Naslovnica Netflix RECENZIJA: RATCHED: ANĐEO SMRTI

RECENZIJA: RATCHED: ANĐEO SMRTI

1124
0
Photo: Netflix

AUTORI SERIJE: Ryan Murphy, Evan Romansky

GLAVNE ULOGE: Sarah Paulson, Sharon Stone, Amanda Plummer, Finn Wittrock

TRAJANJE: 1 sezona, osam epizoda – najavljena je druga sezona

 

Ratched: Anđeo smrti nova je Netflixova serija od osam epizoda, producenta Ryana Murphyja. Serija je dostupna na Netflixu od rujna ove godine, a planirana je i druga sezona, čiji datum zbog pandemija virusa COVID-19, još nije definiran. 

Ratched: Anđeo smrti kroz osam epizoda prati život mlade medicinske sestre Mildred Ratched, koja je široj publici poznata kao lik iz kultnog filma Let iznad kukavičjeg gnijezda (1975.) U filmu je sestra Mildred beskrupulozna, nehumana i tiranin koji svojim pacijentima na nimalo medicinski način zagorčava život u psihijatrijskoj bolnici u Oregonu. Serija pripovijeda njezin život prije zaposlenja u toj bolnici, odnosno, donosi odgovore na pitanja što ju je napravilo čudovištem kakva jest. Radnja serije smještena je u 1947. godinu, godinu u kojoj Mildred dobiva prvi posao kao medicinska sestra te se zapošljava u psihijatrijskoj bolnici u Sjevernoj Kaliforniji gdje se predstavlja kao savršena prilika osobe maksimalno posvećene svome poslu i struci. 

Ryan Murphy seriji je dao vlastiti potpis, pa početak serije djeluje kao uvod u novu sezonu njegove antologijske serije Američka horor priča. Murphy je zanat ispekao upravo na temama 40-tih godina, zlatnog doba Hollywooda te surovim kadrovima psihijatrijskih bolnica toga vremena, stoga je tehnički, serija odrađena besprijekorno. Iako su kadrovi i boje odrađeni savršeno, kroz cijelu seriju ne može se ne primijetiti činjenica da je ovom pričom Murphy napravio homage samome sebi i svome radu, a ne jednom od najpoznatijih filmskih negativaca u povijesti filma. 

Photo: Netflix

Glavnu ulogu tumači poznato lice Murphyjevih serija, Sarah Paulson, koja je ovoga puta slabije dorasla ulozi koju je morala iznijeti. U većini je scena, jednostavno izgledalo kako se Paulson previše trudi biti mračna, a izrazi njenog lica i boja glasa ne odgovaraju izvedbi Louise Fletcher iz 1975. godine, a kako Paulson treba tumačiti mlađu verziju lika, razlika je prevelika. Uz Paulson, u seriji se pojavljuju i Finn Wittrock, Cynthia Nixon, Jon Jon Briones, Judy Davis i dr. 

Jon Jon Briones tumači ulogu dr. Hanovera, liječnika i ravnatelja bolnice. Uloga dr. Hanovera detaljno je i slojevito napisana, stoga je Briones, od samoga početka, bio u boljoj poziciji od ostalih glumaca. Lik dr. Hanovera zapravo je prikaz idealista i posvećene osobe, koja, od silne želje za slavom i priznanjem, u svojoj, do tada neistraženoj struci, krši pravila te iste struke, za opće dobro. U tom se raspoloženju, stoga, mogu vidjeti i poprilično grafičke scene lobotomije, javno izvedene, koje su izazvale opće oduševljenje prisutnih jer se, barem nakratko, pojavila nada da se mentalne bolesti ne mogu izliječiti (ne znajući posljedice koje stoje iza tog operativnog zahvata). Finn Wittrock tumači ulogu zločinca Edmunda Tolllesona, brata sestre Ratched, ujedno i pacijenta ustanove. Wittrock je ulogu odradio korektno, iako se ne može vidjeti razlika između ove izvedbe ili bilo koje druge u Murphyjevim serijama. Najsličnija liku Mildred Ratched, svakako je izvedba Judy Davis kao sestre Bucket, glavne sestre. Zapravo, ta je izvedba puno uvjerljivija nego izvedba Sarah Paulson. 

Nit koja se cijelo vrijeme provlači kroz priču jest seksualna orijentacija glavne protagonistkinje. Gledatelj gotovo do samoga kraja nagađa je li riječ o heteroseksualnosti, homoseksualnosti ili aseksualnosti. U posljednje se dvije epizode otkrije o kojoj je orijentaciji riječ, iako na početku, ima od svega nabrojanog po malo.  

Tijekom, već spomenutih, besprijekornih tehničko odrađenih kadrova, Murphy koristi detalj s bojama koje seriju čini toliko estetski privlačnom. Umjesto da koristi već uhodanu praksu da se odjeća negativaca sastoji isključivo od tamnijih boja, on se bojama poigrava, pa je tako Mildred često odjevena u žarke boje, unatoč vlastitom mračnom karakteru. Iako serija djeluje kao još jedna od sezona Američke horor priče, ako se zanemari činjenica da je serija trebala biti prequel jednog od najmoćnijih filmova svih vremena, serija je gledljiva. “Ratched: Anđeo smrti” možemo promatrati kao Murphyjevo remek-djelo, odnosno, seriju koja još jednom, prikazuje svu raskoš boja, kostima, automobila i zgrada postratne Amerike. No, svaka usporedba ili čak spomen filma Let iznad kukavičjeg gnijezda u kontekstu serije, suvišan je i nepotreban. 

Prva sezona ne ostavlja nikakav cliffhanger, stoga se ne može procijeniti što se može očekivati u idućoj sezoni. Iako bi napeti završetak možda utkao neku nadu da će serija dobiti svoj put u idućoj sezoni, no lijeni je završetak tu nadu sveo na minimum. Jedina pouka koja se može izvući iz prvih osam epizoda, jest ta da se Mildred Ratched ni po čemu ne razlikuje od ostalih znanih negativaca – ono što ju je pretvorilo u čudovište kakvo jest, nesređeni su i poremećeni obiteljski odnosi, a premisa po kojoj se to razradilo jest – čudovišta se ne rađaju, ona se stvaraju. 

 

Tekst napisala: Dora Ivković

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komentiraj

Unesite svoj komentar!
Ovdje unesite svoje ime