REDATELJ: Dan Gilroy
GLAVNE ULOGE: Jake Gyllenhaal, Rene Russo, Bill Paxton, Marco Rodriguez
TRAJANJE: 117 minuta
NAZIV ORIGINALA: Nightcrawler
“Brzo učim….Vidimo se uskoro.” – Louis “Lou” Bloom
Louis “Lou” Bloom je samac, bez stalnog posla. Preživljava na razne načine; posljednji “posao” koji je obavio krađa jr i prodaja bakrene žice. Jedne noći Lou je svjedokom prometne nesreće. Tamo susreće Joea Lodera (Bill Paxton) i njegova pomoćnika. Oni su snimatelji, novinari koji žive od nesreća. Snimaju mjesta zločina, prometne nesreće i požare. Snimke prodaju televiziji; što je snimljeni materijal brutalniji i krvaviji to je njegova cijena veća. Sutradan, Lou kupuje kameru i uređaj za praćenje policijskih poziva i kreće u akciju. Nakon početnih neuspjeha, Lou uspijeva snimiti ranjenog čovjeka (koji kasnije umire u bolnici). Snimku prodaje Nini (Rene Russo), producentici na lokalnoj televiziji. Nina je oduševljena snimljenim i želi još. Lou nema ništa protiv, brzo uči i snalazi se na novom poslu. Zapošljava pomoćnika (Riz Ahmed) i kreće u lov na nove snimke…..
“Noćne kronike” redateljski je prvijenac Dana Gilroya. Gilroy je napisao scenarij za desetak filmova (među kojima su “Freejack”,”Pad” i “Bourneovo naslijeđe”) no “Noćne kronike” su Gilroyev najosobniji projekt. Radnja filma odvija se u Los Angelesu, gradu u kojem redatelj i scenarist živi više od dvadeset godina. Gilroy je želio prikazati “kako izgleda Los Angeles noću, kada većina njegovih stanovnika spava”. Film je snimljen na više od 70 gradskih lokacija, veći dio “Noćnih kronika” sniman je u kasnim noćnim satima, između ponoći i izlaska sunca. Osim autentičnih lokacija Gilroy je inzistirao i na Jakeu Gyllenhaalu. Glumac koji posljednjih godina izbjegava, ignorira skupe “blockbustere” i gradi karijeru na manjim, zanimljivim i glumačkim zahtjevnijim projektima (“Zatočene”, “Neprijatelj”, “Posljednja patrola”) s oduševljenjem je prihvatio Gillroyevu ponudu. Koliko se Gyllenhaal uživio u ulogu govori i činjenica da je (bez zahtjeva redatelja) smršavio kako bi Lou i fizički izgledao kao predator u lovu na plijen. Glavnu žensku ulogu dobila je redateljeva supruga Rene Russo. Nepotizam? Možda, ali u ovom slučaju potpuno opravdan. Rene Russo je vrlo dobra u ulozi Nine, iskusne televizijske šefice….
Lou Bloom pomalo podsjeća na Travisa Bicklea, glavnog junaka Scorsesijevog “Taksista”. Obojica su usamljeni (usamljenost glavnih aktera naglašena je u oba filma), asocijalni i sociopatski tipovi. Posao kojim se bave obavljaju noću – ovdje sličnosti prestaju. Dok Travis želi promjene i priziva pravu kišu koja će jednog dana očistiti smeće i ološ s ulica New Yorka, Louu ne pada na pamet nešto mijenjati – on usamljenosti koristi kako bi se educirao. Događaji u noćnim satima na ulicama Los Angelesa njegov je novi posao, prilika za uspjeh. Lik kao Lou dugo nije viđen na filmskom platnu; zastrašujuća je njegova hladnokrvnost, nedostatak bilo kakve empatije prema drugom ljudskom biću. Njegova bešćutnost je prednost u poslu kojim se bavi. Većina ljudi ne bi izdržala scene koje Lou svakodnevno snima. Za njega problema nema; što krvavije i brutalnije njegova predatorska glad sve više raste. Glad za krvlju i nesrećom kojom Lou hrani svoju želju, ambiciju za novcem i uspjehom.
Lou je, likom i djelom, grabežljivac i lešinar, sociopata koji strelovito napreduje u poslu. Mogao je Lou raditi npr. na građevini ili kao konobar vjerojatno bi i te poslove (obzirom na njegovu predanost i planiranje) savjesno odradio. Međutim, Loua je potraga za poslom dovela na ulicu. Mjesto gdje svaka noć donosi krv i nasilje. Lou se prilagodio (to mu, obzirom na njegov mentalni sklop, i nije preveliki problem) i zgrabio priliku. On je proizvod vremena u kojem živimo, simbol onog kruga ljudi koji su do svojeg bogatstva došli “gazeći preko leševa”. Kod nekih gaženje ima preneseno značenje, kod Loua doslovno. Posebno mjesto u takvom sustavu imaju mediji. Redatelj naglašava njihovu ulogu i do krajnjih granica raskrinkava nakazni voajerizam televizije, ali i gledatelja. U jutarnjem terminima (doduše uz rutinska upozorenja) prikazuju se krvavi noćni događaji. Što je snimka krvavija, Lou će više zaraditi, televizijska postaja ima veću gledanost a gledateljima je uz jutarnju kavu servirana jutarnja doza nasilja i brutalnosti. Začarani krug iz kojega nema izlaza.
Žanrovski, film je kombinacija drame, akcije i trilera. Redatelj u sekundi mijenja ritam filma; od drame do sjajno režiranih, realističnih jurnjava automobilima ulicama Los Angelesa. Cijeli film odiše autentičnošću, gledatelj brzo počinje “sudjelovati” u radnji i događajima filma.
Jake Gyllenhaal je ulogom Loua ostvario ponajbolju ulogu karijere i veliki je favorit za sve ovogodišnje glumačke nagrade. Lou je filmski lik kakvoga nemamo često prilike gledati. Proračunati, nemilosrdni sociopata lišen svake pozitivne emocije prema ljudima. Njegov lik i djelo ostaje u mislima dugo nakon završetka filma. Briljantan festival glume Jakea Gyllenhaala.
Treba spomenuti i sporedne glumce; Rene Russo televizijsku službenicu koja osjeća da joj vrijeme prolazi, Riza Ahmeda u ulozi Louovog pomoćnik i Bill Paxtona u ulozi Joea, veterana posla koji će na svojoj koži osjetiti svu surovost Louove ambicioznosti.
Vrijednost projekta je i u dosljednosti scenarista i režisera Dana Gilroya. Scenarist i redatelj niti jednog trenutka nije dopustio da film skrene u konvencionalne, predvidljive vode. “Noćne kronike” je film koji se ne “uvlači” publici, on je žestok, udara u glavu i ostavlja vrlo snažan dojam.
OCJENA: 10
Odgovori