Naslovnica Aktualno RECENZIJA: BIJESAN – ludilo Russella Crowea

RECENZIJA: BIJESAN – ludilo Russella Crowea

266
0
Photo: Solstice Studios

REDATELJ: Derrick Borte

GLAVNE ULOGE: Russell Crowe, Caren Pistorious, Jimmi Simpson

TRAJANJE: 90 minuta

ORIGINALNI NAZIV: Unhinged

“Ne znaš kako izgleda imati loš dan.” 

Kada je pisac ovih redaka, tamo negdje u prvoj polovici ožujka, napisao recenziju za film Bloodshot teško je bilo predvidjeti kino pauzu od pet mjeseci. U redu, već tada su počele odgode odnosno pomicanje datuma premijere nekih filmova, sredstva za dezinfekciju postale su dio ponude domaćih multipleksa, ali tada je izgledalo kako pauza neće dugo trajati. Tijekom pet mjeseci neki su filmovi veliko platno zamijenili različitim VOD uslugama, mnogi su projekti odgođeni za 2021. godinu. Neke su prognoze govorile kako će kino dvorane biti otvorene tek na proljeće iduće godine, ali preokret se dogodio prije nekoliko tjedana. Iako je epidemiološka situacija u Hrvatskoj najgora od početka pandemije, kino dvorane ponovo su otvorila vrata za ljubitelje filma, ali uz posebne mjere (poticanje online kupnje, smanjeni kapaciteti dvorana, veći razmak između predstava…). Među prvim premijerno prikazanim filmovima nakon pauze je “Bijesan”, njemačkog redatelja Derricka Bortea.

Zaplet filma događa se na istom mjestu gdje su se dogodili zapleti filmova “Kobno prestrojavanje” ili “Dan ludila”. Mjesto radnje je urbana džungla – gužva na gradskoj cesti jednog običnog radnog dana. Zapravo…za mnoge je riječ o običnom radnom danu, ali za Rachel dan nikako nije običan. Rachel ima imovinski problem s bivšim suprugom, zbog kašnjenja izgubit će najbolju klijenticu (ionako je u financijskim problemima)… životne okolnosti trenutno nisu na njenoj strani. Međutim, svi spomenuti problemi postat će nebitni nakon verbalnog okršaja s nepoznatim vozačem na cesti. Čovjek u automobilu nije dobio njenu ispriku i Rachel počinje borbu za život. Vlastiti život, život sina i voljenih osoba…

“Rođeni smo bijesni.”

U uvodnim trenucima filma, prije nego upoznamo glavne protagoniste gledamo snimke sukoba u prometu. Snimke u kojima vozači gube, ne samo živce, nego i razum te postaju tempirana bomba za čitavo društvo. Gužve u prometu samo su okidač za nakupljene frustracije i nezadovoljstvo – početak sukoba nakon kojeg povratka nema.

Od prvih trailera i najava, “Bijesan” odnosno Čovjek se uspoređuju sa “Danom ludila” i D-Fensom. Poveznica postoji zbog prometne gužve koja u oba filma pokreće radnju, ali ogromne su razlike između protagonista. D-Fens je bio tragikomični lik, vrisak srednjeg sloja (film je snimljen 1993. godine), Don Quijote vremena koji pokazuje kako, u mnogim segmentima, ne funkcionira. On je čovjek s kojim gledatelj suosjeća, razvija empatiju i, ponekad, razumije njegove postupke. Čovjek iz filma “Bijesan” je nemilosrdni psihopat – potpuno rastrojen, osoba željna osvete i ubijanja. Osobe koje se Čovjeku nađu na cesti brutalno su kažnjene…jer on milosti nema. On je opasan iz više razloga – jedan od njih je činjenica kako je riječ o osobi koja više nema što izgubiti i nema razloga za život. Ne postoji osoba do koje je Čovjeku stalo i zbog koje bi stao i razmislio. Njegov bijes je žestok i zastrašujuće brutalan. Proizvod životne priče i okolnosti u kojima živi. Dovoljna je iskra da zapali vatru njegovog ludila. Tri desetljeća nakon D-Fensa gledamo Čovjeka koji zbog svađe u prometu masakrira ljude. Ako je D-Fens bio predstavnik društva onog vremena onda je Čovjek proizvod današnjeg društva. U redu, primjer je ekstreman i žestok – ludilo naše stvarnosti nije upoznalo ovakvog psihopata, ali bijes je sve veći i raste iz dana u dan. Kao i gužve u prometu.

Nasilje u filmu prikazano je na vrlo uvjerljiv i eksplicitan način. Gledatelji koji imaju problem s brutalnim scenama ubojstava gledajući film bit će na iskušenjima. Žestoke scene nasilja nisu slučajne i nisu promašene – one prikazuju kolika je količina bijesa i ludila u Čovjeku. Osobu koja nema što izgubiti i vješto manipulira te je sklona psihološkim igrama i brutalnom nasilju nemoguće je kontrolirati ili smiriti. 

Russell Crowe posljednjih godina bira različite uloge i, čini se, uživa u zrelijoj fazi karijere. Nastupio je Crowe u akcijskoj komediji (Dobri momci ), bio je Dr. Jekyll u “Mumiji te dojmljivo interpretirao Rogera Ailesa u seriji Najjači glas. “Bijesan” je nastavak glumčeve namjere za različitim ulogama – iako je njegova interpretacija čovjeka koji nije na rubu već je granice (na svim razinama) odavno pregazio u pojedinim trenucima prenaglašena, riječ je o zastrašujućoj i vrlo uvjerljivoj glumačkoj izvedbi koja pripada najboljima u glumačkoj karijeri. Čovjek je osoba koju ne želimo sresti, osoba koja ubijanjem kažnjava. Bez razmišljanja i osjećaja krivnje.

Protagonisti filma “Bijes” određeni su nezadovoljstvom, frustracijama, nesigurnošću i neizvjesnošću života modernog načina života. Verbalni sukoba u prometu između Rachel i Čovjeka pretvara se u noćnu moru koja odnosi ljudske žrtve. “Bijes” je film u kojem razočarani i bijesni psihopata nema milosti kao što milosti nema redatelj prema gledateljima. Nasilje je prikazano na žestok, realističan i eksplicitan način. Priča filma šalje poruku, ali vrijeme koje živimo i nervozan način života mnogima neće dopustiti da poruku pročitaju….

OCJENA: 7

Prethodni članakPRVI POGLED: SMRT NA NILU
Sljedeći članakRECENZIJA: LUCIFER
Filmofil i serijofil, bivši videotekar koji je pogledao tisuće filmova. Puni krug filmofilstva koji je počeo u lokalnom Domu kulture, nastavio se u gradskim kino dvoranama i videotekama zatvoren je nastankom portala Goodtalking kao i osnivanjem Udruge Filmofil (postoje i Goodtalking grupa te stranica na istoj društvenoj mreži) gdje svakodnevno sa suradnicima piše o filmovima i serijama. Bez žutila, prepisivanja i clickbait naslova bez sadržaja. Goodtalking je postalo i ostalo najbolje mjesto za sve ljubitelje filma i serija - potvrdili korisnici.

Komentiraj

Unesite svoj komentar!
Ovdje unesite svoje ime