NAJBOLJI FILMOVI DESETLJEĆA (2000-2010) – prvi dio

Pred Vama je prvi dio GOODTALKING pregleda najboljih filmova prvog desetljeća 21. stoljeća (o izboru filmova drugog desetljeća možete čitati OVDJEOVDJE. Riječ je o prvom (od tri) poglavlja filmskog pregleda desetljeća.

TRILOGIJA “GOSPODAR PRSTENOVA”

 

Foto: New Line Cinema

 

Prstenova družina – 2001
Dvije kule – 2002
Povratak kralja – 2003

Desetljeće u kojem su premijerno prikazani filmovi “Gospodar prstenova” trilogije ne može se nazvati lošim filmskim razdobljem. Dugo se čekala ekranizacija jedne od najpopularnijih književnih trilogija u povijesti. Tijekom godina mijenjali su se redatelji, glumci – sve do prvih godina stoljeća u kojem živimo kada je objavljeno da počinje snimanje. Za redatelja je odabran Peter Jackson, okupljena je zanimljiva glumačka ekipa (istina, manje zvjezdana nego što se očekivala – za ulogu Gandalfa dugo je bio programiran Sean Connery, ali je uloga, na redateljevo inzistiranje, pripala Ianu McKellenu) i avantura je počela. Rezultat je briljantna ekranizacija (pogledati redateljske verzije koje detaljnije nego kino verzije filma prate radnju književnog predloška), Jacksonovo životno djelo. Trilogija je punokrvna epska priča o borbi dobra i zla, prijateljstvu, ljubavi, časti i odanosti. Odabir glumaca je fantastično odrađen, scene bitaka i akcije spektakularne. Jackson je na impresivan način stvorio filmski svijet Međuzemlja. Na radost brojnih obožavatelja književnog predloška. Filmovi trilogije osvojili su desetke, vjerojatno i stotine različitih filmskih nagrada, zaradili milijarde dolara na kino blagajnama i zauzeli su mjesto u filmskoj povijesti kojima se ljubitelji rado vraćaju.

 

OLDBOY (Oldeuboi)- (2003)

 

Foto: Screenshot

 

Azijski filmaši često su nadahnuti osvetom – Chan-wook Park je snimio osvetničku trilogiju u kojoj je najpoznatiji i najvažniji “Oldboy”. Film osvete, psihološki triler i(li) drama i brutalni koktel nasilja i krvi – sve to i puno više je “Oldboy” ,film redatelja Chan-wook Parka. “Oldboy” je u furioznom stilu osvojio kritiku i publiku te mnogim ljubiteljima filma po prvi puta predstavio kinematografiju Južne Koreje iz koje su, od “Oldboya” do današnjeg dana, stigli mnogi sjajni filmovi. No “Oldboy” je, na neki način, probio led kod šire publike. Radnja? Nakon 15 godina zatočeništva u sobi na nepoznatoj lokaciji, Oh Dae-su pušten je na slobodu. Na prvu izgleda da je glavni protagonist nedužan, krivo zatočen no kako film odmiče pred gledateljem se (uz krvave obračuna – Oh Dae-su ima pet dana da pronađe svojeg tamničara) polako slaže mozaik nevjerojatne istine. Redatelj glavnog (anti)junaka pred velika iskušenje – psiholoških igara i poigravanja s percepcijom nije pošteđen ni gledatelj. Gledati nekoliko puta – tek tada se mogu otkriti svi detalji vrhunske filmske slagalice zvane “Oldboy”. Ono što je, kada je osveta u pitanju, intrigantno kod “Oldboya” – riječ je o dvostruko osvetničkom filmu: Oh Dae-su traži osvetu za godine zatočeništva, ali je istovremeno i meta osvete. 

 

COLLATERAL (2004)

 

Foto: Screenshot

 

Glavni protagonist “Collaterala” je Vincent koji dolazi u Los Angeles (njegov prvi kontakt na aerodromu je Jason Statham) kako bi u jednoj noći obavio nekoliko ubojstava. Vincent je profesionalac koji ne gubi vrijeme – sudbina i splet okolnosti spaja ga s Maxom koji vozeći taksi pokušava skupiti novac za ostvarenje američkog sna. Vincent ponudi Maxu pristojan novac za vožnju na nekoliko adresa. Max prihvaća, ali već nakon prve adrese shvaća kako je Vincent na zadatku….

Da, “Collateral” je film o plaćenom ubojici, ali je i puno više od filma o plaćenom ubojici. Verbalna nadmudrivanja između Maxa i Vincenta o životu, životnim ciljevima kao i stanju modernog društva podižu “Collateral” na višu razinu. Film sadrži niz sjajnih scena (npr. Vincentovo pitanje o Milesu Davisu), Tom Cruise i Jamie Foxx izvrsno funkcioniraju u glavnim ulogama dok je čitav projekt realizirao redateljski THE MAN. Michael Mann.

 

BOŽJI GRAD (Cidade de Deus) – (2002) 

 

Foto: Screenshot

 

Redatelji “Božjeg grada” Fernando Meirelles i Katia Lund vode nas na ulice Rio de Janeira. Priča prati život u siromašnom gradskom kvartu. Život koji je prikazan na nevjerojatno šokantan i, ako je vjerovati ekipi filma, realističan način. Većina likova su djeca, klinci koji su od najmlađih dana osuđeni na preživljavanje. Preživljavanje je doslovno – film je izuzetno nasilan, leševi se gomilaju. Žrtve i počinitelji su djeca – život na ulicama božjeg grada vrijedi malo, gotovo ništa. Film natopljen drogom i nasiljem nije za svačiji ukus no riječ je o izvrsno snimljenoj, nasilnoj i brutalno realnoj priči s brazilskih ulica. “Božji grad” stvoren je prema istoimenom  romanu Paula Linsa – pisac je u knjigu ugradio i stvarne događaje koji “Božjem gradu” daju dodatnu dozu realizma – većina filmova o bandama prema “Božjem gradu” izgledaju blago…poput dječje igre…

 

ŽIVOT DRUGIH (Das Leben der Anderen) – (2006)

 

Foto: Screenshot

 

Život drugih” vodi nas u Berlin. Točnije istočni dio grada. Godina je 1984, pripadnik Stasija, Gerd Weisler ima novu žrtve – zadatak je špijuniranje Georga Dreymana i Marije Sieland. On je pisac, ona je njegova muza, ljubav. Weisler se predano posvećuje zadatku koji će završiti tragedijom.

Film redatelja i scenarista Floriana Henckela von Donnersmarcka do najsitnijih detalja razotkriva nakaznost totalitarnog, komunističkog režima. Svi su sumnjivi, paranoja od neprijatelja (vanjskog ili unutarnjeg sasvim je svejedno) sveprisutna je i stalna. Kao u svakom totalitarnom režimu iza progona i sumnji kriju se potpuno drugačiji interesi ljudi na vlasti koji radi vlastitih interesa uništavaju živote drugih. Snažan i potresan prikaz jednog vremena…

 

MULLHOLAND DRIVE (2001)

 

Foto: Screenshot

 

Prije nekoliko dana objavljena je vijest kako David Lynch odlazi u mirovinu zbog zdravstvenih razloga. Zdravstveni razlozi postoje, ali je mirovinu američki filmaš ubrzo demantirao. Hoće li i kada Lynch nastaviti svoju reateljsku priču teško predvidjeti, ali to nije razlog da se ne prisjetimo vjerojatno i najboljeg filma directed by David Lynch. “Mullholand Drive” trebala je biti televizijska serija, ali nakon što su producenti odbili pilot epizodu, Lynch je snimio dodatne scene, pretvorio epizodu u film te napravio jedan od najboljih filmova 21. stoljeća. Redatelj i scenarist je u vrhunskoj formi – “Mullholand Drive” nema linearnu crtu radnje, neke (mnoge?) je stvari nemoguće objasniti (kako bi Lynch rekao “u životu su neke stvari neobjašnjive – zašto ne bi bile i na filmu?”), ali šarm i privlačnost noira Davida Lyncha je neodoljiva. Film je posveta noir klasi cima (“Sunset Bouleverd”) i pripada najboljim filmovima desetljeća, ali i stoljeća. O radnji ništa – glumačku ekipu filma predvode Naomi Watts, Laura Elena Harring, Justin Theroux, Ann Miller i Robert Foster.

 

DJEVOJKA OD MILIJUN DOLARA (Million Dollar Baby) – (2004) 

 

Foto: Warner Bros. Studios

Postoje ljudi koji su tihi, skromni, radišni. Ljudi koje svi poznajemo, nikada ili vrlo, vrlo rijetko traže nečiju pomoć. Imaju neke svoje ciljeve i želje (male ili velike sasvim je svejedno – uostalom ono što je nekima “malo” drugima je jako, jako veliko). Jedna od njih je Maggie Fitzgerald koja sanja profesionalnu boksačku karijeru. Ona radi i trenira, trenira i radi – čeka pravog trenera i priliku za ostvarenje sna. Pronašla je trenera – njegovo je ime Frank. Isprva Frank odbija trenirati Maggie (“loš osjećaj”), ali ipak pristaje….
Priča o Maggie Fitzgerald pokazuje koliko život prema nekim ljudima zna biti nepravedan i okrutan. Na kraju priče Frank postaje važan, najvažniji dio završetka tragične filmske priče.
Hilary Swank izvrsna, sjajno funkcionira u interakciji s Eastwoodom koji nije samo trener već i očinska figura. Čitav film prati naracija Morgana Freemana – znamo svi kako zvuči kada Freeman pripovijeda. Emotivan i na kraju priče tragičan “Djevojka od milijun dolara” još je jedan prokleto dobar film Clinta Eastwooda.

PANOV LABIRINT (El laberinto del fauno) – (2006)

 

Foto: New Line Cinema

 

Na dodjeli “Oscara” 2007. godine nagradu za najbolji strani film osvojio je spomenuti “Život drugih”.  “Život drugih” pobijedio je “Panov labirint”, ali meksički filmaš Guillermo Del Toro i ekipa filma nisu imali razloga za nezadovoljstvo – “Panov labirint” odnio je nagradu za najbolji scenarij. Film je teško opisati riječima iz više razloga – “Panov labirint” vizualni je doživljaj koji se rijetko može vidjeti. Del Toro je poznat kao iznimno maštovit i kreativan redatelj što “Panov labirint” potvrđuje. Radnja filma prati djevojčicu Ofeliju koja, dok se u pozadini vode krvavi ratni obračuni u Španjolskoj (godina je 1944), pronalazi labirint u kojoj susreće neobično biće koje joj objašnjava kako je ona princeza i mora riješiti tri zadatka kako bi se vratila u svoje kraljevstvo. Ofelija prihvaća izazov i kreće u potragu za izgubljenim kraljevstvom. Kod “Panovog labirinta” treba spomenuti scenografiju i kostimografiju – priča filma je bijeg male Ofelije….me ne, ne…dalje o radnji nećemo – “Panov labirint” treba pogledati. Barem nekoliko puta…

 

CASINO ROYALE (2006)

 

 

Danas bivši James Bond Daniel Craig nastupio je u jednom od najslabijih, ali i u jednom od najboljih filmova serijala. “Zrno utjehe” iliti “Quantum of Solace” pripada onim lošim, ali kako pamtim(o) samo sretne dane na listi najboljih filmova desetljeća je “Casino Royale”, film kojim je Craig debitirao u ulozi tajnog agenta 007. 

“Casino Royale” je film Bond serijala u kojem saznajemo kako je Bond postao Bond, tko je njegova femme fatale i kako je agent 007 dobio dozvolu za ubojstvo. Craig je vrlo dobar, ali ima i izvrsnu pratnju – odličnog negativca (Mads Mikkelsen) i sjajnu Evu Green. Akcije ne nedostaje, ali glavni obračun se događa za pokeraškim stolom … ako ste propustili, preporuka čak i ako ne volite James Bond filmove….

 

STRANPUTICA (Sideways) – (2004)

 

Foto: Screenshot

 

Američki filmaš Alexander Payne (Nasljednici , Nebraska , Izborni dani…) prošle je godine (ponovo) oduševio dramom The Holdovers. Ipak, za mnoge ljubitelje filma najbolji je Payneov film ljetna avantura pod imenom “Stranputica”. Priča o Jacku i Milesu, prijateljima koji odlaze na sedmodnevno putovanje uoči Jackovog vjenčanja emotivna je, iskrena i ljudska priča o prijateljstvu, ljubavi i životnim odlukama. Film koji, poput vina, opija gledatelja i ostaje u sjećanju. Thomas Haden Church i Paul Giamatti predvode sjajnu glumačku ekipu u kojoj su i Virginia Madsen i Sandra Oh.