RECENZIJA: GREENLAND: POSLJEDNJE UTOČIŠTE

REDATELJ: Ric Roman Waugh

GLAVNE ULOGE: Gerard Butler, Morena Baccarin, Roger Dale Floyd, Scott Glenn

TRAJANJE: 119 minuta

Bio je ovo težak dan.” – John Garrity

Prije nešto više od godinu dana američki je predsjednik (uoči službenog posjeta Danskoj) obznanio kako ima namjeru kupiti…. Grenland. Nije prvi puta da je najveći otok na svijetu koji uživa visoku autonomiju unutar kraljevine Danske na meti SAD-a – davne 1946. predsjednik Truman je ponudio 100 milijuna dolara za kupnju Grenlanda. Začuđeni Danci i stanovnici Grenlanda (na otoku živi oko 50 000 stanovnika) odbili su Trumpa koji je uvrijeđen otkazao službeni posjet Danskoj. Zašto je Grenland toliko privlačan SAD-u?

Osim vječne težnje i želje za teritorijalnom ekspanzijom, SAD na Grenlandu ima zrakoplovnu bazu (od 1952. godine) Thule koja je najsjevernija točka američke vojske. Grenland je bogat rijetkim sirovinama važnim za razvoj i proizvodnju visokih tehnologija. Ili je možda Donald Trump došao u posjed scenarija ili promotivne verzije filma “Grenland: Posljednje utočište” (domaći dodatak originalnom naslovu zapravo je veliki spoiler) te su saznanja o detaljima radnje ponovo probudila staru američku ljubav prema Grenlandu ? Možda su Thule odnosno Grenland u planovima američke vojske i(li) obavještajnih službi doista zamišljeni kao posljednje utočište preživjelih nakon katastrofe u kojoj će nestati većina čovječanstva?

John Garrity građevinski je inženjer koji je upravo završio s poslom. Vraća se John kući ženi i sinu, ali situacija nije jednostavna – zbog grijeha iz prošlosti brak Johna i Allison bio je pred pucanjem, ali pokušat će ponovo. Jedan od razloga je i sin Nathan. Večer bi obitelj trebala provesti družeći se s prijateljima. Roštilj, pivo… Prije dolaska gostiju John odlazi u nabavu – ubrzo nakon dolaska dobiva poziv kako je njegova obitelj odabrana za evakuaciju na sigurno područje zbog skorašnje apokalipse. Zemlji se približava asteroid Clarke koji će prouzročiti strahovito uništenje i većina će čovječanstva nestati. Obitelj Garrity se mora u najkraćem roku javiti u najbližu vojnu bazu gdje ih čeka avion spasa….

Kada je riječ o filmovima katastrofe u kojima je glavna prijetnja jedinom nam planetu asteroid, onda je 1998 ključna godina. U razmaku samo nekoliko mjeseci na programu kino dvoranama pojavila su se dva, visokobudžetna projekta made in Hollywood. “Armagedon” i “Žestoki udar” prikazali su svijet uoči globalne prijetnje i različite načine kako se boriti protiv apokalipse koja se približava velikom brzinom.

Svašta se moglo pronaći u spomenutim filmovima – visoka politika, američki predsjednik, slučajni junaci koji će spasiti svijet. Ljudi koji su veći od života, heroji koji se pamte. Sve navedeno i više od toga gledatelj neće vidjeti (ili se spomenuti detalji mogu pronaći tek u tragovima) u filmu redatelja Rica Romana Waugha (“Pad anđela”). “Greenland: Posljednje utočište” krenuo je drugačijim putem i trenutke prije katastrofe, većinom, prikazao kroz priču o obitelji Garrity.

Tijekom gledanja film, ali i kasnije kada su dojmovi o filmu još uvijek vrući teško je ne primijetiti kako “Greenland: Posljednje utočište” ima značajnih propusta u scenariju filma. Oni su najviše vidljivi tijekom prvog pokušaja mobilizacije, konfuziji oko asteroida te u finalu filma. Postoje trenuci kada redatelj zna što želi reći, ali ne zna kako (čitaj: gubi se u scenarističkim nelogičnostima). Međutim, znatno je više onih drugih trenutaka u kojima je redatelj ispričao priču o obitelji u trenucima globalne katastrofe.

Photo: gettyimages

Da, “Greenland: Posljednje utočište” kombinacija je filma katastrofe i obiteljske drame. Obitelj Garrity prolazi kroz turbulentno razdoblje i bez asteroida – brak između Allison i Johna je u krizi (glavni razlog gledatelj će saznati petnaestak minuta prije kraja filma), maleni Nathan najviše pati zbog bračnih razmirica – dječak ima i zdravstvenih problema. Iako je riječ o bogatoj obitelji problemi postoje i odnosi unutar obitelji daleko su od idealnih. Brzo će gledatelj prihvatiti protagoniste filma – oni neće spasiti svijet, ali prijetnja koja dolazi zbližit će članove obitelji i oni će učiniti sve da prežive. Zajedno, unatoč svim teškoćama.

Redatelj dojmljivo i vrlo vješto prikazuje kako krizna, kritična vremena iz ljudi, čovjeka izvlače ono najbolje i najgore. Slučajni susreti s nepoznatim ljudima pokazat će da su neki spremni pomoći bez obzira na posljedice dok su oni drugi spremni na sve kako bi spasili sebe i misle samo na svoju sudbinu. Bez obzira na posljedice. Nemoguće je ne primijetiti kako su pozitivni, sporedni likovi Afroamerikanac i grupa Latinoamerikanaca (u redu, i bijela medicinska sestra, ali svi ostali negativci su bijeli Amerikanci).

Film sadrži nekoliko, emotivno, iznimno snažnih trenutaka – trenutak kada obiteljski čovjek postaje ubojica ili poziv na evakuaciju (jedini će Garrity dobiti poziv – svi oko njega su zapravo živi mrtvaci). Zanimljivo je prikazana i uloga države u čitavoj priči – sustav će birokratski odabrati one koje treba. Ostali su prekobrojni, nebitni. Osuđeni na smrt.

Gerard Butler solidan je u glavnoj ulozi – iako je riječ o filmu katastrofe ovo je, većinom, dramska zahtjevna uloga u kojoj se Butler dobro snašao. Vrlo dobra je Morena Baccarin (“Deadpool”, tv serija “Domovina”) kao Alisson kao i maleni Roger Dale Flloyd kao maleni Nathan. Spomenuti treba i manji, ali ne i nevažni nastup veterana Scotta Glenna.

Vrijedi li pogledati u kinu film katastrofe u vrijeme kada je priča o koronavirusu daleko od raspleta? Svakako – iz više razloga. “Greenland: Posljednje utočište” dojmljivo prikazuje dane i sate uoči katastrofe kroz priču o obitelji i prikazuje ljudsku prirodu u kritičnim trenucima kada je većina čovječanstva osuđena na smrt. Film je pronašao ravnotežu između akcije i drame, redatelj nije dopustio da efekti postanu važniji od priče i likova filma što često nije slučaj kada je riječ o filmovima katastrofe koje imamo prilike gledati posljednjih godina.

OCJENA: 7

 

Share

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)