RECENZIJA: SVI SVECI MAFIJE – povratak Tonyja Soprana

REDATELJ: Alan Taylor

GLAVNE ULOGE: Alessandro Nivola, Ray Liotta, Jon Berthnal, Correy Stoll, Michael Gandolfini, Billy Magnussen, Vera Farmiga, Gabriella Piazza, Michaela de Rossi

TRAJANJE: 120 minuta

NAZIV ORIGINALA: The Many Saints of Newark

Momci poput mene odgojeni su da poštuju pravila.” – Tony Soprano

Desetog dana, šestog mjeseca 2007. godine prikazana je posljednja epizoda jednog od najboljih televizijskih proizvoda u povijesti. Rasplet serije ostavila je mnoga pitanja – serija je završila obiteljskom večerom u restoranu, glava obitelji imala je razloga za zadovoljstvo (Phil Leotardo je eliminiran, Paulie, pomoćnik i osoba od povjerenja prihvatio je ponudu koju nije mogao odbiti, A.J. je odustao od vojne karijere….), ali neki su problemi ostali (izvjesno podizanje optužnice protiv oca koji je ujedno i vođa dijela mafijaške hobotnice u SAD-u). Da, pogodili ste – riječ je o Tonyju Soprano odnosno televizijskoj seriji Obitelj Soprano

Zbog završetka koji je ostavio neka pitanja neodgovorena često se kalkuliralo s novim epizodama, nastavcima serije. Iako je James Gandolfini u nekoliko navrata napomenuo kako je za njega priča o Tonyju Sopranu završena, mnogi su obožavatelji serije priželjkivali (barem) nekoliko novih epizoda koje bi objasnile sudbinu Soprana, članova njegove obitelji i organizacije koju vodi. Bilo kakva rasprava o novim epizodama, nastavcima priče postala je suvišna sredinom 2013. godine kada je preminuo James Gandolfini. Bez Gandolfinija nema Soprana i priča je bila završena. No, ako nastavci nisu bili suđeni autoru serije Davidu Chaseu nije smetalo da napiše priču za film koji će opisati događaje prije onih koje smo gledali u seriji. Film koji pokušava dati odgovor na pitanje:

“Tko je stvorio Tonyja Soprana?”

Da, ovo je, između ostalog, film koji govori kako je Tony Soprano izabrao put koji ga odveo tamo gdje smo ga zatekli u seriji. “Svi sveci mafije” nije biografska priča o mladom Tonyju već govore o mafijaškoj organizaciji i ljudima koji su bili Tonyjevi prethodnici. Priču filma prati, poput gangsterskih klasika Martina Scorsesea, prati naracija Christophera Moltisantija koji je u filmu mala beba dok je u seriji jedan od važnijih suradnika strica Tonyja (stric je, kasnije, prema nećaku bio nemilosrdan no to je neka druga priča…). Najvažniji lik filma, oko kojeg su postavljeni mnogi dobro nam znani protagonisti serije kao i likovi koje nismo imali prilike upoznati (npr. Johnny Soprano, Tonyjev otac) je Dickie Moltisanti, važna mafijaška figura iz šezdesetih i sedamdesetih godina prošlog stoljeća. Dickie odnosno njegova sudbina ključni su detalji koji su Tonyja Soprana učinili…Tonyjem Sopranom.

Početak filma vraća nas u šezdesete godine prošlog stoljeća i mnoge su minute filma potrošene na rasne nemire tog vremena kao i rasizam u policiji. Kao i serija “Svi sveci mafije” daju društveno-politički komentar vremena u kojem se radnja odigrava. Čitav uvod ima smisla posebno kada se uzme u obzir rivalstvo i borba za tržište između mafije i crnačkih kriminalnih skupina, ali dojam je (osim sjajne uvodne scene na groblju) kako je redatelj otišao previše u širinu – previše je minuta potrošeno na detalje koji nisu toliko važni za priču filma i serije, ali jesu za prošlost i sadašnjost američkog društva.

Problem filma je i veliki broj likova koji prolete filmom, ali o njima nećemo puno saznati. Zapravo, o nekima znamo nešto, ali ne iz mladosti nego iz dana kada su postali važni mafijaški igrači opisani u seriji. Da, redatelj nema mogućnosti da, poput serije, posveti dovoljno pažnje svim likovima, ali onda je, možda, trebalo skratiti veliki broj protagonista. Jer u filmu gledamo ne samo većinu važnih likova iz serije nego i više novih protagonista.

Uz Dickieja Moltisantija u filmu gledamo i njegovog oca te strica koji je na izdržavanju dugogodišnje zatvorske kazne. Strica i oca glumi Ray Liotta koji je, uz više manjih posveta, poveznica između mafijaških filmova (“Dobri momci”) i serije (Liotta je imao ponudu za nastup u “Obitelji Soprano”, ali je odbio, umoran od gangsterskih uloga). Redatelj Taylor nastoji pomiriti mafijaški svijet filma i serije, starije gledatelje podsjetiti, nove zaintrigirati za važne i uspješne naslove inspirirane svijetom gangstera i organiziranog kriminala.

I tako, gotovo sat vremena “Svi sveci mafije” izgledaju kao film o gangsterima koji baš i nema neke (pre)velike sličnosti sa serijom “Obitelj Soprano”. No tada, scenarist i redatelj filma dižu tenzije i dodaju gas koji ne puštaju sve do sjajne završne scene koju prati “Woke up this morning” Alabame 3, pjesma kojom počinju epizode serije. Trenutak kada niti jedan obožavatelj ili obožavateljica serije neće ostati ravnodušan. Ili ravnodušna…

Upravo u tom drugom dijelu filma gledamo sve ono zbog čega je serija bila popularna i voljena – imamo mafijaške obračune, obiteljske probleme tinejdžera Soprana (mlada majka Livia doista izgleda poput mlade Livije), zakulisne igre te primjer kako povrijeđeni ego mafijaša i taština mogu dovesti do ubojstva koje će dovesti do daljnjeg ubijanja i krvoprolića. “Svi sveci mafije” ne sjaje čitavo vrijeme sjajem serije, ali postoje trenuci kada se lako može prepoznati rukopis autora Davida Chasea i redatelja Alana Taylora koji su uspješno surađivali na realizaciji više epizoda.

Raznoliku i zanimljivu glumačku ekipu možemo vidjeti u filmu – nekoliko glumaca izvrsno su pogođeni kao mlađe verzije poznatih likova (npr. Corey Stoll kao Junior Soprano) neki su unatoč malo minuta ostavili dobar dojam (Vera Farmiga kao Livia), neki su već spomenuti ranije u tekstu (Ray Liotta)….Ipak, najviše emocija kod gledatelja budi Michael Gandolfini kao mladi Tony. Sin u ulozi mlađe verzije lika koji je proslavio pokojnog oca.

Prvi vikend prikazivanja u kino dvoranama nije donio veliku zaradu za film “Svi sveci mafije” (u obzir treba uzeti i činjenicu kako je film istovremeno prikazan na “HBO Max” streaming servisu). Skromni komercijalni rezultati vjerojatno će, barem za neko vrijeme, odgoditi ideje o nastavku filma koji je od početka snimanja imao ogroman pritisak s obzirom na to da je riječ o prednastavku jedne od najboljih serija u povijesti. Šteta, jer iako nije dotaknuo vrhove poput “Obitelji Soprano”, “Svi sveci mafije” pokazuje kako bi priče iz mladosti Tonyja i Juniora Soprana, Paulieja i ostatka ekipe mogle biti vrlo zanimljive. Bez obzira bile one ispričane u filmu ili seriji…