RECENZIJA: PROMATRAČI – pokušaj ne umrijeti

REDATELJICA: Ishana Shymalan

GLAVNE ULOGE: Dakota Fanning, Georgina Campbell, Olwen Fouere, Olivar Finnegan

TRAJANJE: 102 minuta

NAZIV ORIGINALA: The Watchers 

 

Solidan trailer, horor žanr i sveprisutna Dakota Fanning nisu glavni razlozi zbog kojih je horor “Promatrači” izazvao pažnju ljubitelja filma. Već nakon objave prvog trailera najviše je komentara privuklo ime i prezime redateljice i scenaristice filma (film je inspiriran istoimenim književnim predloškom objavljenim 2002. godine). “Promatrači” su redateljski, filmski prvijenac Ishane Shyamalan, kćeri indijskog filmaša M. Night Shyamalana. Ishana je rođena u vrijeme kada je Shyamalan stvorio najbolje i najpopularnije filmove karijere (“Šesto čulo”, “Neslomljivi”). Ishana je ocu asistirala 2021. godine na filmu Ostarjeli – tri godine kasnije mlada je redateljica potpisala prvi filmski redateljski posao (Ishana je radila kao redateljica na nekoliko epizoda serije “Servant”) – riječ je o hororu s dodatkom fantastike pod imenom “Promatrači”.

Uvodne scene podsjećaju na početak još uvijek recentnog horora Stranci: Prvo poglavlje – preskačemo predvidljivi uvod i upoznajemo Minu. Mina je zaposlena u dućanu za kućne ljubimce. Amerikanka u Irskoj (ha, ne odlaze u Irsku raditi isključivo stanovnici Hrvatske) usamljena je (iako sestra blizanka pokušava obnoviti pokidane obiteljske niti) i progonjena duhovima prošlosti (smrt majke). Vlasnik dućana zamolit će Minu za uslugu koju zaposlenica neće (ili ne može) odbiti – dostavu primjerka rijetke vrste papagaja u grad udaljen stotinjak kilometara. Mina kreće na put i ubrzo se, neobjašnjivo, nađe usred šume (auto se, očekivano, nepovratno pokvario) iz koje ne može pronaći izlaz. Izlaz iz šume Mina i papagaj ne mogu pronaći, ali pronalaze nekoliko stanovnika Kokošinjca, jedine, hm, kuće u čitavoj šumi…

U kojoj je mjeri mlađahna Ishana naslijedila redateljski gen od oca? Ima nešto shyamalanovski u “Promatračima” – prije svega način na koji redateljica gradi vizualni dio priče filma. Kutevi kamere (posebno u prvom dijelu filma) neobični su, ali efektni te stvaraju doživljaj neizvjesnosti u trenucima i jeze tijekom gledanja filma. Za redateljicu vizualna dotjeranost nije problem….problem je u drugim detaljima…

Pisac ovih redaka nije pročitao knjigu koja je inspirirala scenaristicu i redateljicu, ali teško se oteti dojmu kako neki detalji nedostaju odnosno kako u čitavoj priči nedostaju dijelovi koji bi u potpunosti objasnili Mininu priču, njenog boravka i odlaska iz Kokošinjca (kao i ostale protagoniste koje glavna protagonistkinja tamo upoznaje), ali i događaj iz prošlosti koji je odredio Minu.

Foto: Screenshot

Redateljica ima problema s dinamikom filma te objašnjavanjem detalja priče (razlika između važnih i manje važnih elemenata priče) . Dolazak u Kokošinjac, zatočeništvo i prvi kontakt s Promatračima uzima većinu minuta filma – u redu, tijekom događaja u šumi, tamo negdje u Irskoj, otkrivaju se pravila igre koja su Promatrači postavili, ali previše je minuta potrošeno na formu (npr. vizualni doživljaj film), a premalo na sadržaj (priču). I onda, iznenada redateljica shvaća kako je potrošeno previše minuta i mjesto s kojeg je nemoguće pobjeći (pre)brzo postaje mjesto s kojeg bijeg moguć. Otkriva se pozadina čitave priče i Mina se vraća u civilizaciju…

Slijedi rasplet priče koji ostavlja dodatna pitanja (riječ je, u slučaju dobrih komercijalnih rezultata, otvaranju prostora za nastavak). Rasplet je ubrzan i porijeklo promatrača se razotkriva bez građenja napetosti i iznenađenja već u petoj brzini bez pretjeranog fokusiranja na detalje koje film znače. Rasplet donosi i više nelogičnosti u priči koja u pojedinim trenucima visi na tankoj niti uvjerljivosti.

Glumačku ekipu predvodi solidna Dakota Fanning. Mina je najvažniji lik filma – ostali članovi glumačke ekipe nemaju previše prostora i(li) su protagonisti koje interpretiraju površno napisani. Izuzetak je tek papiga koja se pojavljuje pa nestane pa se opet pojavi – njeni su komentari zanimljiviji dio “Promatrača”.

Kamera ne pada daleko od redateljske (roditeljske) stolice – može se napisati za obitelj Shymalan. Ishana, kćer redatelja M. Nighta Shyamalana započela je filmsku, redateljsku karijeru filmom “Promatrači”. Film koji u trenucima ima dojmljiv ugođaj i intrigantnu priču ipak nije ispunio potencijale, ali i očekivanja. Riječ je o nedorečenom i neujednačenom hororu s dozom fantastike koji ima važnost za filmsku obitelj Shyamalan, ali za recentnu, ovogodišnju kino ponudu nije pretjerano važan.

 

OCJENA: 5