BIRDMAN

REDATELJ: Alejandro Gonzales Inarritu
GLAVNE ULOGE: Michael Keaton, Zach Galifianakis, Emma Stone, Edward Norton, Naomi Watts, Andrea Riseborough
TRAJANJE: 119 minuta

“Ljudi vole akciju a ne priču i depresivno-filozofsko preseravanje.” – Birdman

Prije više od 20 godina Riggan Thomson (Michael Keaton) bio je velika zvijezda. Trilogija o superjunaku Birdmanu obilježila je njegovu karijeru. Od završetka snimanja trećeg filma o Birdmanu Thomson neuspješno pokušava pobjeći od kostima velike ptičurine. Novi pokušaj bijega je postavljanje kazališne predstave na Broadwayu. Riggan je scenarist i redatelj te jedan od glumaca u predstavi temeljenoj na djelu “O čemu govorimo kada govorim o ljubavi” Raymonda Carvera. Dani uoči premijere prolaze u nervozi, probama, problemima i iščekivanju realizacije projekta koji bi Thomsonu mogao donijeti odmak od Birdmana i potvrditi da superjunak nije njegov kreativni vrhunac. No, povratak na staze stare slave i bijeg od Birdmana nije lagan i jednostavan posao….

Photo: Fox Searchlight

“Birdman” je novi projekt meksičkog redatelja Alejandra-Gonzaleza Inarritua. Pažnju ljubitelja filma redatelj je privukao 2000. godine kada je prikazan njegov dugometražni prvijenac “Pasja ljubav”. Film je postigao uspjeh na festivalima diljem svijeta (57 nagrada) te je nominiran za nagradu “Oscar” u kategoriji najboljeg stranog filma (nagradu je odnio “Tigar i zmaj” Anga Leeja). Uspjeh “Pasje ljubavi” omogućio je redatelju nove projekte u kojima je mogao birati glumačka imena s hollywoodske A-liste. Inarritu nije “potonuo” u skupim, blockbusterskim projektima već je nastavio snimati budžetom manje, ali pričom i glumačkim izvedbama snažne projekte. Nanizao je filmove “21 gram”, “Babel”, i “Biutiful” kojima je potvrdio status jednog od najzanimljivijeg filmaša današnjice. Četiri godine nakon posljednjeg filma Inarritu je za tridesetak  dana snimio projekt težak dvadesetak milijuna dolara. Iako je “Birdman” relaksiraniji projekt od prethodnih redateljevih filmova (duhovitost odnosno crni humor su istaknuti detalji filma) rezultat je (ponovo) vrhunski film koji je osvojio mnogobrojne nagrade. Priznanje “Birdmanu” stiglo je i od Akademije filmske umjetnosti i znanosti; nominacije za “Oscara” u devet kategorija.

 

Photo: Fox Searclight

Dugo vremena nije viđen film koji poput “Birdmana” sadrži toliko metafilmskih trenutaka i referenci na prošla, ali i sadašnja filmsko-kazališno-umjetnička vremena. Glavni (meta)filmski mamac za gledanje filma je bio nastup Michaela Keatona u glavnoj ulozi. Glumac čija je karijera obilježena ulogom Batmana (Keaton je drugi dio Batmana snimio iste godine kada je Thomson treći puta odglumio Birdmana) je prihvatio ulogu u “Birdmanu”, zapravo dobio je priliku da nakon nekoliko godina tumači glavnu ulogu. Iako Keaton nije u problemima kao Thomson i njegov Batman spada u najbolje filmove o superjunacima, sličnost postoji i Keaton je uistinu idealan glumački izbor za ulogu Riggana Thomsona. No, nije Keaton jedino glumačko ime filma povezano sa superjunacima. U uvodnom dijelu filma spominje se kako je “Michael Fassbender zauzet sa snimanjem novog “X-Mena, a Robert Downey Jr. snima peti dio Ironmana” a u filmu glume i Emma Stone (“Čudesni Spider-Man”) i Edward Norton (“Nevjerojatni Hulk”). Inarritu vrlo jasno progovara o enormnoj količini skupih filmova o superjunacima koji se snimaju posljednjih godina (obzirom na najave trend neće prestati nego će u idućim godinama ojačati) i na kojima je veliki dio pažnje Hollywooda ali i filmske publike. Dojam je da Inarritu nema ništa protiv takvih filmova; on želi naglasiti da “tvornica snova” sve manje prostora i novaca posvećuje projektima koje nose gluma, priča i(li) originalnost izvedbe. Za Riggana Thomsona “daske koje život znače” nisu nadogradnja karijere, novi izazov ili dokaz vrijednosti nego slamka spasa.

 

Photo: Fox Searchlight

Izvedbom i idejom “Birdman” ponekad izgled kao da je “pobjegao” sa Sundancea; redatelj nas, uz zvuke bubnjeva (da, teško se ne sjetiti recentnog “Ritma ludila) uvodi u svijet Riggana Thomsona, članova njegove obitelji i kolega. Sjajnim radom kamere i fotografijom (nominacija za kinematografiju Emmanuela Lubezkog prošlogodišnjeg dobitnika u istoj kategoriji za obavljen posao u filmu “Gravitacija”) gledatelju je omogućen voajerski, vrlo realističan prikaz života kazališne ekipe. Inaurritov glumački svijet je ponešto drugačiji; zaboravite blještavilo i raskoš, “Birdman” prikazuje glumačke krv,znoj i suze. Uz obilan dodatak alkohola.
Osim borbe za povratak u glumački vrh, glavni (anti)junak se bori sa izazovima novog doba. Internet i društvene mreže danas su neizbježan i vrlo važan detalj vezan uz promociju kulturnog događaja. Thomson ne shvaća važnost “mreže svih mreža” ali shvaća da mu publicitet može donijeti nešto šokantno, neuobičajeno pomalo i blesavo. I to će učiniti…
Film se poigrava i sa značenjem filmske kritike, recenzija koje, u većoj ili manjoj mjeri, utječu na uspjeh kazališne predstave odnosno filma. Lijepo je kada se umjetničko djelo ocjenjuje afirmativno, na osnovu argumenata. Međutim, postoji i druga strana priče; (pr)ocjene koje se donose zbog animoziteta prema autoru ili neutemeljenog, često zlobnog “pljuvanja”.

Glumačka ekipa filma je odradila sjajan posao. Michael Keaton je izvrstan u najzahtjevnijoj ulozi karijere, Edward Norton jednako dobro asistira. Ženski dio ekipe vrlo dobar, Emma Stone je pokazala da može iznijeti zahtijevniju ulogu mada njena izvedba nije na razini nominacije za “Oscara”. Posebno je zanimljivo vidjeti Zacha Galifianakisa koji pokazuje da može biti uvjerljiv i u ozbiljnoj ulozi. Jednako kao i njegov kolega komičar Steve Carel u “Foxcatcheru”.

“Birdman” zaslužuje brojne nagrade i nominacije za “Oscara”. Riječ je jedinstvenom filmskom doživljaju;  zabavnoj, crnuhumornoj, ali i emotivnoj, realističnoj priči o (ne)uspjehu.

OCJENA: 9

 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)