živimo (možda ne kao u Terminatoru, ali…)…kakvo god mišljenje o umjetnoj inteligenciji imali one je tu. I neće otići. Upravo suprotno…

Glavni protagonist filma je…umjetna inteligencija, točnije program zaštite poznat pod imenom Ares, čuvar korporacije kojeg je stvorio Julian Dilinger, vodeća figura kompanije “Dillinger Systems”. Ares je i savršeno digitalno oružje – vojnik novog doba kojeg Dillinger predstavlja Aresa predstavnicima vojne industrije i svima koji su voljni imati savršenog vojnika u vlasništvu. Ares ostavlja izvrstan dojam kod potencijalnih kupaca/investitora, ali postoji problem koji je Dillinger prešutio. U našem svijetu Ares može preživjeti tek pola sata – za dugi vijek trajanja potreban je kod vječnosti koji osigurava opstanak u našoj stvarnosti. Potraga počinje….

Foto: Disney/DISNEY – © 2025 Disney Enterprises, Inc.

Prije detalja o priči odnosno temama kojima se “Ares” bavi treba spomenuti impresivan izgled, vizualni doživljaj filma. “Ares” je jedan od onih filmova u kojem 3D donosi dodatnu dimenziju gledanja – s obzirom na priču vizualno je i dio karakterizacije protagonista (prije svih Aresa). Dinamičnu režiju prati i glazba koja izvrsno prati radnju i “Ares” je fino dizajniran i vizualno realiziran film. Postoje i izuzeci, poput rutinskog finala, završnog obračuna koji podsjeća na završne minute nekih, slabijih superjunačkih filmova.

Tijekom gledanja “Aresa” mogu se prepoznati motivi poznatih filmova iz prošlosti – Blade Runner, Matrix su najpoznatiji, ne i jedini takvi projekti. “Ares” tematizira buđenje ljudskosti umjetne inteligencije, savršeni vojnik počinje osjećati (sanja li Ares električne ovce?), tijekom filma prisutna je i tema korporacija odnosno korporacijskih nadmetanja koja nisu naivna već u velikoj mjeri kreiraju svijet u kojem živimo. Navedeni detalji u filmu, očekivano, nisu dublje razrađeni – preispitivanje egzistencijalnih pitanja nije znak raspoznavanja “Aresa”, ali ipak su spomenuta…

Kada se zagrebe ispod akcijsko-vizualne površine, glavna tema filma je korištenje umjetne inteligencije. Koristiti umjetno inteligenciju kao alat za poboljšanje životnih i radnih uvjeta (s naglaskom na alat i sredstvo) ili je zlorabiti odnosno dopustiti njeno preuzimanje važnih životnih vrijednosti? Odgovor je na pojedincu – umjetna inteligencija je danas ionako dostupna na svakom koraku.

Veteran Jeff Bridges vratio se u Aresu – on izgleda poput (računalnog) Boga, digitalnog Zeusa i, iako nije dobio previše minuta, glavna je glumačka figura filma. Onaj koji je trebao biti glumački dominantan potpuno je promašio metu – Jared Leto nastavlja s neuvjerljivim i praznim interpretacijama protagonista koji bi, dojam je pisca ovih redaka, u izdanju nekog drugog glumca bili znatno zanimljiviji (“Morbius”). Leto je, trenutačno, jedan od najprecjenjenijih glumačkih imena Hollywooda.

“Ares” je vjerojatno posljednji “Tron” film. Ne, nije riječ o lošem filmu – zapravo je “Ares” solidna kino zabava, ali katastrofalni rezultati na kino blagajnama vjerojatno će, na duže vrijeme možda i zauvijek, ugasiti ambiciju novog “Tron” nastavka (post-credit scena sugerira kako je bilo planova i za četvrti film). “Ares” je bolji film od rezultata na kino blagajnama i film koji je zaslužio boljeg glavnog glumca od Jareda Leta. No, to je sada tek crtica iz filmske povijesti…

 

OCJENA: 6