RECENZIJA: HAMNET – živi otvorenog srca

REDATELJICA: Chloe Zhao
GLAVNE ULOGE: Paul Mescal, Jessie Buckley, Jacobi Jupe
TRAJANJE: 125 minuta

 

.…a trebam te kao pjesnik svoju bol…

stihovi su istrgnuti iz pjesme “Kad mi dođeš ti” pokojnog Olivera Dragojevića (autor teksta je Vinko Barčot). Upravo je spomenuti stih u izvedbi glazbene legende pogodak u sridu kada je riječ o nastanku velikog broja važnih i popularnih umjetničkih djela. Bez obzira o kojoj je umjetnosti riječ (književnost odnosno poezija, glazba, slikarstvo…) bol je bila inspiracija, uspomena, ali i razlog za nastavak života autora. Ne, nije ovdje riječ o fizičkoj boli već o boli duše, boli zbog gubitka voljene osobe. Rastanak s voljenom osobom – kao prekid ljubavne veze, ali i vječni rastanak s voljenim osobama koje su bile nenadoknadiv dio naših života. One vrste boli koje nikada ne nestaju već se nekako nauči živjeti s njima. Boli zbog kojih se stvara, gubitak (ili gubici) koji autoru daju (dodatnu) inspiraciju. I njihova su djela posveta onima koji su otišli…

Upravo je takav gubitak u kojem je pjesnik (točnije pisac) pronašao inspiraciju jedna je od dvije okosnice radnje filma “Hamnet”. Film kineske redateljice Chloe Zhao (Zemlja nomada Vječnici…) inspiriran je istoimenim romanom britanske spisateljice Maggie O’ Farrell koja je i jedna od scenaristica filma (spomenuti vrijedi Stevena Spielberga i Sama Mendesa koji su potpisani kao producenti “Hamneta”). U najavama radnja “Hamnet” je, većinom, opisana, otprilike, kao film koji govori o utjecaju tragedije koju je doživio William Shakespeare na stvaranje njegovog najpoznatijeg književnog djela (o Hamletu je riječ). Ništa sporno nema u spomenutoj najavi, ali ona je tek površni pogled na film koji nudi puno, puno više….

U priči o nastanku “Hamleta” očekuje se William Shakespeare kao glavni protagonist filma. Međutim, glavna je protagonistica i moć filma Agnes, supruga slavnog pisca. Agnes upoznajemo kao drugačiju djevojku koja odudara od sredine u kojoj živi – kao djevojčica je ostala bez majke i Agnes najsnažniju podršku ima u bratu. Zbog drugačijih razmišljanja i vjerovanja Agnes je meta ogovaranja, ali djevojka ima svoje interese, vlastiti životni put i od njega ne želi odustati. Agnes upoznaje Williama, lokalnog učitelja latinskog i njihova životna pustolovina, ali i priča filma, može početi…

Od prvih trenutaka filma, scene Agnes u šumi (lik Agnes i njene pokojne majke priči daje dodir mistike) “Hamnet” donosi filmsku poeziju koja, unatoč teškim temama i realističnim scenama, na prepad osvaja gledatelja. Vjetar u krošnji drveća uvod je u diskretan, ali briljantan vizualni doživljaj filma. Scenografski i kostimografski “Hamnet” uvjerljivo rekonstruira vrijeme radnje filma i donosi dozu uvjerljivosti priče. Obiteljske, ali i filmske…

Foto: Focus Features

Od spomenute uvodne scene sve do finala filma, redateljica Zhao stvara ujednačen film koji nema praznog hoda, scena koje su suvišne. Ipak, neki su trenuci bolji od odličnihpriča o Orfeju i Euridici kao iskra koja je razbuktala vatru strasti između Willa i Agnes, rođenje blizanki, događaji nešto prije Hamnetove smrti i njegova smrt te finale filma koje briše granicu između umjetnosti i života neki su, ne i jedini, trenuci “Hamneta” za dugo pamćenje. Iako se redateljica bavi teškim i potresnim temama film u niti jednom trenutku nije patetičan i ne guši se emotivnim kičem i pretjerivanjem te ne podilazi gledateljima. Upravo suprotno – emocije i postupci glavnih protagonista nisu uvijek očekivane (pozitivne), ali “Hamnet” je, između ostalog, priča o ljudima. Ljudima koji imaju mane…i vrline i, prije svega, emocije. Koje se posebno snažne u teškim životnim trenucima…

Odnosi unutar obitelji Shakespeare glavna su pokretačka snaga filma, ali redateljica se, kroz spomenute odnose i događaje izvan obitelji, dotakla niza detalja koji su i danas, u većoj ili manjoj mjeri, aktualna i danas. Različitost Agnes ranije je spomenuta, zanimljive su okolnosti Willovog odlaska u London, odnos prema djeci, nerazumijevanje i udaljenost Willa i Agnes nakon tragedije…neke se, ne i jedine, sporedni detalji priče filma.

Bez obzira na dojmljivu vizualnost, scenografiju i kostimografiju te nadahnutu redateljicu, “Hamnet” je film koji je trebao iznimne glumačke izvedbe. Trebao i dobio – Paul Mescal je izvrstan u ulozi mladog Shakespearea, čovjeka rastrganog između ljubavi prema ženi i djeci te sredine u kojoj živi, sredine koja guši njegove umjetničke ambicije i umjetnički izričaj. Ako je Mescal izvrstan – Jessie Buckley u ulozi Agnes je senzacionalna. Malo je uloga posljednjih godina u kojima se može pronaći takav raspon emocije – Buckley je jednako uvjerljiva u trenucima kada govori, ali i kada šuti. Njen govor lica je impresivan – lice Jessie Buckley je često u krupnom planu i nevjerojatno s kojom snagom progovara o emotivnom stanju Agnes. Već sada se može reći odnosno napisati kako je Jessie Buckley favoritkinja za sve predstojeće filmske nagrade. Zapravo, nije favoritkinja – ona bi nagrade trebala osvojiti. Vrlo dobre su i glumačke izvedbe djece-glumaca – prije svih Jacopi Jupe u ulozi Hamneta.

“Hamnet” nije privukao pretjeranu pažnju posjetitelja kina u prvom vikendu prikazivanja. No, film je i dalje na programu kino dvorana i vjerojatno će dobiti više pažnje u danima i tjednima koji dolaze. Ne samo zbog višestrukih nominacija za “Zlatni globus” – riječ je o jednom od nekoliko najboljih filmova godine. Emotivnoj i potresnoj filmskoj priči o tragedijama koje život može donijeti, o smrti i gubicima voljene osobe. O životu i smrti. “Hamnet” je nevjerojatno, često i bolno, uvjerljiv u prikazu emocija, ali on je, na kraju priče, film o ljubavi. Ljubavi prema bliskim i dragim osobama koje nisu više među nama. Jer ljubav prema njima ne nestaje kada su otišle već nastavljaju život u našim sjećanjima i postaju životna motivacija i inspiracija. Baš kao što ćemo i mi jednog dana postati isto – uspomena, sjećanje – možda i inspiracija i motivacija.

Sve ostalo je šutnja.

Tišina.

 

OCJENA: 10