RECENZIJA: DOLINA SREĆE – zločini u dolini Calder

AUTORICA SERIJE: Sally Wainwright

GLAVNE ULOGE: Sarah Lancashire, Siobhan Finneran, James Norton, Charlie Murphy, Rhys Connah, George Costigan

NAZIV ORIGINALA: Happy Valley

TRAJANJE: Dvije sezone, 12 epizoda – posljednja, treća sezona stiže 18.03

NAPOMENA: Ništa o važnim detaljima radnje u tekstu otkriti nećete – otkrivanje je prepušteno Vama čitateljima i gledateljima serije.

Duga je i nevjerojatno uspješna tradicija britanskih kriminalističkih serija. Tijekom posljednjih desetljeća serije proizvedene na otoku u kojima dominira kriminalistički žanr (uz dodatak trilera i drame) proizvedene na otoku postale su iznimno popularne i mnogima su prvi izbor kada je o serijama riječ.

Velika popularnost britanskih kriminalističkih serija (kada je o ovim prostorima riječ) započela je osamdesetih godina prošlog stoljeća. Godine 1984 ukazao se najbolji Sherlock Holmes u povijesti – briljantni Jeremy Brett u ulozi slavnog detektiva istražio je (i riješio) slučajeve iz književnog predloška Conana Doylea. Pet godina kasnije i drugi je veliki detektiv dobio seriju – te 1989. godine premijerno je prikazana prva epizoda “Poirota” u interpretaciji neponovljivog Davida Sucheta. Devedesete su, između ostalih, donijele “Umorstva u Midsomeru”, “Frostov pristup” i niz novih kriminalističkih priča. Pojava i sve snažniji utjecaj streaming servisa nije umanjio broj i važnost britanskih kriminalističkih priča. Upravo suprotno – priče odnosno scenariji prilagođeni su vremenu u kojem živimo (tehnološka čudesa, brutalnost počinjenih zločina…), ali sve ono dobro (zanimljivi i slojeviti protagonisti, zamršeni i intrigantni slučajevi…) je zadržano. U ponudama streaming servisa nalazi se niz vrlo dobrih i odličnih britanskih serija novijeg datuma kao što su Luther , “Sherlock”, “Shetland”, “The Fall”, “Broadchurch”… U društvo spomenutih serija pripada i “Dolina sreće” – jedna od najboljih britanskih serija u posljednjih desetak godina.

Zovem se Catherine. Imam 47 godina. Rastavljena sam, živim sa sestrom, bivšom ovisnicom o heroinu. Imam dvoje odrasle djece, jedno je mrtvo, drugo ne razgovara sa mnom. I unuka…..”

….rečenice su koje izgovara policajka Catherine Cawood (interpretira je izvrsna Sarah Lancashire) u, otprilike, petoj minuti prve epizode “Doline sreće”. Ne, nije riječ o terapijskoj zajednici već o rečenicama policajke Cawood tijekom intervencije. Predstavila se Catherine osobi koja želi izvršiti samoubojstvo, zapaliti se – nekoliko je rečenica objasnila kako i ona ima probleme (ispovijed s početka serije ne otkriva sve životne nevolje s kojima se Catherine suočava i bori), ali ne razmišlja o samoubojstvu. Trenutak koji u prvim minutama “Doline sreće” predstavlja glavnu junakinju serije i snažno povezuju gledatelja s događajima koji slijede.

Slojevit je i kompleksan (kao i većina ostalih protagonista serije) lik policajke Catherine Cawood. Sposobna i požrtvovna policajka koja u svakom trenutku želi pomoći svima kojima je pomoć potrebna najveću i najvažniju borbu vodi unutar vlastite obitelji. Tragični događaj iz prošlosti u velikoj je mjeri usmjerio i odredio njenu sadašnjost i izbrisao granicu između poslovnog i privatnog. Unatoč teškom naslijeđu i životnim izazovima s kojima je suočena (u trenucima je Catherine na rubu – čak je i jedna od osumnjičenih za ubojstvo) ona je borac i ne dopušta raspad obitelji. Iako su niti koje povezuju članove njene disfunkcionalne obitelji tanke i pred pucanjem. Catherine je najzaslužnija za njen opstanak. Unatoč problemima i prošlosti koja se vraća. Prošlost s imenom. Tommy Lee Royce.

Ben Blackall /Red Production Company Limited

Radnja serije smještena je u sjevernu Englesku, okrug Yorkshire – ime doline sreće je Calder. Dolina izgleda kao mirno, čak i pomalo dosadno mjesto u kojem se ništa ne događa. Mjesto u kojem nema prevelikih iznenađenja za stanovnike, mjesto bez težih kriminalnih djela. Krivo !!! Miran i pitom izgled doline zapravo je suprotnost događajima u seriji – ispod spokojne i jednolične površine skrivaju se tajne i laži. Otmica, silovanja, ubojstva…dio su priče o dolini sreće i njenih stanovnika.

Uz izvrsno napisane likove (policajka Catwood je prva, ali jednako su vješto i slojevito oblikovani likovi glavnog negativca serije Tommya Lee Roycea, žrtve i policijske službenice Ann Galagher, malenog Ryana, Catherinine sestre Clare…) “Dolina sreće” je ispunjena napetošću i nepredvidljivim, neočekivanim (često i šokantnim) razvojem događajima. Odbijanje povišice ili prekid ljubavne veze izazivaju lanac događaja koje je teško, gotovo nemoguće predvidjeti i kontrolirati.

Iako je glumačka ekipa serije manje poznata kada je o širokoj publici riječ, “Dolina sreće” ispunjena je vrlo dobrim i odličnim glumačkim izvedbama. Sarah Lancashire je u tekstu ranije spomenuta – izvrstan je James Norton u ulozi dijaboličnog psihopata Roycea (ubojstvo, gaženje policajke na cesti doista izgleda…ma vidjet ćete i sami) kao i Charlie Murphy te Rhys Connah u ulogama Ann i unuka Ryana.

“Dolina sreće” je šokantna, brutalna, nepredvidljiva i napeta, ali istovremeno i emotivna kriminalistička priča o zločinima u dolini koja izgleda kao da se zločini događaju negdje drugdje. No, izgled vara i pred gledateljem je serija koja ima onu, za kriminalističke serije, jednu od najvažnijih karakteristiku – nemoguće je “Dolinu sreće” prestati gledati do posljednje epizode. Sve do raspleta sezone i rješenja slučajeva, otkrića krivca u kojima sudjeluje policajka Catherine Cawood.