ANNIHILATION

REDATELJ: Alex Garland
GLAVNE ULOGE: Natalie Portman, Oscar Isaac, Jennifer Jason Leigh, Tessa Thompson, Gina Rodriguez
TRAJANJE: 115 minuta 

 

“Bilo je kao u snu.” – Lena

 

Uspješan je i intrigantan bio redateljski prvijenac britanskog filmaša Alexa Garlanda. “Ex Machina” iz 2014 godine tematizirala je ljudskost, odnos čovjeka i tehnologije, umjetne inteligencije kroz odnos između Caleba, Ave i Nathana. Iako je budžet filma iznosio tek 15 milijuna dolara Garlandova ideja okupila je jaku glumačku ekipu (Alicia Vikander, Oscar Isaac, Domhnall Gleeson), zaradila, većinom, pozitivne kritike i pažnju poklonika naučne fantastike. Nekoliko mjeseci nakon “Ex Machine”, Garland je počeo, prema vlastitom scenariju, razvijati novi projekt. “Annihalation” je koštao oko 40 milijuna dolara no čelnici “Paramounta” su nakon završetka snimanja donijeli neočekivanu odluku. Filmu je u kino distribuciji krenuo samo u SAD-u i Kini dok je prava za prikazivanje (pod nepoznatim uvjetima) u ostatku svijeta prodan “Netflixu”. Razlozi su, navodno, prekomplicirana radnja koja ne bi privukla previše publike u kino dvorane. “Paramount” je, čini se, spašavao financijsku stranu filma. Istina, “Annihalation” je, za gledatelja, zahtjevan i kompleksan, ali obzirom da je riječ o punokrvnom filmu naučne fantastike bio bi zanimljiv kino doživljaj.

Početak filma upoznaje nas s biologinjom Lenom. Rastrgana je Lena tugom i očajem – prošlo je godinu dana otkada je njen suprug nestao. Kane je bio na tajnom, vojnom zadatku i nije se vratio. Iako je Lenina okolina uvjerena u Kaneovu smrt, njena nada još uvijek živi. Iznenada Kane se vratio. Međutim Lenina sreća ne traje dugo; suprugovo ponašanje promijenilo se. Kane je izgubio pamćenje i zdravlje. Ne može se sjetiti misije u kojoj je jedini preživjeli i uskoro pada u komu. Kaneovo loše zdravstveno stanje Leni će otkriti istinu o vojnoj misiji. Istina koja traži nove istine i odgovore. Odgovore koje će Lena pokušati pronaći….

U prethodnim rečenicama spomenuta je kompleksnost i zahtjevnost gledanja “Annihalationa”. Garlandovo pripovijedanje, osim poetike i vizualne ljepote kadrova, prepuno je flashbackova i neočekivanih otkrića kako za protagoniste filma tako i za gledatelja. Ugođaj neizvjesnosti, dezorijentiranosti u prostoru i vremenu (posebno kada ženska ekipa ulazi u The Shimmer) Garland prenosi na gledatelja – kao i glavni likovi filma gledatelj traži odgovore i pokušava povezati, složiti dijelove “Annihalation”. Izazov koji je jednako zahtjevan za Loru i njenu ekipu, ali i za gledatelja. Zahtjevan, istodobno i intrigantan, Izazovan.

U filmu se mogu prepoznati filmski uzori – Garlandova inspiracija. Detalji iz filmografija Tarkovskog, Villeneuvea, McTiernana, Carpentera mogu se prepoznati u “Annihilationu”. Redatelj kombinira žanrove- u trenutku film iz drame skače  u akciju, zatim se pretvara u horor da bi se vratio drami. Sve navedeno je nadogradnja naučno- fantastične priče koja je temelj filma.

Jednako kao i žanrovski “Annihilation” je bogat temama koje obrađuje. U prvom je planu ljudska destrukcija i autodestrukcija kako prema okolini tako i prema samom sebi, Garland u nekoliko navrata diskretno prikazuje koliko čovjek remeti i prirodnu ravnotežu. Odnos čovjeka prema pripadnicima svoje, ali i drugih vrsta mogao bi dovesti do potpunog uništenja.

Progovora Garland o bolestima, vjeri i nadi no jedan od najefektnijih i najdojmljvijih trenutaka filma je odlazak ženske ekipe unutar The Shimmera (ljepši spol i feministice neće imati primjedbe na “Annihilation” – žene pokušavaju riješiti problem koji nisu pripadnici elitnih vojnih postrojbi). Ne, nije riječ o akcijskim junakinjama – one traže odgovore. Jedna od njih govori (izgubila je dijete zbog bolesti) kako su nakon njene tragedije dvije osobe nastradale – preminula djevojčica i ona, njena majka koja više nikada neće biti osoba kakva je bila. Redatelj pogađa u samu srž ljudske prirode – to potraga za odgovorima svakako jest. Svaki čovjek traži odgovore – neki su prizemni, obični neki složeni, egzitencijalni duboki. Odgovore o postanku, smislu svakodnevnog života, smrti odnosno odlasku dragih nam ljudi. Oni nisu jednostavni, za mnoga pitanja jednostranih odgovora zapravo i nema, ali preispitivanje je i potraga je duboko zapisana u ljudskoj prirodi. Garland pitanja postavlja, ali, kao i život, odgovore na njih ostavlja otvorenima gledateljevoj interpretaciji….

Osim Garlanda poveznica između “Ex Machine” i “Annihilationa” je Oscar Isaac. Glumac nastupa u oba filma, ali u “Annihilationu” on je sporedna uloga. Važna, ali sporedna. Glavne uloge pripadaju ženama – Natalie Portman vrlo dobro portetira Laru – iz ženske ekipe vrijedi izdvojiti Tessu Thompson (tv serija “Westworld”, “Thor: Ragnarok”, “Creed”) koja raste iz uloge u ulogu.

“Annihilation” je jedan od onih filmova koji su podijelili publiku. Zbog svoje kompleksnosti, simbolike i načina pripovijedanja neki će film označiti sporim i dosadnim. Razmišljanja autora ovih redaka dojam je suprotan – riječ o zahtjevnom, ali punokrvnom, dojmljivom i zanimljivom predstavniku žanra naučne fantastike.

OCJENA: 8

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)