RECENZIJA: NOŽ U LEĐA: GLASS ONION

REDATELJ: Rian Johnson

GLAVNE ULOGE: Daniel Craig, Edward Norton, Kate Hudson, Dave Bautista, Ethan Hawke, Hugh Grant, Kareem Abdul-Jabbar, Leslie Odom Jr.

TRAJANJE: 140 minuta

NAZIV ORIGINALA: Glass Onion: A Knives Out Mystery

Jedno od najugodnijih kino iznenađenja 2019. godine bio je “Nož u leđa . Kriminalistička drama s diskretnim dodatkom humora, redatelja i scenarista Riana Johnsona (“Looper, “Posljednji Jedi”) zaradila je na svjetskim kino blagajnama više od 300 milijuna dolara (budžet filma iznosio je oko 40 milijuna). Detektivska priča koja podsjeća na ekranizacije priča Agathe Christie okupila je vrhunsku glumačku ekipu – ulogu glavnog istražitelja Benoita Blanca pripala je Danielu Craigu dok su članove obitelji u kojoj se dogodilo ubojstvo interpretirali Jamie Lee Curtis, Ana de Armas, Chris Evans, Don Johnson, Toni Collette, Michael Shannon i Christopher Plummer.

Ubrzo nakon premijere redatelj i scenarist Rian Johnson izjavljuje kako ima ideje za nastavak filma (autor je doživljaje Benoit Blanca zamislio kao trilogiju) – tada na scenu stupa “Netflix” koji voli pokazivati mišiće (dolare) i pokazati koliko je ozbiljna konkurencija filmskim studijima. Za 450 milijuna dolara “Netflix” je otkupio prava na nastavke i Benoit Blanc postaje stanovnik streaming servisa. Premijeru nastavka “Netflix” je tempirao prije Božića 2022. godine, ali je nekoliko tjedana ranije film pustio u kino dvorane (gledanost odnosno zarada je bila solidna – hoće li “Netflix” češće i na duže vrijeme vlastite filmove puštati u kino distribuciju?). Nakon kratkog izleta u kino Benoit Blanc stigao je na domaći teren – “Nož u leđa: Glass Onion” dostupan je na “Netflixu”.

Benoit Blanc je u kreativnoj krizi – ne, nije najslavniji svjetski detektiv izgubio istražiteljske sposobnosti i strast za otkrivanjem zločina već je pandemija ograničila kretanje . Stvari se mijenjaju u trenutku kada Blanc dobiva poziv od milijardera Milesa Brona. Bron svake godine poziva odabrano društvo na druženje – mjesto susreta je otok u njegovom vlasništvu negdje u Grčkoj. Pozivnica je ispisana i pozvani su uključeni u igru koju je milijarder zamislio. Igru koja uključuje rješavanje slučaja umorstva. Ubojstva Milesa Brona.

Iako je “Glass Onion” drugačiji od većine premijerno prikazanih blagdanskih filmova (uključujući i one u kino ponudi), nastavak je sličan mnogim nastavcima koji stižu iz Hollywooda. Nastavak mora biti veći, duži….može se reći spektakularniji od prvog filma. U slučaju filma Riana Johnsona nije riječ o količini novca uloženog u film (budžet je isti kao u prethodnika – 40 milijuna dolara) već o dužini filma i veličini tema koje film nastoji dotaknuti (u većoj ili manjoj mjeri).

Kao i prethodnik “Glass Onion” vrlo dobro funkcionira kada je priča fokusirana na zločin i istragu – traženju krivca te obratima odnosno detaljima iz prošlosti koji mijenjaju pogled i doživljaj gledatelja na recentne događaje filma. Svi su sumnjivi, svatko od pozvanih ima razlog odnosno motiv za ubojstvo (ekipa pozvana na otok stari su milijarderovi znanci – od političarke preko modne dizajnerice do influencera) i stvari u tim trenucima izgledaju i više nego dobro. U rangu prvog filma. Međutim…

U nastojanju kako bi nastavak učinio većim i dužim Johnson je previše minuta posvetio detaljima koji baš i nisu detektivski, povezani s istragom. U redu, i prvi je film donio dozu kritike članova američke obitelji i razotkrivanje pohlepe te sklonost spletkama i lažima. Međutim, tada je Johnsonu je u prvom planu bila detektivska priča  – ostalo je bilo u krugu obitelji. “Glass Onion” u radnju uvodi čovjeka nalik stvarnim milijarderima poput Elona Muska i prilično minuta posvećuje, između ostalih, gorivu, energiji nove generacije (koja bi mogla unaprijediti ili uništiti čovječanstvo). Skretanjem pažnje na spomenute, sporedne detalje(i još neke slične detalje poput uvodnog dešifriranja pozivnica) redatelj bitno umanjuje napetost glavnog motiva priče. Istrage o ubojstvu. Potragu za krivcem.

“Glass Onion” je scenografski raznobojniji u trenucima i raskošniji od prethodnika, ali razmetljivi milijarder je otok pretvorio u zonu kiča i pretjerivanja.

Protagonisti, likovi nastavka skromnije su napisani od onih u prvom filmu. Slabije napisani, samim time i nezanimljiviji – glumačka ekipa također je, gledano u cjelini, slabija. Daniel Craig ponešto je pretjerano teatralan i preglumljen, ali čini se kako Benoit Blanc baš takav i treba biti (teško se oteti dojmu kako Craig uživa u neobaveznijoj i otkačenijoj ulozi nakon završetka priče o Jamesu Bondu). Ostatak ekipe varira od vrlo dobrog nastupa (Janelle Monae kao tajanstvena Andi) do prilično loše i nenadahnute izvedbe (Edward Norton kao Miles Bron u jednoj od najslabijih izdanja karijere). Spomenuti treba kako se u filmu pojavljuju Ethan Hawke, Hugh Grant i ….Serena Williams.

“Glass Onion” je tek solidna, gledljiva filmska zabava, bitno slabija od prethodnog filma. Benoit Blanc je, ponovo, riješio slučaj, ali redatelj i scenarist Rian Johnson nije uspio riješiti kako nastavak učiniti (barem) jednako vrijednim kao što je prvi film. Ipak, mjesta za popravak ima – “Nož u leđa” je trilogija i nastavak slijedi….

OCJENA: 6