RECENZIJA: MAFIOZO: DAVID CHASE I SOPRANOSI – mafijaši izbliza

ULOGE: David Chase, Alex Gibney, Lorraine Braco, Edie Falco, Michael Imperioli, Drea de Matteo, Steven Van Zandt, Bruce Springsteen
TRAJANJE: Dvije epizode ukupnog trajanja otprilike 140 minuta
NAZIV ORIGINALA: Wise Guy: David Chase and the Sopranos

“Slobodni smo. Idemo istražiti ovu priču.”

Sredinom 2007. godine spuštena je zavjesa na jednu od najboljih serija u povijesti. Nakon šest sezona i 86 epizoda uz pjesmu “Don’t Stop Believin” zauvijek smo ostavili članove obitelji Soprano u restoranu na večeri. Posljednji trenuci serije (posljednje večere?) izazvali su žestoke rasprave i komentare – kraj je ostavio otvorena pitanja i ostavio gledateljima, obožavateljima serije prostor za vlastitu interpretaciju sudbine članova mafijaške obitelji.

Od spomenutog finala prošlo je 17 godina. Serija je u godinama prikazivanja osvojila stotine nagrada – o “Obitelji Soprano” napisano je bezbroj tekstova u kojima se priča secira do najsitnijih detalja. U izborima najboljih serija svih vremena “Obitelj Soprano” je na vrhu ili vrlo blizu njega (treća u izboru članova FB grupe Goodtalking.). Ipak i nakon toliko godina od završetka serije postoje detalji koji nisu otkriveni i(li) su nepoznati većini obožavatelja Sopranosa. Takve je detalje uvijek zanimljivo saznati posebno ako ih otkriva David Chase, čovjek koji je stvorio seriju.

Upravo takva zbirka zanimljivosti, manje ili više poznatih (ili potpuno nepoznatih) nalazi su u dokumentarnoj, ha, mini seriji od dva nastavka pod imenom “Mafiozo: David Chase i Sopranosi”.

Razgovor s Chaseom vođen je baš u onakvom okruženju u kakvom je Tony Soprano otvorio dušu terapeutkinji, psihijatrici Jennifer Melfi. Chase je također otvorio dušu – ne samo kao autor serije već je otkrio i detalje privatnog života. U slučaju Chasea teško je, gotovo nemoguće, odvojiti lik od djela – autor je u seriju ugradio i detalje iz privatnog života. No, prije toga serija nas vraća u devedeseta godine prošlog stoljeća kada je Chase (tada je već zagazio u šesto desetljeće života) napisao scenarij za seriju.

U devedesetima Chase je iza sebe, između ostalog, imao nekoliko scenarističkih filmskih radova i potpisao je epizode serija “Život na sjeveru”, “Odletjet ću” i “Almost Grown”. Krajem devedesetih Chase je napisao scenarij, priču o mafijašu koji ima problema s napadajima panike i počinje tajno odlaziti na psihijatrijske terapije. Početna je ideja bila filmski scenarija, ali je Chase proširio priču i napisao sezonu serije. Ponudio je scenarij pilota Fox-u, NBC-u, ABC-u i CBS-u – sve navedene kuće odbile su realizaciju (ha, tko ih može kriviti – mafijaš koji pati za patkicama koje su otišle nije bila baš uobičajena pojava). No, HBO se zainteresirao za projekt – tih je godina HBO bio najpoznatiji zbog prijenosa boksačkih mečeva i filmova (bez reklama), ali je sve više hvatao zalet kada je o serijama riječ (prije “Obitelji Soprano” HBO je krenuo sa serijama “Oz” i “Seks i grad”). Pilot je realiziran, prikazan i ostalo je, znamo svi, povijest…

U ispovijedi tijekom dokumentarca, Chase je, u kratkim crtama, ispričao vlastitu biografiju i životna iskustva koja je ugradio u seriju. Ne, nije Chase bio mafijaš, ali je Liviju, Tonyjevu majku stvorio inspiriran vlastitom…mamom (!!?). U seriji je Chase iskoristio još neka životna iskustva, ali je otkrio i više filmova te redateljskih uzora (Chase je režirao dvije epizode serije). Uz neizbježnog Kuma utjecaj na stvaranje Soprana imao je film “Kineska četvrt” Romana Polanskog. U epizodama dokumentarnog mini serijala spominju se još neki filmovi, ali ne valja previše otkriti. Također, serija sadrži i trenutke audicije poznatih likova serije “Obitelj Soprano”.

Možda i najzanimljiviji trenuci serija odnose se na autorsku slobodu koju su Chase i njegovi suradnici imali tijekom stvaranja serije. Chase je imao puno podršku HBO-a u realizaciji ideja i stvaranju priče iako je “Obitelj Soprano” serija koja sadrži niz kontroverznih, brutalno nasilnih scena (npr. Tony i njegova ubojstva, silovanje doktorice Melfi, šokantno i uznemirujuće iživljavanje Ralpha Ciffareta na ženskoj žrtvi…). Chase i suradnici nisu sadisti i luđaci – nasilnim i šokantnim scenama gledateljima daju sliku drugačije, ne baš romantične Amerike te podsjećaju kako je “Obitelj Soprano” serija o organiziranom kriminalu odnosno mafiji. Svijetu u kojem nema milosti, svijetu u kojem o(p)staju nasilnici, svijetu u kojem ima i luđaka, sadista koji uživaju u nasilju. Bez obzira koliko gledatelju ili gledateljici u pojedinim trenucima protagonisti bili simpatični i(li) zabavni.

Upravo zbog navedenih (ali i mnogih drugih) detalja jedna od suradnica Davida Chasea govori kako bi “Obitelj Soprano” bila snimljena u današnje vrijeme, ali bi čitava ekipa bila pod pritiskom odnosno optužbama za seksizam, rasizam i tko zna još kakav – izam.

“Mafiozo: David Chase i Sopranosi” prije svega je, logično, namijenjena obožavateljima serije “Obitelj Soprano”. Dvije epizode dokumentarne serije prava je škrinja s (neotkrivenim) blagom jedne od najboljih televizijskih serija u povijesti. Autor serije David Chase otkriva niz manje poznatih i nepoznatih detalja serije, objašnjava nastanak scena i likova – u seriji se pojavljuje niz glumaca koji su nastupili u priči o Tonyju Sopranu. Riječ o dva i pol sata koja, ako volite Soprana, zaslužuju obavezno gledanje i najveću moguću ocjenu.

I da, kraj je izvrstan – autori dokumentarnu priču završavaju na pravi način. U stilu Davida Chasea odnosno Tonyja Soprana…