REDATELJ: Paul Thomas Anderson
GLAVNE ULOGE: Leonardo DiCaprio, Sean Penn, Regina Hall, Benicio Del Toro, Teyana Taylor, Wood Harris
TRAJANJE: 161 minuta
NAZIV ORIGINALA: One Battle After Another
“Ovo je najava revolucije” – Perfidia
Godine 1997. američki filmaš Paul Thomas Anderson okupio je ekipu za drugi dugometražni film karijere. Godinu dana kasnije premijerno je prikazan dojmljiv redateljski prvijenac “Teška osmica” (Hard Eight) koji je privukao pažnju kritike, ali i gledatelja. Ipak, “Teška osmica” nije imala toliko vidljivost odnosno pažnju šire filmske publike, ali je zapaženi prvijenac Andersonu omogućio realizaciju novog projekta.
Inspiraciju za “Kralja pornića” Anderson je pronašao u prikazu pornografske industrije sedamdesetih godina prošlog stoljeća. Istom temom redatelj se pozabavio u kratkometražnom debitantskom ostvarenju “Dirk Diggler story” snimljenom 1988. godine (Dirk Diggler umjetničko je ime glavnog protagonista u “Kralju pornića” – zapravo je “Kralj pornića” produžena, detaljnija i produkcijski raskošnija priče o Diggleru i ekipi). Glavnu je ulogu u “Kralju pornića” odigrao Mark Wahlberg – riječ je o najboljem izdanju Wahlberga kada je o filmu riječ. Međutim, redatelj je za glavnu ulogu želio drugog, mlađeg glumca – njegovo ime je Leonardo DiCaprio. DiCaprio je odbio nastup u “Kralju pornića” zbog obaveza na drugom projektu – o Titaniku je riječ. Nešto manje od tri desetljeća kasnije filmski putevi ipak su spojili karijere Andersona i DiCapria u novom filmu pod naslovom “Jedna bitka za drugom”.
U godinama i desetljećima nakon “Titanika” odnosno “Kralja pornića”, glumac DiCaprio i redatelj Anderson postali su veliki igrači Hollywooda. DiCaprio je jedan od najtraženijih i najpopularnijih glumaca današnje tvornice snova dok je Anderson u godinama superjunaka, nastavaka i prednastavaka nanizao punokrvne, snažne autorske filmove (“Magnolia”, “Bit’ će krvi”, “Master”, “Fantomska nit”…). Ipak, bez obzira na impresivnu filmografiju “Jedna bitka za drugom” svojevrsni je izazov za Andersona – riječ je o najskupljem redateljevom filmu (procjene budžeta kreću se od 130 do 175 milijuna dolara) i film, na neki način, testira blockbusterski potencijal Paula Thomasa Andersona…
Početak filma upoznaje nas s Bobom koji se pridružio revolucionarnom pokretu “Francuski 75”. Članovi pokreta nemaju namjeru dati šansu miru – oni su militantni, njihove su metode eksplozivne često terorističke (za neke revolucionari, za druge teroristi – ovisi tek o promatraču i njegovim uvjerenjima). Bob (koji ima još nekoliko tajnih imena) upoznaje Perfidiju, opaku, eksplozivnu revolucionarku kojoj su revolucionarne akcije, između ostalog, afrodizijak i okidač za seksualno uzbuđenje. Bob i Perfidija postaju ljubavni par, ali revolucionarni život ne prestaje no članovima pokreta na tragu su vojno-obavještajne službe koje predvodi pukovnik Lockjaw…
Iako vrijeme radnje filma nije točno definirano (radnja “Vinelanda”, romana koji je inspirirao nastanak filma događa se 1984. godine) u protagonistima, njihovim motivima i idejama nije velika mudrost prepoznati današnje stanje nacije u SAD-u. Duboko polarizirano društvo – agresivni, militantni revolucionari koji žele srušiti vlast, sustav… promijeniti društvo mada i nemaju ideju što bi bilo kada bi uspjeli, postaju doušnici i bježe od…a ne, ne, taj podatak previše otkriva o radnji filma. Na drugoj su strani pripadnici duboke države, bijeli supremacisti koji, iz sjene, pokreću figure i pokušavaju održati što veći utjecaj i moć u društvu. S obzirom na to kako je Anderson prikazao protagoniste (oni su često mete ismijavanja) niti jedna opcija ne obećava previše – međutim, redatelj i scenarist nije navijački raspoložen i ne zauzima stranu (ipak, revolucija odnosno otpor mora se nastaviti) već pokazuje duboko podijeljeno društvo i, zapravo, su približavanje mišljenja odnosno tolerancija skoro (kao kod Toma Cruisea) nemoguća misija. Osim kada je riječ o sirovoj, žestokoj seksualnoj privlačnosti…

Foto: Warner Bros.
Žanrovski, film nije jednostavno odrediti – “Jedna bitka za drugom” eksplozivan je, provokativan, emotivan ali i zabavan koktel žanrova. Gotovo tri sata trajanja filma sadrži veliki broj akcijskih scena, film ima respektabilan broj zabavnih i duhovitih trenutaka – novi film P.T. Andersona je, u trenucima, politički triler, drama. Iako zvuči i isprva djeluje potpuno suludo “Jedna bitka za drugom” sadrži i nevjerojatnu ljubavnu priču, točnije svojevrsni ljubavni trokut između ludog pukovnika Lockjawa, Boba i Perfidije, žene opasnije od bilo kakvog oružja (njeno isprobavanje oružja u visokoj trudnoći jedan je od najbizarnijih trenutaka filma). Redatelj je ljubavno-seksualnu priču prikazao poput Freuda – kod nekih likova uvjerenja nestaju kada je riječ o fizičkoj (seksualnoj privlačnosti) i Anderson je, zapravo, pogodio u sredinu mete. Ionako su mnogi sukobi (veći ili manj) i netrpeljivost posljedica seksualnosti. Ili njenog izostanka. Nestanka.
Nevjerojatno je s koliko uvjerljivosti, snage i redateljske vještine Anderson kombinira žanrove i oblikuje likove. U jednom trenutku protagonisti su predmet ismijavanja – nekoliko scena kasnije oni postaju ljudi prema kojima gledatelj nepovratno razvija empatiju. Likovi su (baš kao u svim redateljevim filmovima) detaljno karakterizirani, ponekad je njihovo ponašanje potpuno suludo ili moralno teško prihvatljivo, ali u pojedinim trenucima prikazuju, unatoč manama, istinsku ljudskog.
Film je ispunjen simbolikom na svim razinama. Redatelj gledatelju prepušta određene (važne) trenutke za slobodnu interpretaciju, ali neki imaju jasnu poruku (završetak priče za pukovnika Lockjawa).
Glumačka ekipa filma je izvrsna – Leonardo DiCaprio sjajno se snašao u ulozi (od alkohola i droge) spaljenog revolucionara koji se vraća revoluciji zbog jedinog mogućeg motiva. Sean Penn izvrstan u ulozi ludog pukovnika s, obzirom na njegove ambicije, problematičnom seksualnošću. Show je, barem kada je riječ o prvoj trećini film, ukrala Teyana Taylor u ulozi vječno napaljene revolucionarke Perfidije.
Paul Thomas Anderson (ponovo) je uspio. Redatelj je napravio nešto što je…teško ostvarivo. Film koji tematizira nepomirljive svjetonazorske podjele, rasizam, terorizam, migracije….autor je uspio učiniti, istovremeno, zabavnim, duhovitim, ali unatoč humoru niti jednog trenutka banalnim, nezanimljivim i(li) mediokritetskim. “Jedna bitka za drugom” odigrat će važnu ulogu u podjeli ovogodišnjih filmskih nagrada – Anderson je osam puta nominiran za “Oscara”, ali niti jednu nominaciju nije potvrdio. Takav rezultat trebao bi se promijeniti – nisu isključene i nagrade za glumačke izvedbe. Da, “Jedna bitka za drugom” jedan je od najboljih filmova godine, snažan i moćan istovremeno i zab kino doživljaj…
