REDATELJ: Jordan Peele
GLAVNE ULOGE: Daniel Kaluuya, Keke Palmer, Michael Wincott, Steven Yeun, Keith David, Brandon Perea
TRAJANJE: 130 minuta
NAZIV ORIGINALA: Nope
Upozorenje: Tekst koji slijedi otkriva detalje o radnji filma
“Nobody fucks with Haywood, bitch!” – Emerald
Furiozno je i u velikom stilu počela redateljska karijera američkog filmaša Jordana Peelea. “Bježi !” iz 2017 godine (Peele je redatelj prema vlastitom scenariju) postao je najisplativiji film godine – na uloženih pet milijuna dolara “Bježi!” je, u svjetskoj distribuciji, zaradio više od 250 milijuna. Nije “Bježi!” važan isključivo zbog komercijalnog uspjeha – ovaj eksplozivni žanrovski koktel horora, psihološkog trilera uz dodatak nadnaravnog (ispunjen snažnim društvenim komentarom) osvojio je 150 filmskih nagrada. Hvalospjevi velikog broja kritičara pomogli su filmu da dođe do nominacija za “Oscara” – “Bježi!” je nominiran u četiri kategorije na dodjeli nagrada 2018. godine. Peele je osvojio nagradu u kategoriji najboljeg originalnog scenarija.
Nakon uspjeha s debitantskim ostvarenjem, Peele je postao nova (redateljska) zvijezda u gradu. Dvije godine nakon “Bježi!” Peele (ponovo prema vlastitom scenariju) snima MI – žanrovski identičan prethodniku koji nije ostvario uspjeh poput “Bježi!” (iako je prema mišljenju pisca ovih redaka za nijansu intrigantniji od Peelova debitantskog ostvarenja), ali je, unatoč tome što se Peele poskliznuo na realizaciji epizoda serije “Zone sumraka”, potvrdio redateljevu vrlo dobru formu.
Treći Peelov film koji se može vidjeti u domaćim kino dvoranama upoznaje nas s obitelji Haywood. Nakon smrti oca OJ Haywood nastoji sačuvati obiteljski posao – članovi obitelji godinama, zapravo desetljećima sudjeluju u realizaciji filmova iznajmljujući filmskim kompanijama dresirane konje. Nakon što je izgubio još jedan posao na filmu OJ pokušava pronaći novi izvor zarade kako bi preživio teška vremena i ponovo pokrenuo posao na obiteljskom ranču. OJ želi snimiti čudne pojave na nebu iznad ranča – snimka bi riješila OJ financijskih problema. OJ kreće u lov na natprirodno, ali nije sam – pomoć dolazi u liku sestre Emeralde i Angela, zaposlenika u lokalnom dućanu tehničke robe…
Od prvih trenutaka prepoznatljivi su redateljev rukopis i scenarističke ideje Jordana Peelea. Peele (ponovo) pokazuje kako vješto i uvjerljivo može stvoriti ugođaj neizvjesnosti te anksioznost tijekom trajanja filma (iako, treba napomenuti kako je takvih trenutaka bitno manje nego u prethodnim redateljevim filmovima). “Nikako” je i vizualno dotjeran film koji se ponovo bavi i političko-društveni komentarom. S obzirom na to da se rasizmom detaljno bavio u prethodnim filmovima (više u “Bježi!”, manje u “Mi”), Peele u novom filmu naglašava važnost crnog čovjeka u povijesti filma. Predak OJ i Emerald je glavni protagonist prve montaže fotografije u nizu koje je snimio Eadweard Muybridge 1878. godine.
“Nikako” sadrži nekoliko posveta tradicionalnom (netko će reći staromodnom) stvaranju pokretnih slika u odnosu na današnja često (lošim i slabašno izvedenim) različitim efektima natopljena kino iskustva. Film u trenucima donosi i dašak vesterna, ponešto humora, ali unatoč svemu uvjerljivo je najslabiji film u dosadašnjoj filmografiji Jordana Peelea.
Vanzemaljci kao glavni negativci filma nisu pretjerano originalno rješenje. Posebno u filmu kojem čitavim trajanjem nedostaje ritma, tenzije i napetosti. U redu, “Nikako” ima nekoliko dojmljivih horor scena, ali cjelina je (posebno u usporedbi s prethodnim redateljevim filmovima) stravično neujednačena i ispunjena minutama praznog hoda koje stišavaju napetost i neizvjesnost filma. Horor ugođaj nikako neće produbiti čudnovata transformacija aliena u finalu filma…
Veliki problem filma je činjenica kako je pozadinska priča koja se spominje u više trenutaka filma bitno intrigantnija i zanimljivija od lova na vanzemaljce. U više navrata gledamo događaje odnosno incident tijekom snimanja serije “Gordy je doma” u kojem je čimpanza (jedna od zvijezda showa) poludjela i napravila….ha, vidjet ćete i sami. Dio filma koji je znatno zanimljivija od većine viđenog u filmu – događaji tijekom snimanja povezani su s (neiskorištenim) likom Rickyja “Jupe” Parka. Iako intrigantan i zanimljiv Gordy incident nije do kraja objašnjen odnosno njegova povezanost s događajima na ranču Haywood ostaje misterija. Šteta, jer riječ o najboljim trenucima filma. Da, pozadinska priča je progutala glavne događaje…
Glumačku ekipu predvode brat i sestra Daniel Kaluuya i Keke Palmer. Peele je Kalluyu i Palmer odnosno OJ i Emerald prikazao kao suprotnosti – on je šutljiv i ne pretjerano društven dok je ona pričljiva i eksplozivna. Ipak, najbolji je dojam ostavio Michael Wincott kao redatelj Antlers Holst koji će (doslovno) poginuti za savršenu priču (filmsku, naravno).
“Nikako” nikako ne može stati u istu rečenicu s prethodnim filmovima Jordana Peelea. Iako je autorov rukopis prepoznatljiv riječ je o neujednačenom i tek u trenucima uzbudljivom ostvarenju u kojem je popratna priča zanimljivija od glavne. Možda je Gordyju trebalo dati više minuta pa bi “Nikako” nekako i mogao proći. Ovako je riječ o tek (ispod?)prosječnom filmu koji je korak unazad u karijeri Jordana Peelea…
OCJENA: 5.5
Odgovori