Naslovnica Aktualno RECENZIJA: ZODIJAK – čovjek je najopasnija od svih životinja

RECENZIJA: ZODIJAK – čovjek je najopasnija od svih životinja

363
1
Photo: Paramount Pictures

REDATELJ: David Fincher

GLAVNE ULOGE: Robert Downey Jr. , Jake Gyllenhaal, Mark Ruffalo, Brian Cox, Chloe Sevigny

TRAJANJE: 157 minuta

NAZIV ORIGINALA: Zodiac

GODINA PROIZVODNJE: 2007

 

Ponekad neki redatelji, oni vrhunski, najbolji i(li) najpopularniji tijekom karijere steknu znak raspoznavanje ili zaštitni znak koji ih prati čitavu karijeru. Hitchcock je postao i ostao majstor napetosti, Tarantina prate izvrsni napisani dijalozi i eksplicitan prikaz nasilja. Bez obzira na to što je tijekom karijere radio vrhunske filmove drugačije tematike, mnogima su prva asocijacija na Martina Scorsesea – gangsterski filmovi. U krug velikih redatelja pripada i David Fincher – bez obzira na vrhunske filmove različite tematike (“Društvena mreža”, “Igra, “Klub boraca”…), Fincher je (p)ostao prepoznat prema projektima koji tematiziraju….serijske ubojice.

Fincherova eksplozija dogodila se godine 1995. Nakon ogromnih problema s trećim “Alienom”, Fincher (vrijedi spomenuti i filmaševu impresivnu karijeru redatelja videospotova u kojoj je surađivao s velikim brojem glazbenika među kojima su i Madonna, Billy Idol, Roy Orbison, Iggy Pop, Sting, George Michael….) je prihvatio posao redatelja u filmu o serijskom ubojici. Stvorio je Fincher neponovljiv, stravičan ugođaj i realizirao jedan od najvažnijih i najutjecajnijih trilera u povijesti – “Sedam” je jednako aktualan, šokantan i upečatljiv kao i prije 25. godina kada je premijerno prikazan.

Prije tri godine Fincher se vratio serijskim ubojicama, ali u drugačijoj formi. Kao izvršni producent i redatelj sedam epizoda, Fincher je postao ključni čovjek izvrsne serije Mindhunter . Nije veliko iznenađenje što je Fincher prihvatio angažman na seriji – riječ je o jedinstvenom, djelomično na stvarnim događajima, seciranju stvarnih serijskih ubojica iz prošlosti.

Negdje na pola puta između filma “Sedam” i serije “Mindhunter”, Fincher je radio na središnjem dijelu svoje trilogije o serijskim ubojicama. Riječ je o filmu “Zodijak”, rekonstrukciji priče o slučaju serijskog ubojice (ili ubojica?) koji je bio aktivan krajem šezdesetih i početkom sedamdesetih godina prošlog stoljeća.

Redateljski stolac za “Zodijaka” Fincher je rezervirao filmom “Sedam”. Iako je “Sedam” bio iznimno važan film za redateljevu karijeru (posebno nakon iskustava tijekom snimanja trećeg “Aliena”), stječe se dojam kako je “Zodijak” najzahtjevniji i najsloženiji projekt o serijskim ubojicama kada je o Fincheru riječ. John Doe iz filma “Sedam” bio je izmišljeni lik i čitava je priča odlično zaokružena u nezaboravnom, šokantnom i brutalnom finalu filma. Epizode serije “Mindhunter” većinom se bave ubojicama koji su uhvaćeni i osuđeni te su njihova zlodjela dobila i sudski epilog. U “Zodijaku” je priča malo drugačija – slučaj ubojice iz San Francisca nikada nije završen, osumnjičeni su postojali, ali nitko nije osuđen. Nitko nije sankcioniran za seriju ubojstava i slučaj Zodiac je, kako je vješto zapisao američki novinar – najpoznatiji slučaj o serijskom ubojici koji nikada nije uhvaćen. Fincher se snimajući film oslonio na scenarij Jamesa Vanderbilta koji je temeljen na knjizi Roberta Graysmitha, čovjeka koji je pola života posvetio Zodijaku.

Ne, Graysmith nije bio detektiv, policijski istražitelj. Nije bio policajac – radio je u listu “San Francisco Chronicle” kao karikaturist. Početak njegove povezanosti sa slučajem Zodijak dogodio se u kolovozu 1969. godine. Zodijak je, nakon ubojstva, novinama poslao pisma koja sadrže i šifrirane, kodirane dijelove. Iako ga kolege novinari ne primjećuju,  Graysmith uspijeva razbiti šifru i počinje raditi na slučaju s kolegom Paulom Averyjem koji piše za crnu kroniku…

Fincher je slučaj Zodijak uspio prikazati iz perspektive više protagonista. Za razliku od većine trilera, filmova o potragama za serijskim ubojicama u “Zodijaku” glavni protagonisti nisu istražitelji nego je riječ o novinarima (preciznije – u prvom su planu karikaturist i novinar crne kronike te, odmah iza njih po važnosti je detektiv David Toschi). Takav pristup podsjetio je na neka prošla vremena kada je istraživačko novinarstvo imalo izuzetno važnu ulogu u društvu (u prvim godinama potrage za Zodijakom, predsjednik Nixon je poduzimao aktivnosti koje su kulminirale aferom Watergate i njegovim odlaskom s pozicije predsjednika – važnu ulogu u njegovu odlasku odigrali su novinari Woodward i Bernstein). Malo je filmova u kojima svjetlo u uredima novinara i nervoza odnosno borba s rokovima izgleda toliko uvjerljivo kao što je slučaj sa “Zodijakom” (jedan od takvih filmova je i “Svi predsjednikovi ljudi” koji prikazuje razotkrivanje Nixona). Da, “Zodijak” je i film o novinarima i izdavanju novina – vremenu kada su novinski izvještaji (govorimo o tiskanim izdanjima) imali veliku težinu i društvenu važnost. Film o novinarstvu i novinarima, ali prije svega triler o serijskom ubojici. Ili ubojicama?

Photo: Paramount Pictures

Tijek priče je podijeljen u dva poglavlja – prvo se odnosi na seriju ubojstava i intenzivnu komunikaciju ubojice s novinarima. Tijekom priprema za snimanje Fincher je tjednima proučavao dokumentaciju, zapisnike i fotografije s mjesta zločina. Rezultat je vjerna i šokantna rekonstrukcija ubojstava koje je potpisao Zodijak.

S obzirom na to da je ubojica mijenjao obrazac ponašanja (na meti su bili parovi, ali je ubijen i taksist) istraga je bila duga i zahtjevna. Komunikacija ubojice s medijima (tiskanim, kasnije i televizijom) dodatno je podgrijavala strah, nesigurnost i glasine kod stanovnika San Francisca i okolice. Isprva Fincher daje širu sliku posljedica koje izazivaju ubojstva – na radiju se mogu čuti različite interpretacije motiva Zodijakovih zločina, priča je proširena na više likova koji pokušavaju uhvatiti ubojicu. Redatelj u prvom dijelu filma diskretno strah provlači i kroz glavne protagoniste (odnos Graysmitha i njegovog sina) – vjerojatno je taj strah jedan od razloga fanatične motiviranosti karikaturista da otkrije identitet ubojice. Motiviranost i predanost koja je opisana i razotkrivena u drugom dijelu filma.

Nakon nekoliko godina šutnje slučaj Zodijak pada u medijski i svaki drugi zaborav. Međutim, Graysmith ne odustaje, ali okolnosti su drugačije – kolega Avery je daleko od vrhunske novinarske forme te vrijeme provodi u društvu alkohola. Detektiv ili inspektor Toschi posvetio se drugim slučajevima i počeo je, zbog sigurnosti na poslu, izbjegavati Graysmitha. Jedini koji ne odustaje je karikaturist – čovjek koji, prema vlastitom priznanju, mora ubojici pogledati u oči. Graysmith žrtvuje i obitelj i potpuno se predaje lovu na Zodijaka – izgleda da je došao blizu istine (ili je istinu u potpunosti razotkrio) jer dobiva misteriozne telefonske pozive koji su, možda (vjerojatno ?) pripadali ubojici. Međutim, ponekad se istina ne može dokazati i potpuna istina, kao i pravda koja, kao da je riječ o nekoj epizodi “Dosjea X” ostaje negdje vani. Još u vrijeme istrage Zodijak je bio inspiracija za snimanje filmova (šifra: Prljavi Harry ).

“Zodijak” je okupio zanimljivu glumačku ekipu koju predvode imena koja su danas potvrđena u prvoj ligi Hollywooda. Inzistirao je Fincher na Gyllenhaalu kao Graysmithu. Razlog? Nakon što je pogledao glumčev nastup u filmu “Donnie Darko”, redatelj je zaključio kako je Gyllenhaal idealan za ulogu glavnog protagonista jer u jednom trenutku izgleda nespretno i simpatično dok nakon nekoliko sekundi transformira u psihotičnog tipa. Upravo je takvu izvedbu Fincher dobio – u redu, transformacija se ne događa u nekoliko sekundi, ali je dio Graysmithova lika tijekom lova na Zodijaka. Robert Downey Jr. kao Avery ima snažnu ironičnu crtu, , Mark Ruffalo dobar kao policajac Toschi. “Zodijak” ima nekoliko izvrsnih sporednih glumačkih izvedbi – prije svih se odnosi na Johna Carrolla Lyncha i Phillipa Baker Halla.

Tko je bio Zodijak javnost nije nikada saznala. Fincher je rekonstruirao događaje – zločine i istragu i, poput glavnog protagonista, prikazao detalje o najvećem slučaju serijskog ubojice koji nikada nije uhvaćen. Redatelj je na domaćem terenu, serijski ubojice, njihovi zločini i istrage znak su raspoznavanja Fincherove filmografije. I kao što vrijedi za većinu njegovih filmova Fincher je ponovo isporučio film za pamćenje. I višestruko gledanje….

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 KOMENTAR

Komentiraj

Unesite svoj komentar!
Ovdje unesite svoje ime