REDATELJ: J.A. Bayona
GLAVNE ULOGE: Lewis MacDougall, Felicity Jones, Sigourney Weaver, Liam Neeson, Toby Kebbell
TRAJANJE: 108 minuta
NAZIV ORIGINALA: A Monster Calls

 

“Mnoge istinite stvari izgledaju kao obmane.”

 

Upoznajte Conora. Conor je prestar da bi bio dječak, ali i premlad da bi bio muškarac. Zašto je Conor prestar za dječaka a tek mu je dvanaest godina? Dječakova stvarnost ispunjena je strahom, nerazumijevanjem i neizvjesnošću. Conorovi roditelji su rastavljeni; živi s majkom koja je teško bolesna. Otac je u SADu, baka s majčine strane pretjerano je organizirana i željna kontrole. Uz neizvjesnu obiteljsku situaciju Conora zlostavljaju školski kolege. Za njih on je nevidljiv osim u trenucima kada trebaju nekoga matretirati. Conora muče i noćne more i bijeg od teške svakodnevice pronalazi u svijetu mašte. U pomoć doziva čudovište – ogromno živo drvo (izgledom i govorom kombinacija Groota iz “Čuvara galaksije” i Enta iz “Gospodara prstenova”). Dječak i čudovište sklapaju dogovor; čudovište će Conoru ispričati tri priče, ali nakon toga dječak mora povjeriti novom prijatelju svoju najveću tajnu….

Godine 2012. španjolski redatelj Juan Antonio Garcia Bayona snimio je “Nemoguće” – kombinaciju obiteljske drame i filma katastrofe. “Nemoguće” je film koji je mnogima prošao ispod radara, ali to nije utjecalo na činjenicu da je (uz “Sirotište” iz 2007) redatelju širom otvorio holivudska vrata. Redatelj je zaradio nadimak novi Spielberg zbog angažmana na novom, za sada neimenovanom, nastavku “Jurskog svijeta” (premijera filma najavljena je za sljedeću godinu). U očekivanju nove šetnje s dinosaurima, Bayona je režirao nekoliko epizoda televizijske serije “Penny Dreadful” i “Sedam minuta iza ponoći”.

“Nemoguće” je spoj obiteljske dramu i film katastrofe – “Sedam minuta nakon ponoći” spaja tešku Conorovu životnu priču (koja se, kako minute filma odmiču proširuje na čitavu dječakovu obitelj – Bayona ponovo koketira s dramom u obitelji) s bajkom namijenjenu, prije svih, odrasloj djeci. Conor je lik sličan Ofeliji iz Del Torovog “Panovog labirinta” – bijeg od teške svakodnevice traži u mašti. Pomoć za bolesnu majku, ali i lijek za vlastite strahove pokušava pronaći u čudovištu. Bayona je vizualno raskošan, kadrovi su bogati prepuni detalja. “Sedam minuta nakon ponoći” jedan je od onih filmova u kojima su vizualni i zvučni efekti u službi radnje, niti jednog trenutka ne postaju važniji od priče i likova. Posebno su atraktivne priče koje čudovište pripovijeda; animacije prate priče, ali one nisu strano tijelo filma. Potpuno su funkcionalne i filmu daju dodatnu dimenziju. Ne samo zbog vizualne raskoši nego i zbog poruka koje su u njima skrivene.

Koliko god priča filma bila bajkovita toliko je i ljudska, životna s mnogim izazovima koje postojanje čovjeka nosi. Lik Conora, dječaka koji nosi ogroman teret (a tek mu je 12 godina) važan je, intrigantan i izaziva empatiju gledatelj iz više razloga. Bayona kroz dječakov bijeg u maštu i ponašanje briljantno prikazuje ponašanje osobe (da, osobe jer teško je Conorove reakcija i razmišljanja nazvati dječjim) koja se teško miri s majčinom bolešću. Duboko u sebi Conor zna da životna priča njegove majke polako završava, ali teško se pomiriti s istinom. Istinom o gubitku voljene osobe. Conorove emocije i ponašanje životni su i filmu daju snažnu emotivnu crtu. Dječak je ljut, bijesan, tužan, agresivan, traži pomoć i nadu… emocije proizvodi životna situacija i strah. Strah od gubitka i budućnost bez majke.

Kroz Conorov lik redatelj podcrtava i činjenicu koliko, ponekad, odrasli podcjenjuju dječju percepciju i pogled na svijet. Zatvaranje vrata i izbjegavanje teških tema ne mogu prevariti Conora – dječak zna i osjeća ozbiljnost situacije. Jedna od poruka koju redatelj šalje je i da istina oslobađa – razlozi strahova, nezadovoljstva i nesigurnosti nisu isključivo proizvod našeg okruženja nego se nalaze u nama. Treba skupiti hrabrost i suočiti se s njima. Zbog nas samih, ali i zbog ljudi koje volimo.

Kako minute filma odmiču tako saznajemo više i o odraslim protagonistima filma. Upoznajemo Conorova oca, razloge prekida između njega i dječakove majke. Saznajemo sve više o dječakovoj baki. Na prvu baka i nije pretjerano simpatična no kako se priča razvija gledatelj shvaća da su njeni problemi slični Conorovim – teško se nosi sa bolesti voljene osobe.

Redatelj nije propustio ugraditi nekoliko filmofilskih posveta. Najočitije je podsjećanje na “King Konga” iz 1933 godine.

Priču o Conoru nemoguće je ispričati bez uvjerljivih glumačkih nastupa. Ekipu predvodi mali- veliki škotski glumac Lewis MacDougall (debitirao 2015 filmom “Pan”). Izvrsno izdanje škotske glumačke nade – od prve minute filma Conor uvlači se pod kožu i ostaje dugo nakon izlaska iz kino dvorane. Sveprisutna Felicity Jones u zahtjevnoj ulozi Majke odmjerena je i (ponovo) vrlo dobra kao i Sigourney Weaver u ulozi Bake. Treba spomenuti i glas Liama Neesona – nastup pun iskustva i autoriteta.

“Sedam minuta nakon ponoći” predivno je snimljena obiteljska bajka koja se bavi vječnim ljudskim temama. Vizualno raskošan, emotivan s izvrsnim glumačkim izvedbama film španjolskog redatelja J.A.Bayone rijetke će gledatelje ostaviti ravnodušnim. “Sedam minuta nakon ponoći” tjera suze na lice – dvije dame koje sam sreo na izlasku iz kino dvorane najbolji su dokaz.

OCJENA: 9

 

 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)