RECENZIJA: TIHA NOĆ – osveta tihog čovjeka

REDATELJ: John Woo

GLAVNE ULOGE: Joel Kinnaman, Catalina Sandino Moreno, Kid Cudi, Harold Torres

TRAJANJE: 104 minute

NAZIV ORIGINALA: Silent Night

 

Kada je akcijskom žanru riječ jedna od najvažnijih figura osamdesetih i devedesetih godina prošlog stoljeća je John Woo. Hongkongški redatelj rođen u Kini prije dolaska u Hollywood režirao je, između ostalih, “Bolje sutra”, “Hard Boiled” (domaći prijevod je “Okorjeli murjak”), “Jednom lopov, uvijek lopov”….Chow Yun-Fat često je bio glavni glumac redateljevih filmova. Dolaskom u Hollywood Woo potpisuje možda i najbolji film u kojem je nastupio Jean Claude Van Damme (“Teška meta”) te “Slomljenu strijelu” i jedan od najboljih akcijskih filmova devedesetih – “Čovjek bez lica” (briljantno nadmudrivanje Travolte i Cagea). Godine 2000. Woo je potpisao drugi film serijala “Nemoguća misija” – oduševljenje i proročanstvo mnogih kritičara koji su tvrdili kako će filmovi o Jamesu Bondu u 21. stoljeću izgledati kao “Nemoguća misija 2” nije se ostvarilo.

Od “Nemoguće misije 2” filmografija Johna Wooa je u slobodnom padupovijesni “Bitka kod Crvene stijene” (prvi dio iz 2008 i nastavak 2009) najbolje je od redatelja u 21. stoljeću. “Tiha noć” je redateljev povratak filmu nakon šest godina pauze i prvi film snimljen u Hollywoodu nakon “Isplate” premijerno prikazane 2003. godine.

Glavni protagonist filma je Brian Godlock. Tijekom sukoba njegov je sin ubijen – u potrazi za osvetom Brian je ranjen, ali nakon liječnenja ostaje na životu. Nakon mjeseci potpune rastrojenosti, slomljen gubitkom djeteta Brian kreće u planiranje osvete. Eliminirati sve iz bande odgovorne za smrt sina – vrijeme osvete je Badnjak…

Puno je minuta filma Woo potrošio na pripremu za završni obračun. Nakon početnog brutalnog i krvavog sukoba s tragičnim posljedicama Woo se bavi glavnim junakom, ali i komentira Ameriku danas. U automobilu na radiju slušamo o (pre)zaduženosti države i njegovih građana, inflaciji – nekoliko trenutaka prikazuje koliko je droga i njeno distribuiranje metastaziralo i kod najmlađih članova društva. Ratovi bandi i njihova stravična brutalnost u kojoj umiru i nevine žrtve također je dio tog komentara. Ipak – u prvom je planu Brian i njegova osveta.

Nakon gubitka djeteta glavni je protagonist suočen s praznim i potragom za novim smislim života. U redu, Brian ima podršku – žena koju voli i koja pokazuje veću snagu od njega. U besmislu nakon tragedije Brian postaje osvetnik – osveta postaje njegova opsesija, način, ali i smisao života… 

Foto: Lionsgate

Poput nijemog revolveraša u vesternu “Velika tišina” (upravo je usporedba s “Velikom tišinom” idealna – nakon obračuna na početku filma Biran ostaje nijem – imamo akcijskog protagonista koji ništa ne govori čitavim trajanjem filma) kreće u pripremu za osvetnički pohod – priprema koja uzima puno minuta filma i ponekad baš i nema prevelikog smisla.  No. kako u filmu nema bijelih golubica (znak raspoznavanja mnogih filmova Johna Wooa) tako je i vidljiv nedostatak redateljske moći kojom bi osvetu stavio na višu, epsku razinu (poput onih Slater-Travolta u “Slomljenoj strijeli” ili Cage-Travolta u “Čovjeku bez lica”). Iako se u “Tihoj noći” mogu pronaći motivi prethodnih redateljevih akcijskih (“Čovjek bez lica” i “Hard Boiled”) Woo je daleko od najboljih dana. No i takav Woo je isporučio gledljiv akcijski božićni (hm!) film.

S obzirom na žestok i brutalan akcijski početak čini se kako će stotinjak minuta “Tihe noći” imati više akcijskih minuta. Teško se oteti dojmu kako je dvadesetak (možda i nešto više – ovisno o izvoru informacija) milijuna dolara bilo (pre)malo za uvjerljiviju i detaljniju realizaciju redateljevih akcijskih ideja. Ipak, “Tiha noć” sadrži dovoljno zapaljivih i žestokih scena u kojima Woo ne kalkulira i ne prašta. Brutalnost prikaza nasilja nije izostala i sve drugo bilo bi neuvjerljivo jer obračun bandi i nijemog osvetnika mora biti nemilosrdan.

Glumački, film je obilježio Joel Kinnaman. Glumac najpoznatiji po nastupima u američkoj verziji “Ubojstvo” i filmovima “Odred otpisanihDoušnik , uz akcijske scene u “Tihoj noći” ima dodatni izazov s obzirom na to da emocije mora prikazati isključivo izrazima lica. U tome je, većinom, uspio. Na kraju priče Brian je tragičan junak na više razina. Treba spomenuti i živopisnu ekipu koja interpretira članove bandi.

Nakon dvadesetak godina John Woo se vratio u Hollywood. Iako je “Tiha noć” (očekivano) daleko od njegovih najboljih ostvarenja ipak je riječ o solidnom akcijskom filmu, filmu osvete u kojem možemo pronaći nekoliko dojmljivih akcijskih scena, božićni ugođaj koji je daleko od tišine i mira te solidno izdanje glavnog glumca.

OCJENA: 6