THE LAST OF US: epizoda prva – ako si izgubljen u mraku uputi se ka svjetlu

AUTORI: Craig Mazin, Neil Druckmann

GLAVNE ULOGE: Pedro Pascal‚ Bella Ramsey, Anna Torv, Gabriel Luna, Merle Dandridge

TRAJANJE: 85 minuta

 

William Higinbotham i Robert Dvorak, u želji za razonodom, kreirali su 1958. godine prvu videoigru. „Tenis za dvoje“ bio je nadasve banalna zanimacija stvorena za dokonu zabavu i kraćenje vremena. Protokom vremena, videoigre kao medij prolazile su kroz brojne faze i postupno evoluirale do točke u kojoj su postale nezamjenjiv dio svjetske kulture i oblik moderne interaktivne umjetnosti. Njihova kompleksnost te lakoća s kojom nas mogu uvući u maštovite svjetove odgovorni su za jedinstveno iskustvo u kojemu prolazimo kroz šaroliku paletu najrazličitijih emocija. Sve to, pa i nešto više, vidljivo je na primjeru čuvene igre The Last of Us iz 2013. godine. Ova je igra od samog izlaska oduševila je kritičare, ali i milijune igrača diljem svijeta te se s pravom može tvrditi kako je riječ o jednoj od ponajboljih igara posljednjeg desetljeća. Unatoč tome, odluka televizijske kuće HBO o provedbi igrane ekranizacije istoimene videoigre kod većine fanova popraćena je s nemalom dozom skeptičnosti. Naime, prijašnji pokušaji adaptacije raznih videoigara na velikom platnu u najboljem su slučaju rezultirali osrednjim ostvarenjima koja su brzo pala u filmski i sveopći zaborav. Ako je suditi po pilot epizodi, izgleda kako je ova nesretna kletva konačno prekinuta. The Last of Us na samom začetku djeluje kao kvalitetan putokaz koji će gledatelja ne samo temeljito provesti kroz mračno i surovo putovanje čovječanstva, već mu i pokazati kako iz tmine izaći na svjetlo.  

Većina serije odvija se u 2023. godini, točnije 20 godina nakon izbijanja ubojite zaraze koja je gotovo uništila ljudsku civilizaciju. Smrtonosne spore iz gljiva odgovorne su za monstruoznu infekciju koja ljude pretvara u krvožedna stvorenja nalik zombijima, čija je jedina funkcija daljnje širenje zaraze. U prvoj epizodi gledatelj se vraća na sam početak zaraze, u 2013. godinu kada upoznaje jednog od glavnih likova. Joel Miller (Pedro Pascal) građevinski je radnik i samohrani otac koji pokušava sebi i kćeri osigurati pristojan život. Njihov uobičajen ritam prekida pandemija koja prouzroči potpuni kolaps u njihovom susjedstvu. Kako vrijeme odmiče, Joel ubrzo shvaća da je misteriozno ludilo zahvatilo čitavi grad te panično i pod svaku cijenu pokušava odvesti svoju malodobnu kćer Sarah (Nico Parker) na sigurno, u čemu mu pomaže i njegov brat Tommy (Gabriel Luna). Premda sposobna, braća nisu mogla ni zamisliti koliko je moćan doseg zaraze i kakvu strašnu cijenu će morati platiti ukoliko žele preživjeti.

Nakon krajnje napetog i atmosferičnog uvoda vraćamo se u jednako napetu sadašnjost, odnosno 2023. godinu. Društvo kakvo poznajemo prestalo je postojati, a mali postotak čovječanstva koji je uspio izbjeći zarazu većinski se sklonio u masovna utvrđenja, karantene u kojima vlada strogi militaristički režim. Joel i njegova partnerica Theresa (Anna Torv) šverceri su koji na razne načine pokušavaju doći do neprocjenjivih potrepština potrebnih za vlastito preživljavanje. Težak život u karanteni dodatno otežavaju oružani sukobi između vlastodržačke vojske i gerilskog pokreta otpora nazvanog „Krijesnice“. Spletom ratnih okolnosti, vođa Krijesnica Marlene (Merle Dandridge) prisiljena je Joelu i Theresi dodijeliti neprocjenjivo važan zadatak: u sjedište Krijesnica na drugi kraj države odvesti maloljetnu djevojčicu Ellie (Bella Ramsey). Njihovo putovanje bit će sve samo ne sigurno, a na putu do svog odredišta Joel i Ellie suočit će se s nemilosrdnim svijetom u kojemu opasnost neće predstavljati samo inficirana čudovišta, nego i zlo skriveno u malobrojnim ljudima koji su preživjeli. 

Foto: HBO

Ovu horor-dramu u devet epizoda potpisuju Neil Druckmann i Craig Mazin. Druckmann je bio jedna od glavnih kreativnih snaga u izradi originalne videoigre, dok je Mazin široj javnosti poznat kroz fantastičnu i  visoko nagrađivanu mini-seriju Černobil. Ako se dan po jutru poznaje, dvojac je odradio uistinu dobar posao i istovremeno kreirao napeto, zastrašujuće i groteskno prelijepo djelo. Početak zaraze i prvi prikazi zombificiranih protivnika zbilja su jezivi, a očajnički bijeg glavnih protagonista usred sveopće panike ocrtan je s nevjerojatnom dozom uvjerljivosti koja u nekim trenucima nalikuje i stravičnim stvarnim snimkama masovnih evakuacija. Unatoč netipičnom trajanju od sat i pol vremena, The Last of Us u nijednom trenutku nije izgubio ni trunčicu moje pažnje. U čitavoj epizodi ne postoji niti jedan suvišan kadar, a vrijedi naglasiti kako je prekrasno kadriranje u nekim dijelovima potpuna preslika nekih scena iz originalnog predloška, što će svakako cijeniti oni koji su ga zaigrali. Kad smo već kod originala, valja spomenuti kako jedan dio maestralne glazbe u seriji, baš kao u videoigri, ponovno potpisuje Oscarom nagrađeni skladatelj Gustavo Santaolalla (Brokeback Mountain, Babel). Nemalu strast prema ovom projektu pokazala je i Merle Dandridge, koja je i u videoigri tumačila lik Marlene.

Za odličnim timom iza kamere nikako ne zaostaje glumačka postava, od čega već sada „čiste“ savjesti mogu izdvojiti podjednako Pascala i Ramsey. Izvrsnog i sve popularnijeg Pascala gledatelji su mogli upoznati ponajprije u Mandalorianu i Wonder Woman 1984., dok je Bella Ramsey još uvijek najpoznatija po nastupu u mega-popularnoj Igri Prijestolja. Izvedbama u prvijencu serije oboje su pokazali ne samo svoje glumačko umijeće, nego i vrhunsku kemiju te dublje razumijevanje svojih kompleksnih uloga. Svijet promatran njihovim očima gledatelju će biti neprikosnoveno strašan i užasavajući, no opet tako poznat. 

Premda je izgledno kako će serija imati mnogo aduta, jedan od najvećih zasigurno leži u njenoj univerzalnosti i poruci kojoj pokušava prenijeti. Strahote kroz koje Joel i Ellie prolaze zapravo su odraz naših dubokih rana i strahova. Ne tako davna vremena pokazala su nam u kojoj mjeri pandemija može promijeniti društvo i poremetiti svaki naš djelić, čak do te mjere da nam ugrožava život. Ljudi, u svojoj beskrajnoj kompleksnosti, u trenucima patnje ili straha sposobni su za nevjerojatnu sebičnost i zlobu, samo da bi u posve neočekivanom trenutku izvukli suosjećanje i empatiju. Sve to krasilo je The Last of Us u formi videoigre, a sva je prilika kako je HBO uspio isto dostaviti i u igranoj adaptaciji. Bez obzira jeste li odigrali videoigru ili tek sada prvi puta čujete za nju, The Last Of Us zaslužuje Vašu pažnju. Vaše (ne)znanje izvornog djela nipošto neće utjecati na užitak u ovom malom spektaklu u režiji HBO-a. The Last of Us je ionako priča koju ste dosad upoznali mali milijun puta. Priča koja nas opisuje u slobodnom padu, u punoj raskoši bezvlađa i samoživosti, podjednako i o našem nastojanju da savladamo, da se uzdignemo…. da ponovno zavolimo. 

 

Ocjena pilot epizode: 8.5/10

 

Tekst napisao: Dominik Vadas 

 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)