REDATELJ: Ti West
GLAVNE ULOGE: Mia Goth, Charley Rowen McCain, Elisabeth Debicki, Giancarlo Esposito, Kevin Bacon
TRAJANJE: 103 minute
“Ti si jebena filmska zvijezda.” – Maxine Minx
Iako je aktivan više od dva desetljeća (većinom kada je horor žanru riječ), američki filmaš Ti West bio je nepoznat široj filmskoj publici. Snimao je West horor filmove, epizode horor serija (“Egzorcist”, “Vrisak”…), ali njegovo se ime počelo spominjati tek nakon što se dogodio ključni film njegove dosadašnje karijere. Godine 2022. West je pod etiketom posljednjih godina najvažnije nezavisne filmske kuće A24 snimio horor “X”. Priča o filmskoj ekipi koja krajem sedamdesetih godina prošlog stoljeća na krivom mjestu pokušava snimiti pornić ubrzo nakon premijere osvojila je naklonost kritike kao i (horor) publike. Iako je najzvučnije glumačko ime filma bila Jenna Ortega, show je ukrala Mia Goth u dvostrukoj ulozi (Maxine, Pearl). Nekoliko mjeseci nakon premijere “X”-a stiže i središnji dio trilogije – radnja filma “Pearl” vraća nas u dalju prošlost (1918 godina) i govori o mladim danima starice koja je prijateljski dočekala filmsku ekipu na farmi iz prethodnog “X” filma. Mia Goth je, ponovo, glavna glumačka snaga filma.
Na završetak “X” trilogije čekalo se nešto manje od dvije godine. Nove okolnosti (popularnost prethodnih filmova donio je Westu vjetar u leđa kod realizacije trećeg filma) utjecale su na izbor glumačke ekipe i realizaciju filma, ali čekanju je došao kraj. Maxine Minx se vratila i nema namjeru odustati i otići.
“Maxxine” je nastavak priče započete u “X” filmu – godina je 1985, mjesto radnje je Los Angeles, točnije Hollywood. Maxine je poznata kao glumica u porno filmovima, ali želi postati filmska zvijezda. U normalnim filmovima. Prilika stiže u trenutku kada Maxine odlazi na audiciju za horor film od kojeg se puno očekuje – Minx je oduševila redateljicu Elizabeth Bender i dobiva ulogu. No, ubrzo nakon dobivanja uloge pojavljuju se duhovi prošlosti – Minx je žrtva ucjene. Istovremeno, gradom strah i teror širi serijski ubojica u medijima nazvan “Night Stalker” (Noćni vrebač) koji je povezan s Maxine Minx.…
Za razliku od prethodnih filmova u kojima se radnja odigrava u ruralnim krajevima, priča “MaXXXine” seli u grad. Los Angeles osamdesetih godina prošlog stoljeća. West je uvjerljivo rekonstruirao lice i naličje vremena u kojem se odigrava radnja filma. Sa svih strana, histerično vrište neonske reklame – grad je pun mladih ljudi željnih slave i uspjeha koji odlaze s audicije na audiciju u potrazi za komadićem tvornice snova koji bi njihove živote zauvijek promijenio. Kostimografija je izvrsno pogođena kao i izbor automobila – tu su i neizbježne videoteke (krv na VHS-u) i sve je kao u osamdesetima, ali za razliku od mnogih manje ili više recentnih filmova i serija koji romantiziraju spomenuto razdoblje u “MaXXXine” romantike i(li) uljepšavanja nema. Upravo suprotno…
Grad koji većinu novih stanovnika proždire zauvijek dok tek nekolicina uspijeva dotaknuti zvijezde terorizira serijski ubojica. Noćni vrebač iliti Night Stalker je brutalan, žrtve su bile u blizini Maxine, ali se, očekivano, do finala filma ne otkriva povezanost ubojice i glavne protagonistkinje filma. West odlaže ubojstva – “MaXXXine” postaje punokrvni horor tek u drugoj polovici filma. Scene su žestoke i brutalne, ali “MaXXXine” nije samo priča o serijskom ubojici i njegovim žrtvama…
West prikazuje religijski fanatizam – zapravo, ono što gledamo u “MaXXXine” nije fanatizam već religijsko ludilo. Međutim, tijekom čitavog trajanja filma teško se oteti dojmu kako je “MaXXXine” između ostalog i (radikalna) kritika odnosno prikaz mračne strane Hollywooda. Film počinje i završava s Bette Davis – njezine su riječi uvod u film koji protagoniste (dakle i gledatelje) vodi na kultna mjesta sedme umjetnosti (npr. mjesto na kojem je snimljen “Psiho” Alfreda Hitchcocka). Westov film podvlači kako je Hollywood tvornica snova, ali ne samo za gledatelje, ljubitelje i konzumente snova (filmova) koje tvornica proizvodi. Hollywood je tvornica snova za stotine i tisuće ljudi u potrazi za slavom koji nikada neće ispuniti ambicije i ostat će anonimni. Sustav je nemilosrdan – šefovi studija, agenti i menadžeri odlučuju o sudbinama mladih ljudi. Hollywood je, prema Westu, nemilosrdno čudovište koje će mnoge rastrgati, a tek malobrojnima omogućiti slavu i bolji život. S druge strane West nije stvari prikazao crno- bijelo. Tijekom filma redatelj preispituje kolika je cijena slave odnosno koliko su ljudi spremni platiti cijenu uspjeha? Univerzalnog odgovora nema, ali ponekad je uspjeh nastao na leševima. Doslovno, kao u slučaju Maxine Minx…
Mia Goth (ponovo) potvrđuje kako je nastup u “X” trilogiji najbolje u dosadašnjoj karijeri. No, “MaXXXine” sadrži niz sporednih uloga koje obogaćuju film – Kevin Bacon raspoložen je u ulozi ljigavog privatnog detektiva Johna Labata kao i Giancarlo Esposito kao Leon. Uz Goth najbolja glumačka izvedba pripada Elizabeth Debicki u ulozi redateljice Bender koja u razgovorima s Maxine (često su to više monolozi nego razgovori) precizno razotkriva način na koji funkcionira filmska industrija.
“MaXXXine” na pravi način zaokružuje horor trilogiju “X” – Maxine Minx pobjegla je iz ruralne sredine u grad, ali od nekih stvari je nemoguće pobjeći (npr. prošlosti). Redatelj West ponekad koketira s B filmovima, ali ne može se ne priznati kako je “MaXXXine” horor velikih ambicija od kojih su mnoge i ispunjene…
OCJENA: 7