REDATELJ: Stanley Kubrick
GLAVNE ULOGE: Nicole Kidman, Tom Cruise, Sidney Pollack, Rade Šerbedžija, Leelee Sobieski
TRAJANJE: 160 minuta
NAZIV ORIGINALA: Eyes Wide Shut
GODINA PROIZVODNJE: 1999
„Don’t You think one of the charms of marriage is that it makes deception a necessity for both parties?“- Sandor Szavost
Koncem minulog tisućljeća, nakon gotovo pedeset godina redateljske karijere, Stanley Kubrick započinje (pred)produkciju filma radnog naziva Eyes Wide Shut. Uzor, odnosno inspiraciju za spomenuti film pronalazi u noveli Arthura Schnitzlera iz 1926. godine pod imenom Traumnovelle. Iako je podosta dvojio oko žanra, glumaca, načina snimanja, prezentacije same ideje kocka se odlučila na vrlo ogoljen, nimalo idealiziran prikaz braka između dugogodišnjih partnera koje će utjeloviti, tada partneri i u stvarnom životu, Nicole Kidman i Tom Cruise.
Nakon što su glavne uloge dodijeljene bračnom paru Kidman-Cruise vijest je, naravno, stigla i do Vincent D’Onofria, koji je s Kubrickom surađivao na filmu Full Metal Jacket, a isti im je u jednom razgovoru poručio: “Kupite kuću ili stan jer ćete se dugo zadržati u Britaniji.“ Proročanstvo se obistinilo. Eyes Wide Shut je ušao u Guinnessovu knjigu rekorda kao film s najdužim neprekinutim snimanjem (više od četiristo dana), no uloženi trud se isplatio. Naime, po izlasku film je odmah zasjeo na prvo mjesto Box Officea, ukupna zarada dosegla je gotovo sto milijuna dolara. Kubrick, nažalost, nije doživio uspjeh svog filma. Preminuo je nekoliko mjeseci prije njegovog izlaska… Zasigurno nitko nije sanjao, niti imao u primisli kako će posljednja izrežirana riječ jednog od najvećih filmskih redatelja svih vremena, poprilično simbolično, biti upravo: “Fuck!“
Radnja filma pozicionirana je u New Yorku. Naizgled idiličan brak između doktora Williama Harforda (Tom Cruise) i kustosice Alice Harford (Nicole Kidman) biva doveden na kušnju prilikom Alicine ispovijesti u kojoj priznaje Williamu svoje maštarije o drugom muškarcu. Spomenuta ispovijest postaje početak puta koji će raskrinkati sve maske bračnog para te će Williama povesti u svijet ljubomore, fantazija i erotskih opsesija.
Prikazujući ljudske odnose na filmu Kubrick prati jedan obrazac. Postepeno i smisleno vodi likove kroz radnju te ih izvrgava roller coasteru događaja i emocija. Tako u ovom uratku polako razara idealnu sliku braka koja ostavlja velike posljedice na same likove. Kidman i Cruise su dobro odradili svoj posao, naročito Tom koji je uspio kroz film predočiti breaking bad lika kojeg tumači i promjene karaktera uvjetovane vanjskim podražajima. Kubrick, kao i u velikoj većini svojih filmova, i u ovom portretira likove po načelu „sante leda“. Na samom platnu pokazuje vrlo malo, a gledateljevoj mašti ostavlja u zadatak dovršiti karakterizaciju do kraja. Sličan efekt, odnosno omjer možemo vidjeti u prebacivanju npr. jedne sličice stripa u pisanu formu.
Zanimljivo je vidjeti na koji način Stanley koristi seksualnu komponentu ljudske prirode u filmu. U filmu “Paklena naranča” ona nema svoju etimologiju, no važno je naglasiti da ona ne postaje samoj sebi svrha već ju koristi kako bi njome poslao poruku. U Eyes Wide Shut ona je realna, vrlo prirodna. Pojavljuje se i koristi u situacijama u kojima bi se pojavila i u stvarnom životu, dobiva svoju etimologiju te ju postavlja u kontrast s nečim što je opće prihvaćeno kao nešto „čisto“- Božić, visoki stalež, koje demistificira. Zajednički nazivnik možemo pronaći u intenzivnom i upečatljivom, vrlo sirovom prikazu ljudske prirode u Kubrickovom filmu općenito.
Retrospektivno gledajući, Kubrick je podosta suzio teme u ovom filmu s obzirom na svoja ranija ostvarenja. Nadahnut filmovima kao što su Basic Instinct, Showgirls, Fatal Attraction ovaj film bazično postaje studija o braku, karakterima. Psihologija unutar tih odnosa prikazana je na vrlo prirodan način kroz svega nekoliko sati radnje unutar samog filma. Tako gledatelj stječe dojam da se film događa u realnom vremenu, kao da je isječak nečijeg života i onoga što je taj netko proživio pošto su osobine i reakcije glavnih likova izrazito životne što je, u režijskom smislu, Kubrick izvrsno izvukao.
Valja isto tako spomenuti i kontrast u korištenju glazbe koji Kubrick koristi u svojim filmovima. On vrlo često suprotstavlja klasične elemente (ili reference na iste) i one improvizirane, gotovo bazične zvukove koje u ovom uratku sljubljuje s obredom tajnog društva kojem William prisustvuje što ispada vrlo upečatljivo i efektno. Odličnu rolu u filmu ima i Rade Šerbedžija čiji se lik izvrsno uklopio u duh grada, odnosno atmosfere koja vlada u filmu.
Na koncu, Kubrick ne odustaje od pesimističnog pogleda na teme kojima se bavi, teme koje ga intrigiraju kroz čitavu filmsku karijeru. Brak iz samog filma proizlazi kao nešto negativno. Ljudska priroda ostaje vrlo animalistička, gotovo samoubilački nastrojena. No, više nego i u jednom svom filmu, Stanley se potpuno okreće unutar čovjeka i njegove psihe. Uz meta elemente, Eyes Wide Shut je neka vrsta omaža (igrom slučaja poklopio se s njegovom smrću) Kubrickovim filmovima koji je Kubrick snimio sam sebi. Gotovo svaki njegov film se otključava u posljednjoj sceni, a karijera u posljednjoj riječi snimljenog filma. Bez obzira na to što nam je razlučio, materijalizirao na platnu gotovo sve probleme društvenih sustava, ljudske prirode ono čovjeku kao takvom ostaje nešto očito, ali neprimijećeno, ono nam ostaje eyes wide shut. Jedino što čovjek može učiniti, s obzirom na taj unutarnji status quo, u toj nekoj vrsti sučeljavanja za samim sobom jest ponoviti ono što nam je i sam Kubrick obznanio:“Fuck!“.
We use technologies like cookies to store and/or access device information. We do this to improve browsing experience and to show (non-) personalized ads. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Funkcionalni
Uvijek aktivni
Tehničko skladištenje ili pristup je striktno neophodan za legitimnu svrhu omogućavanja korištenja određene usluge koju izričito traži pretplatnik ili korisnik, ili u jedinu svrhu izvršenja prijenosa komunikacije preko elektronske komunikacijske mreže.
Postavke
Tehničko skladištenje ili pristup su neophodni za legitimnu svrhu čuvanja podešavanja koje ne traži pretplatnik ili korisnik.
Statistika
Tehničko skladište ili pristup koji se koristi isključivo u statističke svrhe.Tehničko skladište ili pristup koji se koristi isključivo u anonimne statističke svrhe. Bez sudskog naloga, dobrovoljne suglasnosti od strane vašeg dobavljača internet usluge ili dodatnih zapisa treće strane, informacije sačuvane ili preuzete samo za ovu svrhu obično se ne mogu koristiti za vašu identifikaciju.
Marketing
Tehničko skladište ili pristup su potrebni za kreiranje korisničkih profila za slanje reklama ili za praćenje korisnika na web stranici ili na nekoliko web stranica u slične marketinške svrhe.
Odgovori