REDATELJ: Steven Knight
GLAVNE ULOGE: Matthew McConaughey, Anne Hathaway, Djimon Honsou, Jason Clarke, Diane Lane, Jeremy Strong
NAZIV ORIGINALA: Serenity
TRAJANJE: 106 minuta
“Ljudi se ne mijenjaju.” – Baker Dill
Engleski filmaš Steven Knight (više je Knight scenarist nego redatelj) voli pisati neobične filmske priče. U filmografiji Knight ima, između ostalih, scenarij za filmove “Slatke, prljave stvari” (nominacija za Oscara), “Ruska obećanja”, “Pawn Sacrifice”, “Tajnu vezu” i prošlogodišnju ekranizaciju priče o Lisbeth Salander u nas prevedenu kao “Što nas ne ubije”. Nije Knight zanemario televizijsku karijeru – autor je izvrsne priče o obitelji Shelby poznatije kao “Peaky Blinders” te jedan od autora serije “Taboo” u kojoj glavnu ulogu tumači Tom Hardy. Počeo je i redateljsku karijeru – prema vlastitom je scenariju režirao izvrsni “Locke” (Hardy ponovo u glavnoj ulozi). Dosadašnja je Knightova karijera, scenaristička i redateljska, ispunjena neobičnim likovima u neobičnim situacijama. “Spokoj” je znatno nadmašio sve dosadašnje neobične filmaševe projekte na više razina.
“Spokoj” prati Bakera Dilla ribolovca, traumatiziranog ratnog veterana na otoku imenom Plymouth. Dill je u potrazi za svetim gralom – trofejnom ribom koja uspijeva izbjeći njegovu udicu. Između ribolova, Dill vrijeme krati opijanjem i druženjem s Constance i kolegom Dukeom. Rutinsku svakodnevicu poremetiti će dolazak Karen Zariakas. Ona je duh iz Billove prošlosti, dolazi na otok kako bi unajmila usluge istodobno i potražila pomoć od Billa. Ubrzo nakon Karen na otok stiže i njen suprug, bogataš Frank Zariakas…..
Prethodne rečenice otkrivaju neke detalje filma, ali zapravo ne otkrivaju ništa – “Spokoj” je film koji se može podijeliti na tri poglavlja. Prvo je uvodno, traje petnaestak minuta, odnosi se na početak filma i nalik je Hemingwayu i njegovu romanu “Starac i more”. McConaughey odnosno Bill je poput Starca iz naslova knjige i istoimenog filma iz 1958 godine sa Spencerom Tracyem u glavnoj ulozi. Nakon uvoda slijedi drugo poglavlje u kojem “Spokoj” postaje noir triler, kriminalistički film s Anne Hathaway kao femme fatale. U igri su ubojstvo, strast(i) i obiteljsko nasilje. Finale filma ujedno je i treće poglavlje filma, potpuni zaokret od prethodnih minuta filma. Treći, završni čin u detaljima podsjeća na “Trumanov show” i(li) epizodu televizijske serije “Nestali” te “Matrixa” uz još neke dodatke koje otkriti neću zbog (pre)velikih otkrića o radnji.
Iz prethodnih rečenica može se vidjeti kako je “Spokoj” kombinacija različitih žanrova i autorovih ideja. U posljednjoj trećini Knight izvodi obrat koji je nemoguće predvidjeti i film odlazi u potpuno neočekivanom smjeru. Subverzivan je Knight napisao scenarij, događaje u filmu teško je predvidjeti – redatelj gledatelju ponuditi nešto novo. Drugačije. Da, “Spokoj” jest nešto drugačije, ali različitost ne znači da film zaslužuje (barem) prolaznu ocjenu…
Knight pokušava držati u ravnoteži različite žanrove, ali pokušaji, većinom, nisu uspjeli. Previše je (neostvaren) ambicije ponekad i pretencioznosti u “Spokoju” (promišljanja o egzistencijalnim pitanjim potpuno su promašeni, izvan konteksta filma), premalo konkretnih zaključaka – ništa loše nema u tome da se gledatelju ostavi prostora za interpretaciju, ali u slučaju “Spokoja” malo je detalja radnje koji će gledatelja zaintrigirati na duže vrijeme. Knight u film uvodi i detalje koji filmu daju parodijski ton (birokrat koji lovi Dilla u prvoj polovici filma). Da, stvari su prilično kaotične u “Spokoju”.
Okupio je “Spokoj” jaku glumačku ekipu. McConaughey rutinski odrađuje glavnu ulogu, Jason Clarke je bezličan kao glavni negativac. Koliko je Anne Hathaway pravi izbor za fatalnu ženu najbolje je da svaki gledatelj prosudi sam.
“Spokoj” je film velikih ambicija, ali skromnih ostvarenja. Filmska priča o Bakeru Dillu kombinira više žanrova ima nevjerojatan twist no konačni je rezultat kaotičan uradak koji ne ostaje u dugom sjećanju nakon završetka odjavne špice….
OCJENA: 4
Odgovori