THE MAN IN THE HIGH CASTLE

TVORAC SERIJE: Frank Spotnitz
GLAVNE ULOGE: Alexa Davalos, Rupert Evans, Luke Kleintank, DJ Qualls, Joel De La Fuente, Cary-Hiroyuki Tagawa, Rufus Sewell, Arnold Chun, Casrsten Norgaard
TRAJANJE: 1 Sezona, 10 epizoda

“Nije jednostavno biti dobar čovjek….Zapravo s godinama to postaje sve teže i teže.” – Rudolph Wegener

Godine 1994 u utrci za “Zlatne globuse” našao se televizijski film “Domovina” (Fatherland) koji je producirao HBO. Radnja filma,inspirirana knjigom Roberta Harrisa, temeljila se na odgovoru na intrigantno, provokativno pitanju – Kako bi svijet izgledao da su nacisti pokorili Europu?. Film je pokušao prikazati Europu pod kontrolom režima Hitlera, Stari kontinent i dalje je u sukobu s SSSR, pokušava uspostaviti savezništvo s Amerikom i počinju se otkrivati mračne tajne nacističke prošlosti. “Domovina” je donijela “Zlatni globus” glumici Mirandi Richardson te je nominirana u kategoriji najboljeg filma ili kratke tv serije i kategoriji najboljeg glumca (Rutger Hauer).
Više od trideset godina kasnije pojavio se novi projekt koji pokazuje kako bi izgledao svijet da nacizam nije poražen. Ovoga puta riječ je o televizijskoj seriji “The Man in High Castle” temeljenoj na književnom predlošku Philipa K.Dicka (Blade Runner, Minority Report…).

Priča je, u odnosu na “Domovinu” proširena, veći dio radnje prebačen je preko “velike bare”. SAD je podijeljen na Neutralnu zonu, Pacifičke Države Amerike i Veliki Nacistički Reich. Teritorij kontroliraju japanske i njemačke tajne službe. Glavni zadatak im je uništiti propagandne filmove koje krijumčare pripadnici pokreta otpora. Spletom okolnosti jedan od filmova nađe se u posjedu Juliane Crane (Alexa Davalos) koja, manje zbog uvjerenja a više zbog uspomene na sestru, odluči film dostaviti vođama pokreta otpora. Odluka da dostavi film pokrenuti će događaje od kojih će neki imati tragične posljedice…

Kao jedan od izvršnih producenata serije potpisan je Ridley Scott. Ništa čudno, Blade Runner jedan od najboljih Scottovih filmova temeljen je na književnom predlošku Philipa K. Dicka. Zadatak da književni predložak pretoči u televizijsku seriju dobio je Frank Spotnitz. Spotnitz je nekoliko puta nominiran za nagradu “Emmy” (“Dosjei X). Predložak je došao u prave ruke. “The Man in High Castle” slojevita je i sadržajna priča koja se ne bavi samo tezom “što bi bilo kada bilo” nego i detaljno secira totalitarni sustav te prikazuje sudbine pojedinaca u teškim vremenima.

Kada se odvrti efektna i, obzirom na radnju serije, funkcionalna uvodna špica gledatelja očekuju olovni, teški tonovi sive boje. Izgled serije u potpunosti odgovara radnji; pred gledateljem se nižu tmurne scene svijeta u kojem vladaju nacisti. Radnja serije odigrava se na dvije razine. Usporedo pratimo sudbine “malih”, “običnih” ljudi koje se isprepliću sa životnim pričama ljudi koji obavljaju policijsko-političke dužnosti. Kroz njihove aktivnosti i odluke (koje u nastalim okolnostima nisu lagane) Spotnitz propitkuje i tjera gledatelja na razmišljanje. Kako živjeti i preživjeti u totalitarnom sustavu? Da li je moguće ostati neutralan, gledati svoja posla u situaciji kada je brutalna represija postala svakodnevica? Može li se zamjeriti ljudima koji su se stavili u službu režima (ne onima koji čine zločine) kako bi zaštitili obitelj? Pitanja na koja ne postoje univerzalni odgovori; serija tek prikazuje kako svaki potez, svaka aktivnost u turbulentnim vremenima donosi posljedice. Često teške, tragične. Zanimljivo je da glavni protagonisti u borbu protiv sistema ne ulaze zbog ideologije. Njihove aktivnosti započinju u trenutku kada ostaju bez bliskih osoba (to je, naravno, zasluga sustava) i tada se javlja potreba za odgovorima, otporima i osvetom. Borba protiv sustava nije jednostavan zadatak ali gubitak voljene osobe guši strah i budi želju za promjenama.

Iako je riječ o fiktivnom djelu vrlo dobro je pogođen izgled šezdesetih godina dvadesetoga stoljeća Nacistička ikonografija, građevine izgledaju uvjerljivo,uklapaju se u megalomanske prohtjeve velikih vođa. Izvrsno je prikazana nesigurnost i paranoja koju proizvode totalitarni režimi. Gledatelj nikada nije siguran kada će se otkriti novi doušnik tajnih službi. Prikaz fašističkih režima Njemačke i Japana najupečatljiviji su detalji serije. Ubijanje nedužnih, konstantna potreba i potraga za unutarnjim neprijateljem, indoktrinacija djece, masovne grobnice….Sve je detaljno i vrlo uvjerljivo prikazano.     Kako se totalitarni sustavi hrane i egzistiraju na stalnoj proizvodnji (fiktivnih ili stvarnih sasvim je svejedno, uvodna sezona serija dotiče se i tih detalja) neprijatelja tako se unutar sustava javljaju nezadovoljni veterani, nekada vjerni režimu sada umorni od služenja režimu, koji žele promjene. Svjesni da Hitlera mogu srušiti samo radikalnim metodama.

Iako su Japan i Njemačka pobjednici Drugog svjetskog rata između saveznika se osjeća nepovjerenje i napetost. Autori serije prikazuju kulturološke suprotnosti i različitost mentaliteta Japanaca i Nijemaca te sada većinom potlačenih Amerikanaca.

Glumački, seriju su “ukrali” Rufus Sewell (Grad tame) i japanski rutiner Cary-Hiroyuki Tagawa. Sewell briljantno interpretira Obergruppenfuhrera John Smitha. Smith je domaći, američki nacist ne samo po uvjerenju nego i po načinu života. Obitelj, karijera, život…. Sve je podređeno domovini i Fuhreru. Smith nema skrupula i emocija, u obrani države od neprijatelja ne postoje emocije i prijateljstva. No pred Smithom su teške odluke, nesreća je zakucala na vrata obitelji.
Cary-Hiroyuki Tagawa tumači ministra trgovine Nobosuke Tagomija. On je iskusni političar koji osjeća da je vrijeme za promjene. Kroz lik Tagomija progovara se o japanskom mentalitetu, riječ je o protagonistu koji sadrži određenu dozu mističnosti. Kakvu i koliko saznat ćemo u sezoni (ili sezonama) koje dolaze…
“The Man in the High Castle” nije najbolja serija koju sam pogledao. Zapravo teško da se može proglasiti najboljom serijom 2015 godine. No svaka minuta vrijedna je gledanja. Sadržajem često brutalna, neugodna za gledanje zanimljiva je, između ostaloga, i zbog činjenice da prikazuje kako je svijet mogao izgledati da se kotač povijesti drugačije okrenuo. Špijunska priča koja secira i prikazuje svu nakaznost totalitarnog, nacističkog sustava.

 

 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)