Naslovnica Filmovi 2000 – 2010: Doba površnosti akcijskog filma

2000 – 2010: Doba površnosti akcijskog filma

515
0
Foto: Screenshot

Za ljubitelje akcije novo je stoljeće donijelo je svega i svačega – od kreativnih uzleta, financijskih flopova, pojavljivanja novih igrača na akcijskom nebu, neočekivanih uskrsnuća, do reciklaže već viđenog i ponovnog vraćanja koncepta koji je proslavio akcijski film općenito. Ne mogu se oteti dojmu da je došlo do krize žanra, česta bezidejnost u ponuđenom materijalu, površnost izvedbe i jedna varijanta prezasićenosti tržištem, koje je u devedesetima redovito ostvarilo zapažene financijske rezultate, držeći se za ruke s povoljnim kritikama. Proteklo desetljeće se zaustavilo na nekakvoj sredini uspješnog i neuspješnog, a postoje li naslovi koji će postati dio filmskog naslijeđa… ostaje da se vidi. Krenimo redom.

Filmskim akcijskim legendama nije bilo lako u prošlom desetljeću, nakon što su zauzeli filmski svijet u 80-ima, više-manje uspješno ga zadržali u 90-ima, u tekućem desetljeću je postalo i više nego očito da samo ime nije više dovoljno. Tako je Arnold Schwarzenegger svoje pojavljivanje u čistokrvnom akcijskom filmu zaokružio filmom “Osveta”, opraštajući se od voljene publike prilično slabim uratkom koji ni blizu onih koji su ga svojedobno proslavili. Društvo mu radi Sylvester Stallone s pokušajima da ostane vitalan u slabom i nepotrebnom (iako ne posve bez šarma) remakeu kultnog “Uhvatite Cartera” – već sljedeće godine potvrđuje izlaznu tržišnu kartu još slabijom “Divljom vožnjom”, filmom koji je u namjeri da se svima svidi od rasnog sportskog automobilskog filma postao gotovo negledljiv proizvod. Steven Seagal se pokušao vratiti među igrače vrijedne pažnje isplativim, no slabašnim “Exit Wounds”, kratak bljesak pažnje, a onda nepovratno odlazi pravo-na-video područje i štancanju sve gorih uradaka. Bruce Willis ima nešto više sreće u svojem održavanju na tržištu akcijskog filma, prvo s filmom “Talac”, a onda i “16 blokova”. Dobra namjera, solidna izvedba, pokoja dobra kritika, ali izostaje onaj magični financijski rezultat. Willis također preuzima svoju izlaznu kartu s tržišta. Do jednog dana, ali o tome na kraju teksta….

Početak desetljeća odmah pokazuje kakva će struja prevladavati u akcijskom filmu – šarena površnost koja će pokazati višestruko isplativom, no jednako tako i, često, kreativno ispraznom bez da će se išta spominjati u budućnosti u kontekstu kultnog filma. Tako smo dobili “Charlijeve anđele”, chick flick kopiranih scena, brzog humora i nadasve očajne priče. Takvo nešto nije moglo podnijeti teret uspješne franšize te nastavak, usprkos solidnoj, ali ipak lošijoj zaradi, stavlja točku na i što se tiče daljnjih nastavaka, ne izazivajući preveliku svjetsku filmsku žalost. Anthony Hopkins se udružuje s Chris Rockom (čudnog li para) u filmu “Odjednom agent”, brzopoteznoj akciji koja također doživljava slom na svim područjima. Michael Bay će vratiti svoje crnopute junake Smitha i Lawrencea u filmu “Zločesti dečki 2”, napraviti rollercoster pucnjave, akcije, eksplozija i ostvariti tek korektni financijski učinak. Dovoljno da stari producentski lisac Bruckheimer podvuče crtu i krene se igrati s isplativijim projektima, zaboravljajući na akciju u dogledno vrijeme. Površnom fušeraju se bez muke može dodati i remake kultnog “Napada na policijsku stanicu”, a da površnost ponekad zna imati iznenađujuću izdržljivost pokazuje nam “Brzi i žestoki” – neočekivani hit koji promptno dobiva i nastavak “2 Fast 2 Furious”. Priča se ne zaustavlja ovdje jer dolazi i treći dio “Tokyo Drift” -stvari se opet počinju zahuktavati s četvrtim nastavkom iz 2009. godine koja je ponovo okupio originalnu postavu dovodeći jurnjave ušminkanim autima na vrh financijske isplativosti. Vin Diesel, novo ime na akcijskom nebu uspješnu recku u svojem financijskom sižeu dodaje i nastupom u “xXx”, opuštenom, poprilično zabavnom, over the top pretjeranom bućkurišu akcije, posveta i kopiranja. Nastupom u “A Man Apart” doživljava flop, koji će ponoviti još pokoji put u drugim žanrovima, te se vratiti spomenutom Fast serijalu. Da pretjerana površnost i bezidejnost znaju biti osvetoljubiva stvar pokazuje “Stealth”, high tech storija o avionu koji doživljava high tech flop. Ništa bolje ne prolazi i “xXx 2”. Renny Harlin, nekoć cijenjeno redateljsko ime akcije pokušava vratiti staru slavu obećavajućim “12 Rounds” – tako su barem stajale stvari dok film nije izašao i postalo jasno da se radi o rip off-u svega što imalo valja u nekoliko kultnih naslova.

Foto: Screenshot

Angelina Jolie s lakoćom predstavlja svoje akcijsko ja u “Gospodin i gospođa Smith” – da joj oružje dobro stoji demonstrira u “Wanted”, a da joj nije potreban nikakav muškarac da je brani od zlog svijeta pokazuje u nedavnom “Salt”, koji se, iznenađujuće, susreo s dobrim kritikama. Financijski uspjesi su od Angie napravili prvu damu akcijskog filma s razlogom. Postoji i prvi gospodin akcijskog filma – jedan i jedini Jason Statham. Čovjek je pomeo konkurenciju, uspješno nanizao nekoliko naslova, ne opterećujući se time spadaju li u zanimljive, uspješne ili A,B ili C kategoriju. Sistem snimanja koji se vidi u karijerama kultnih Charlesa Bronsona ili Chuck Norrisa. Od Transporter serijala, preko “Ubrzanja” do filmova “War” i “Death Race”, Statham je pomeo konkurenciju. Nije da nije bilo pretendenata na prijestolje. Uz spomenutog Diesela tu se našao i Dwayne ”The Rock” Johnson. Počeo je obećavajuće (“Dobrodošlu u džunglu”, nastavio s nešto manje atraktivnim “Walking Tall”, a onda je povukao kočnicu i odlutao iz žanra. Kako su ga valjda i nastupi u raznim sumnjivim komedijama zasitili, čovjek se vraća provjerenom žanru u filmovima “Faster” i spomenutom Fast Five. Nadajmo se da će dobiti priliku premlatiti Diesela u par scena (ili obratno). Također, iz prikrajka vreba i Jet Li, praktički jedina ozbiljnija konkurencija Stathamu. Prvo je stigao film “Od kolijevke pa do groba”, preko Romeao koji mora umrijeti do Jednog i jedinog (One), Li je napravio zanimljiv spisak naslova, pojačavajući ga filmom “Kiss of Dragon”. Možda ne tako očit izbor za akcijsku zvijezdu, ali svakako zanimljiv, jeste i Mark Wahlberg. Razlika od ostalih jeste da čovjek ne snima čistokrvne akcijske filmove već ih kombinira s drugim žanrovima, što ga možda i čini (barem meni osobno) zanimljivom pojavom. Predstavlja se  remakeom filma “Dobar posao u Italiji”, osrednjim uratkom, ali financijski isplativim zatim je postao jedan od “Četiri brata”, samostalni rafalni koncert je odsvirao sa solidnim, punokrvnim i poštenim B filmom “Shooter”i baš kad je trebao zasjati kao opaki osvetnik u opakom filmu dogodi se relativni financijsko-kritičarski flop poznat pod naslovom “Max Payne” . Ipak, Wahlberg i dalje ostaje zanimljivo ime koje bi još pokoji put moglo i iznenaditi.

U ovom smo desetljeću bili svjedocima i medijske trakavice znane i pod imenom James Bond. Nakon što je izrazito loš “Umri drugi dan” stigap u kina te ostavio gorak ukus u ustima gledatelja, producenti su najavili da je vrijeme da se stvari malo osvježe. Višemjesečna potraga za novim glumcem u jednom je trenutku došla do toga da se i naš Goran Višnjić pronađe na spisku mogućih kandidata, no veće je iznenađenje došlo u liku Daniela Craiga. Pokrenuta je neviđena negativna kampanja protiv svega vezanog uz film i nije se stišala sve do njegova izlaska. Rezultat – “Casino Royale” je predstavio novog Bonda, sirovijeg, okrutnijeg, s par odličnih akcijskih prizora, a sam Craig se pokazao inspirativnim izborom za glavnu ulogu. Slijedi ga nešto slabiji “Zrno utjehe”, ali intenzitet akcije je jednak,ako ne i veći.

Da su nastavci uspješna roba vidjelo se iz primjera Bad Boysa i Fast serijala, a njihovoj su se kompoziciji površnosti priključili i nastavci “Gas do daske 2” i “Gas do daske 3”. Serijal koji je već u startu imao problema s iole ozbiljnijom pričom i nekakvom upečatljivom akcijom dobro se i provukao kroz financijski nestabilne vode, ostvarujući profit, ali se ne zadržavajući predugo u sjećanju gledatelja. Naravno, postoje i svjetli primjeri. Tom Cruise je spustio loptu za zemlju, izbacio nepotrebno pozerstvo, ubacio pokoji realniji lik i uzeo novog redatelja, završni proizvod – “Nemoguća misija III”. Napisati da se radi o odličnom filmu bilo bi pretjerano, ali ocrniti ga kao negledljivog opet je previše – povoljna sredina koja više vuče na dobar proizvod. Cruise će se vratiti u akciju lepršavim i opuštenim “Knight and Day”, zabavnim flickom, ali možda nijansu previše površnim da bi se radilo o kvalitetnijem naslovu za dugo sjećanje. “Bourneov ultimatum” je drugačija priča – slobodna adaptacija kultnog romana unosi brzinu i dobro smišljenu akciju, pojačanu solidnom glumom svih uključenih. Kritika je oduševljena, box office opipljiv, vrijeme je za nastavak. “Bourneova nadmoć” nastavlja priču i podiže uloge u kvaliteti.Izvedba,gluma,akcija,sve odreda ima prolaznu ocjenu, a tako dobar prozivod treba dobiti svoje završno poglavlje s “Bourneov ultimatum”. Bourne serijal je jedan od rijetkih primjera kada se susretnu dobra kritika, dobra zarada i dobar dojam pri gledanju (koji varira od gledatelja do gledatelja, naravno) što ga čini jako rijetkom zvjerkom u prvom desetljeću ovog stoljeća. Ipak nije jedini koji je dobio odobravanja ili publike ili kritike.

Foto: Screenshot

“S.W.A.T” je solidan primjer dobrog akcijskog filma, spretno razrađene priče, cool likova, dobre doze pirotehnike i fine preglednosti iako ima barem pet vodećih likova. Veliko čudo je to što nije dobio nastavak, što mu pridodaje na, recimo to tako, kvaliteti. “Eagle Eye” je ono što je Enemy Of State bio u devedesetim godinama dvadesetog stoljeća – high-tech akcijsko špijunski triler kojeg je prihvatila i publika i kritika. “Shoot Em Up” se može pohvaliti možda najbolje režiranim i najmaštovitijim scenama pucnjave zamalo pa ikad viđenima na ekranu. Film je prošao nezapaženo, što je šteta, jer riječ je o jednom zabavnom akcijskom flicku gdje je sve predodređeno vrhunskoj zahebanciji koja ima šarma. Tony Scott i kućni mu glumac Denzel Washington, igraju se remakovima nekih kultnih naslova. Prvo isporučuju “Tjelesnu stražu”, zanimljiv uradak koji se koristi uobičajenim motivom osvete, a onda moderniziraju jedan kriminalistički klasik u nešto više akcijski orijentira (“Otmica Pelhama 1,2,3”. Kritika zadovoljna, publika više-manje isto, a usput su nas podsjetili da je John Travolta još uvijek alive and kicking. I dok nam je Travolta ponudio još jednu svoju transformaciju u “Iz Pariza s ljubavlju”, Denzel i Scott tek trebaju isporučiti novu dozu adrenalina kroz storiju o nezaustavljivom vlaku i svemu negativnom što iz toga proizlazi u filmu “Nezaustavljivi”, a da im suradnja leži i izvan okvira remakova pokazuje i “Deja Vu”, zanimljiv akcioni film u koji su na čudan način uspjeli ugurati i motiv putovanja kroz vrijeme.

Pristojne komade akcijskog filma priuštile su i adaptacije stripova. Prvo se pojavio “The Punisher”, skroman film, skromnih uvjeta, malo ograničene izvedbe (u kojem se opet našlo mjesta za Travoltu) ali zadovoljavajućih rezultata, koji su u konačnici doveli i do pokušaja stvaranja jačeg filma “Punisher: War Zone”. Fanovi su bili tako-tako oduševljeni pokazanim, ali riječ je o dva posve različita filma koji su u svojim namjerama uspjeli – emotivnost i akcija. S druge strane, “Hitman: Agent 47” u svojim je ograničenim uvjetima uspio ostvariti uspjeh i kod kritike i publike. Predzadnje viđeno na temu (zadnji je Willisov Red) poprilično je zabavan površni flick “The Losers” – nije da je baš posebno  oduševio, ali radi se o korektnom uratku koji nudi sve što treba jednom akcijskom filmu.

Foto: Screenshot

Da akcija nije samo za mlade i odvažne pokazat će i stari glumački vuk u ulozi oca koji će preokrenuti svijet da pronađe nestalu kćerku. Liam Nesson je došao, pogledao i filmom “96 sati” (“Taken”) napravio neočekivani dar-mar. Ali, brzopotezna površnost se i njemu vratila kao negativna stvar u “The A-Teamu”. Na trenutke zabavan, ali ipak promašen uradak. Da dobra akcija ne poznaje godinu proizvodnje nekog glumca neočekivano će nas podsjetiti Sly Stallone. Potezom očajnika najavljuje ponovno oživljavanje filmske ikone (“Rambo” iz 2008 godine). Dočekan sa sumnjama, doživio je velike pohvale nakon premijere. Sly će se opet pronaći u sedlu i pri tome otkriti novu uspješnu formulu isplativog akcijskog filma – koncept osamdesetih godina prošlog stoljeća. Bez puno priče, bez puno mudrovanja, jednostavno gola akcija koja će vratiti svježinu na repertoar (ali ne i izbaciti površnost) željnog promjene. Sly je vratio Ramba, a Bruce Willis, također zasićen lutanjem po žanrovima, vraća Johna McLanea. Brz, nabijen akcijom, dočekan pozitivno od kritike i gledan od publike, “Live Free or Die Hard” budi gledateljstvo i postavlja akcijski film na već poznate tračnice. Willis će svoj isplativi kredibilitet pojačati filmom “Red”, zabavnim uratkom koji je imao neočekivanu izdržljivost na kino blagajnama. Da nisu samo legende te koje profitiraju na ponovnom zanimanju za dobar štemeraj pokazuje i “G.I.Joe: The Rise of Cobra”, kartonski, no višestruko isplativi filmić koji, naravno, očekuje svoj nastavak. Vidjeli smo i jednu pravu full blown urotu u “Vantage Point”, a da je muka biti na krivom mjestu u krivo vrijeme jasno je u “The Tournament”. Sly odlučuje ponovo riskirati sve i najavljuje nešto izvan kategorije – akcijski rollercoster sa svim značajnijim akcijskim zvijezdama o kojima sam do sada pisao (i nekima kojima nisam) – “Plaćenici”.

Statham, Li, Lundgren, Rourke, Schawrzeneger, Willis i Stallone – neki zaboravljeni, neki podcjenjeni, neki na vrhuncu, svi se udružuje u spektaklu koji predstavlja ono esencijalno što je proslavilo akcijski film još u davnim osamdesetima. Financijski isplativ, sadržajno plitak, filmu je uspjelo i vratiti vjeru u isplativost pomalo suludih projekata, postići da riskiranje s nekim zaboravljenim stvarima značiti odmah i izgubljenu bitku te probuditi zanimanje javnosti na najjednostavniji mogući način – entuzijastičnim stvaranjem filma. Koliko je taj koncept osamdesetih dobar i koliko će trajati ostaje da se vidi. Teško je reći postoji li u ovom desetljeću kakav kultni naslov koji će preživjeti dolazeće godine, kao ni to hoće li mu (ne)kvaliteta potrajati.

Tekst napisao: Danijel Špelić

Više tekstova o filmovima i serijama od autora teksta možete pročitati na blogu Deckardov kutak . Osim filma Danijel Špelić je i pisac, autor osam knjiga – o autorovim knjigama više možete saznati na njegovoj Facebook stranici kao i na Goodreads stranicama

Pregled akcijskih filmova u osamdesetim godinama prošlog stoljeća možete pročitati OVDJE dok o akcijskim devedesetima možete čitati OVDJE

Prethodni članakNAJAVA: SVI SVECI MAFIJE
Sljedeći članakNAJAVA: SRPANJ/JULI 2021
Filmofil i serijofil, bivši videotekar koji je pogledao tisuće filmova. Puni krug filmofilstva koji je počeo u lokalnom Domu kulture, nastavio se u gradskim kino dvoranama i videotekama zatvoren je nastankom portala Goodtalking kao i osnivanjem Udruge Filmofil (postoje i Goodtalking grupa te stranica na istoj društvenoj mreži) gdje svakodnevno sa suradnicima piše o filmovima i serijama. Bez žutila, prepisivanja i clickbait naslova bez sadržaja. Goodtalking je postalo i ostalo najbolje mjesto za sve ljubitelje filma i serija - potvrdili korisnici.

Komentiraj

Unesite svoj komentar!
Ovdje unesite svoje ime