RECENZIJA: NEPOBJEDIV

AUTORI SERIJE: Cory Walker, Robert Kirkman, Ryan Ottley

GLASOVI: J.K. Simmons, Steven Yeun, Sandra Oh, Zazie Beetz, Walton Goggins

NAZIV ORIGINALA: Invincible

Čini se kako je u posljednje vrijeme Amazon odlično mjesto za  ljubitelje nikad popularnijeg superherojskog žanra. Dok Homeladner i njegovi The Boys suvereno vladaju ljestvicama gledanosti, u svijetu animiranih serija sve veću pažnju uzima Invincible iliti Nepobjediv. Invincible je adaptacija istoimenog stripa kojeg potpisuje genijalni Robert Kirkman, svima poznatiji kao tvorac mega uspješne serije grafičkih romana o Živim mrtvacima. Iako je riječ o vrhunskim ostvarenjima, malo tko izvan stripovskih krugova znao je za Nepobjedivog ili Dečke, no njihova televizijska ostvarenja nisu mogla doći u boljem trenutku. U vremenu kada se čini da gotovo svaki superherojski sadržaj djeluje isprano, beskrvno i bez trunčice hrabrosti ili inovacije, upravo su potonji pokazali kako u svijetu plašteva i junaka itekako ima života, a bome ne nedostaje ni krvi.

Invincible će gledatelju biti zanimljiv ponajprije zbog slojevite i kompleksne priče koja vrlo vješto balansira između klasičnih motiva žanra te potpunih obrata koji brišu sva unaprijed dogovorena pravila. U Nepobjedivom pratimo priču mladog Marka Graysona (Steven Yeun), srednjoškolca koji se, barem naizgled, ne razlikuje od svojih vršnjaka. Ipak, Mark i njegova majka Debbie (Sandra Oh) čitav život moraju paziti da nikome ne otkriju kako je baš Markov otac Omni-Man (J.K. Simmons), najmoćniji superjunak na planetu.

Njegov tata nije čovjek, već takozvani Viltrumit – riječ je o svemirskoj rasi iz druge galaksije koja nastanjuje strane planete kako bi ih mogli čuvati od zla. Netom prije odlaska na fakultet, Mark nenadano otkriva kako, po uzoru na svog oca, dobiva izvanrednu snagu i mogućnost letenja. Neiskvaren i željan dokazivanja, Mark odlučuje i sam postati superheroj kako bi svoje novostečene moći mogao koristiti da zaštiti Zemlju. Njegov idiličan zanos brzo će prerasti u kaotično i neprekidno žongliranje mnogobrojnim obavezama jer osim herojskog posla, Mark i dalje mora biti dobar učenik, poslušan sin i odan prijatelj, a sve to dodatno će zakomplicirati i mladenačke ljubavne muke.

Na površini, Nepobjedivi djeluje kao tipičan coming of age kojeg smo kod (super)heroja vidjeli bezbroj puta. Iako poučne i istinski univerzalne, poruke o sazrijevanju te suočavanju s odgovornošću dobro su poznati narativni elementi svakog junaka, posebice onih mlađih poput Petera Parkera. Nadalje, sama priča oko svemoćnog letećeg bića koje dolazi s udaljenog planeta na Zemlju kako bi ju štitio nije ništa drugo do najočitija satira na Supermana, pa ni ovdje ne možemo reći da je Nepobjedivi nešto neviđeno. Ipak, dok se gledatelj uvjereno smješka i misli kako točno zna što će se sljedeće dogoditi, Invincible će brzo i bez zadrške okrenuti cijelu seriju naglavačke, samo da bi je potom vratio na poznate tračnice.

Primjerice, unatoč svojoj prividnoj čistoći, Omni-Man na trenutke djeluje iznimno zastrašujuće, a osjećaju nesigurnosti ne pomaže ni to što se vrlo rano gledatelju daje do znanja da on može, ukoliko to poželi, lako izbrisati čitavo čovječanstvo. Štoviše, već na kraju prve pedesetominutne epizode, Omni-Man krvoločno satire posve neočekivane žrtve, što je jedan od brojnih trenutaka u kojima ćete osjetiti kako se serija igra s vašim očekivanjima. Kako radnja odmiče, odnos Marka i njegova oca Nolana postajat će sve zamršeniji – s obzirom da kroz priču susrećemo brojne moćne ili bitne likove koji neprestano ulaze u neočekivane interakcije, gledatelj će konstantno morati reinterpretirati ono što gleda na ekranu.

Izvrsnu narativnu strukturu prati i prekrasna animacija. Invincible kombinira ručno crtane kadrove i moderne računalno generirane slike, a krajnji rezultat je animacija koja odiše nostalgijom ali i zapanjujućim kadrovima prilikom akcije. Akcija u Nepobjedivom podosta podsjeća na The Boys, što znači da i ovdje na sve strane šikljaju krv, polomljeni zubi i otrgnuti dijelovi tijela. Bez obzira što tradicionalno animaciju povezujemo sa sadržajem za one nešto mlađe, ovdje to nikako ne smijemo napraviti jer Invincible je u mnogočemu serija za zreliju publiku.

Cijeli paket zaokružuje fenomenalna glumačka postava koja se sastoji od prilično impresivnog broja poznatih glumaca i glumica. Premda su zbilja svi odradili vrhunski posao, izdvojio bih Yeuna i neponovljivog J.K Simmonsa koji s ovom ulogom ima priliku ostvariti neviđen pothvat: poistovjetiti svoju karijeru s ulogom koja nije ona J.J.Jamesona iz Raimijeve trilogije o Čovjeku-pauku.

Puno je razloga zbog kojih vrijedi pogledati seriju “Nepobjediv” . Na početku svog puta, Mark je vlastoručno izabrao „Nepobjedivi“ kao svoje superherojsko ime. Nadahnut i suviše ohrabren dječačkom fantazijom o svom ocu, Mark je, baš poput gledatelja, naivno pomislio kako točno razumije svoj svijet i bez problema raspoznaje dobro od lošeg, no nije mogao ni slutiti koliko se mraka može skrivati u nebrojnim nijansama sivila. Ljubav između roditelja i djeteta jedno je od temeljnih mjesta u Nepobjedivom. Svatko od nas jednom je za svoje roditelje mislio da su bezrezervno čisti, puni ljubavi te pravedni prema svijetu, baš poput heroja. Međutim, život je neumoljiv u svojoj istini, a ona će Marka natjerati da se zagleda duboko u svoje srce i prihvati kako junak njegova djetinjstva nije ono za što se predstavlja.