Martin Scorsese ima jednu od najimpresivnijih filmografija u povijesti. Iako se njegov redateljski opus često povezuja samo s filmovima o mafiji, Scorsese se okušao u većini žanrova. Dobar dio njegove redateljske priče povezan je s Robertom De Nirom i Leonardom Di Capriom. GOODTALKING Vam donosi listu odabranih filmova directed by Martin Scorsese….
DOBRI MOMCI (Goodfellas) – (1990)
Scorsese, De Niro i Joe, Funny Guy, Pesci u mafijaškom filmu – jednom od redateljevih najboljih filmova. Dodajmo Liottu koji interpretira glavnog lika, Henryja Hilla i krećemo na mafijaško putovanje dugo skoro tri desetljeća (cca 150 minuta trajanje je filma). Priča o usponu i padu Henryja Hilla dinamična je i ispričana s puno detalja i redateljskog umijeća. “Dobri momci” pripadaju najboljim filmovima o mafiji – scenarij je inspiriran knjigom Nicholasa Pillegija “Wiseguy: Life in a Mafia Family”.
CASINO – (1995)
Neslužbeni nastavak filma “Dobri momci” – Scorsese/De Niro/Pesci ponovo na okupu i ponovo prema prema književnom predlošku Nicholasa Pilleggija. Međutim, ovoga puta De Niro je glavni igrač – on je Sam “Ace” Rothstein postavljen za upravitelja kasina u Las Vegasu unatoč činjenici da nije Talijan. Poslovi idu izvrsno – Sam postaje važan igrač sve do trenutka kada u njegov život ulazi fatalna Ginger (Sharon Stone u jednom od najboljih izdanja). “Casino” je temeljen na istinitoj priči, govori o usponu i padu jedne mafijaške ekipe u gradu kocke i ostalih poroka. De Niro dominira filmom – treba spomenuti i Joea Pescija koji je u Casinu u jednoj od najluđih uloga karijere.
GOODTALKING recenziju filma možete pročitati OVDJE
RAZJARENI BIK (Raging Bull) – (1980)
Evo ih opet – redatelj Scorsese, glumci Robert De Niro i Joe Pesci. Međutim, “Razjareni bik” nije film o pripadnicima mafije već je riječ o biografskoj priči u kojoj je glavni protagonist boksač Jake LaMotta. LaMotta je bio prvak svijeta u poluteškoj kategoriji. Kasnije je LaMotta postao i standup komičar no njegova je životna priča daleko od komedije. Boksač je agresivnost iz ringa prenosio i na privatni život(zlostavljanje supruge, pretukao je brata zato jer je bio uvjeren da su on i njegova supruga ljubavnici…) – De Niro u još jednoj briljantnom izdanju (nagrađen Oscarom). LaMotta je prikazan kroz različite faze života – u ringu i izvan njega. Kada je “Razjareni bik” u pitanju treba spomenuti i crno bijeli izgled filma koji filmu daje dodatnu autentičnost, montažu filma kao i Cathy Moriarty u glavnoj ženskoj ulozi.
TAKSIST (Taxi Driver) – (1976)
Četiri godine prije “Razjarenog bika” Scorsese snima “Taksista” (ponovo angažira De Nira za glavnu ulogu), jedan od najvažnijih i najutjecajnijih filmova u povijesti sedme umjetnosti. Glavni antijunak filma je Travis Bickle – Bickle je psihički nestabilan veteran rata u Vijetnamu koji nakon povratka kući postaje taksist. Bickle je (anti)junak koji želi promijeniti stvari – isprva se pokušava politički angažirati, zatim očistiti smeće s ulica. De Niro briljira, tijekom filma doživljava transformacije i snažnom interpretacijom portretira čovjeka koji nema ništa za izgubiti – Scorsese, također, briljira iza kamere (redatelj se pojavljuje u nekoliko minuta filma) gdje daje prikaz društva, izgled ulica New Yorka tijekom sedamdesetih godina prošlog stoljeća. Film koji je promovirao mlađahnu Jodie Foster i stekao kultni status.
GOODTALKING recenziju filma možete pročitati OVDJE
KRALJ KOMEDIJE (The King of Comedy) – (1982)
“Kralj komedije” je Scorsese/De Niro suradnja koja se rijetko spominje (nešto češće film se spominjao u trenucima kada se u kino dvoranama prikazivao “Joker”). Šteta – riječ je o vrlo dobrom filmu u kojem je De Niro pokazao drugačije glumačko lice. On je Rupert Pupkin stand-up komičar koji je opsjednut uzorom i idolom Jerryjem Langfordom. Kada Langford odbije njegov prijedlog, molbu da nastupi u njegovoj televizijskoj emisiji, Pupkin počinje koristiti drugačije metode kako bi dobio poziv…
Scorsese je u “Kralju komedije” pokazao i nerv za komediju, žanru u kojem se njegov najdraži suradnik De Niro kasnije više puta vratio (od zabavnog, uspjelog “Analiziraj ovo” do slabašnog, teško gledljivog “Djedice puštenog s lanca”). Film koji uz komediju kombinira i dramu, uz tragove trilera. Odličnog partnera u filmu De Niro je imao u komičarskoj legendi Jerryju Lewisu.
POKOJNI (The Departed) – (2006)
Martin Scorsese nije dobio Oscara za, između ostalih, “Razjarenog bika”, “Posljednje Kristovo iskušenje, “Dobre momke” (za navedene filmove Scorsese je bio nominiran – nominaciju nije dobio za “Taksista”), ali je nagradu osvojio za remake filma “Pakleni poslovi”. Koliko je Oscar zakasnio s obzirom na filmografiju američkog redatelja i danas je predmet rasprave, ali bolje ikad nego nikad. Radnja remakea hongkongškog filma smještena je u Boston, riječ je o kriminalističkoj drami u kojoj je Scorsese okupio sjajnu glumačku ekipu (Matt Damon, Leonrdo Di Caprio, Jack Nicholson, Martin Sheen, Vera Farmiga…), i osvojio glavnu nagradu. Remake koji je opravdao očekivanja, potvrdio status Martina Scorsesea i usmjerio interes američkih filmaša prema recentnoj filmskoj ponudi iz Azije. Nije jednostavno napraviti remake azijskog filma – uvjerio se u takvo stanje stvari i Spike Lee kada je pokušao dotaknuti kultni status “Oldboyja”.
DOBA NEVINOSTI (The Age of Innocence) – (1993)
Navikli na mafijašanje i kontroverzne likove neki (mnogi?) ljubitelji Scorsesea rezervirano su dočekali ljubavnu, kostimiranu dramu “Doba nevinosti”. Kritika je bila manje rezervirana i čini se kako su godine od premijere filma prolazile “Doba nevinosti” je sve bolje prolazio kod ljubitelja filma. Radnja filma vraća nas u devetnaesto stoljeće. Mjesto radnje je New York – Michelle Pfeiffer je grofica Ellena Olenska. Grofica traži razvod od nasilnog supruga te postaje ljubavnica uspješnog odvjetnika Newlanda Archera koji je zaručen s May. May je konvencionalna, žena koja se ponaša prema pravilima visokog društva dok je Ellena slobodoumna i želi život živjeti prema vlastitim pravilima i osjećajima. Licemjerno društvo osuđuje groficu i njene postupke…
Partner Michelle Pfeiffer je Daniel Day-Lewis – u filmu gledamo i Winonu Ryder.
BANDE NEW YORKA (Gangs of New York) – (2002)
Godina 2002. važna je za Scorsesea, ali i za Leonarda DiCapria. Redatelj je pronašao novog De Nira (ne, ovo nije usporedba DiCaprija i De Nira već je riječ o početku nove, dugogodišnje suradnje između glumca i redatelja – baš onakve kakva je bila ona između De Nira i Scorsesea) dok je Di Caprio pronašao filmaša koji će njegovu karijeru podići na višu razinu. Prva DiCaprio-Scorsese suradnja zove se “Bande New Yorka”. Radnja filma vraća nas u 19 stoljeće – vrijeme kada su New Yorkom vladale…bande. DiCaprio je Amsterdam Vallon koji postaje čovjek od povjerenja vođe jedne od bandi – Bill “The Butcher” Cutting jedan je od najopasnijih ljudi u gradu i Vallon želi biti što bliže vođi. Razlog je osveta.. Uz DiCaprija u filmu nastupaju i Liam Neeson, Daniel Day-Lewis, Cameron Diaz i John C. Reilly. “Bande New Yorka” djelomično su inspirirane stvarnim događajima i likovima.
OTOK SHUTTER (Shutter Island) – (2010)
Nova suradnja Scorsese-DiCaprio (do sada su snimili pet dugometražnih i jedan kratkometražni film – nova suradnja je dogovorena, film se zove “Killers of the Flower Moon”) je psihološki triler u kojem DiCaprio glumi detektiva Teddyja Danielsa koji zajedno s partnerom Chuckom dolazi istražiti nestanak, bijeg jedne od pacijentice bolnice za mentalno bolesne kriminalce. Bolnica se nalazi na otoku Shutter – ubrzo nakon dolaska detektiva tamo se počinju događati čudne stvari..
Scorsese je stvorio jezivi ugođaj filma – zapravo ugođaj je prilagodio priči filma. Kompleksan psihološki triler kojeg krasi izvrsna glumačka ekipa (Ben Kingsley, Max Von Sydow, Michelle Williams, Mark Ruffalo, Elias Koteas….)
BOJA NOVCA (The Color of Money) – (1986)
Nema DiCapria, nema De Nira, ali ima odličnog filma. U “Boji novca” (nastavak filma “Hazarder”/The Hustler iz 1961. godine) redatelj je angažirao glumačkog giganta, tada dokazanog veterana i mladu glumačku zvijezdu. Prvi je Paul Newman, drugi Tom Cruise . Priča filma prati odnos Eddieja Felsona i njegova štićenika Vincenta – oni su majstori biljara i klađenjem nastoje unovčiti vještinu. Odnos je ispunjen usponima i padovima jer Eddie je iskusan i smiren za razliku od arogantnog i nepromišljenog Vincenta. Paul Newman je za nastup u “Boji novca” osvojio prvog i jedinog “Oscara”.
HONORABLE MENTION
- Vuk s Wall Streeta (The Wolf of Wall Street) – (2013)
- Rt Straha (Cape Fear) – (1991)
- Posljednje Kristovo iskušenje (The Last Temptation of Christ) – (1988)
- Avijatičar (The Aviator) – (2004)
- Ulice zla (Mean Streets) – (1973)
- Alice više ne stanuje ovdje (1974)
- New York, New York (1977)
Bravo za nestavljanje The Irishman-a na listu
Daleko je “Irac” od najboljih redateljevih filmova. Jako daleko.
Za moj sud o filmu je bilo dovoljno što sam prekinuo gledanje nakon pola sata i nešto više. Možda ga nekad budem i odgledao.
Jučer sam gledala hongkonški original filma Departed nagrađenog Oscarom. Hongkonški ni po čemu ne zaostaje, dapače, bio je prvi. Glavni glumci Andy Lau i Toni Leung posebno dobri, ma čitav film je odličan. I onda napraviš remake i dobiješ Oscara! Je li to pravedno?
Tona Leung je bio zapažen- bar od moje malenkosti u odličnom filmu Ang Laa: Požuda, oprez”!