REDATELJ: Clint Eastwood
GLAVNE ULOGE: Nicolas Hoult, Toni Collette, J.K. Simmons, Kiefer Sutherland, Zoey Deutch
TRAJANJE: 114 minuta
NAZIV ORIGINALA: Juror #2
Napomena: Tekst sadrži detalje o radnji filma – spomenuti detalji koje tekst otkriva neće Vam umanjiti zadovoljstvo gledanja filma.
Prije otprilike tri godine pisac ovih redaka (kao i veliki broj ljubitelja filma) pogrešno je označio Cry Macho posljednjim filmom u karijeri neponovljivog i neuništivog Clinta Eastwooda. Filmaš koji je zagazio u deseto (!!!) desetljeće života odbija mirovinu – u redu, “Cry Macho” je, vjerojatno, bio posljednji film u kojem je Eastwood glavna glumačka figura, ali redateljskog posla se Clint još uvijek nije odrekao. Ove je godine američki filmaš proslavio 94. rođendan – i za kraj 2024. godine stigao je i novi film directed by Clint Eastwood.
Novi film redatelja i glumca s jednom od najvećih filmografija u povijesti sedme umjetnosti stiže u ponudu streaming servisa. Čudna i promašena odluka ljudi iz “Warnera”, kompanije s kojom Eastwood surađuje desetljećima. Čast streaming servisima, ali “Porotnik #2” morao je pronaći mjesto u ponudi svjetskih (u nekim se državama film prikazuje u ograničenoj distribuciji) kino dvorana. Eastwood je filmaš koji je desetljećima stvarao i odgajao ljubitelje filma, zbog njegovih se filmova odlazilo u kino i njegova je ostavština ogromna. S obzirom na dob “Porotnik #2” možda je i njegovo posljednje ostvarenje (ako nas stari as ponovo iznenadi) i film je zaslužio dobiti termine u svjetskim odnosno domaćim kino dvoranama.
No, ako nema kina ostaje nam streaming servis (Max) na kojem će “Porotnik #2” uskoro osvanuti u ponudi. O čemu je u filmu riječ?
U uvodnim minutama upoznajemo Justina Kempa, novinara, kolumnista s burnom prošlošću, danas obiteljskom čovjeku koji uskoro treba postati otac. Kemp je pozvan kao potencijalni porotnik na suđenju Jamesu Sytheu. Sythe je optužen za ubojstvo djevojke – Kemp nije oduševljen pozivom, ali je izabran za porotnika. Slučaj izgleda jednostavno – isprva slučaj izgleda jednostavno. Dokazi upućuju kako je optuženi kriv i čini se kako porota neće imati dug i težak posao. Međutim, kako suđenje odmiče i minute filma prolaze otkriva se prava istina o ubojstvu i Kemp mora odlučiti o sudbini optuženog, ali i vlastitoj budućnosti.
Ništa čudno nema u činjenici kako se Eastwood prihvatio redateljskog posla u filmu u kojem je glavni protagonist Justin Kemp. “Porotnik #2” je, između ostalog, film o sustavu. Pravosudnom sustavu koji, kako se u filmu može pročitati nije savršen, ali je najbolji kojeg imamo. Eastwood postavlja situaciju koja je nevjerojatna, ali nije nemoguća – o sudbini optuženog za ubojstvo može odlučiti onaj (ili ona) koji je zločin (iz nehata ili s predumišljajem, zapravo je svejedno) počinio. Kao i mnogim filmovima koje je režirao (ili u njima nastupio) Eastwood postavlja figure filma te radnju fokusira na sudbinu pojedinca koji se našao u kontroverznoj životnoj (pravnoj, moralnoj…) situaciji. Situacija koje ne nudi kompromis i koja ne može završiti sretno za sve protagoniste filma
Justin Kemp, porotnik broj dva, se našao u takvoj situaciji. Ostavio je duhove prošlosti i ovisnost iza sebe, postao obiteljski čovjek te uskoro postaje otac – nezgoda, nepažnja i trenutak slabosti dovest će do događaja koji može uništiti njegovu budućnost. Situaciju u kojoj se našao glavni protagonist filma, Eastwood vješto koristi kako bi gledatelja, brzo i snažno, povezao s glavnim (ali i većinom ostalih) protagonistom filma. Kako minute filma prolaze tako je sve više pitanja (moralnih, pravnih…) na koje nije jednostavno dati odgovor. Zapravo univerzalnog odgovora nema – sve je prepušteno pojedincu, svatko odlučuje o vlastitoj sudbini i prema savjesti. Eastwood je pred gledatelja postavio slučaj u kojem ne želi zauzeti stranu i moralizirati (stav kakav ostaje do kraja filma odnosno završetka koji nije jednostran i jednostavan te gledatelju ostavlja interpretaciju raspleta odnosno epilog slučaja) već prikazuje posljedice ljudskih postupaka, slojevitost slučaja te ranjivost pravosudnog sustava.
Iako ima nekoliko scenarističkih nelogičnosti “Porotnik…” je režiran s puno stila i osjećaja za protagoniste. Redatelj pažnju daje detaljima koji su, manje ili više, važni za priču, ali prije svega u prvi plan stavlja čovjeka odnosno ljudske sudbine i karaktere. Odluka ili djelo jednog čovjeka uzrok je lančane reakcije koja odlučuje o sudbinama mnogih. Znanih i neznanih.
Glumačka ekipa filma je dobra, ali ne i senzacionalna – Nicolas Hoult solidan je u zahtjevnoj i kompleksnoj interpretaciji Justina Kempa. Vrlo dobra je Toni Collette u ulozi Faith, žene koje, na neki način, mora izabrati između istine i karijere. J.K. Simmons dobar je u interpretaciji porotnika, ali je njegov lik prilično neuvjerljiv.
Izgledalo je kako je “Cry Macho” oproštaj Clinta Eastwooda od filma no redatelj je odlučio drugačije – iako je proslavio 94. rođendan, Eastwood je realizirao “Porotnika…” , sudsku dramu koji je njegov najbolji film još tamo od Čuda s Hudsona. Film koji postavlja pitanja na koje je nemoguće dati jednostrane odgovore, film u kojem se gledatelj može poistovjetiti i povezati s protagonistima jer u prvom su planu ljudi i ljudske sudbine. “Porotnik #2” nije dobio redovitu kino distribuciju što je veliki propust pa i određeno nepoštovanje prema jednom od najvećih filmaša u povijesti. Posljednji Eastwoodov film? To ste Vi rekli – autor ovih redaka više neće ništa prognozirati kada je Clintu Eastwoodu i nastavku njegove nevjerojatne i neponovljive karijere riječ.
OCJENA: 7.5…možda i 8