Naslovnica (Top) liste FILMOVI IZ JUŽNE KOREJE (prvi dio)

FILMOVI IZ JUŽNE KOREJE (prvi dio)

806
2
Photo: Tartan Film

Ove godine, krajem drugog mjeseca (točan datum 09.02.) dogodila se filmska povijest. “Parazit” redatelja Bong Joon Hoa osvojio je glavnu nagradu (uz pobjede u kategorijama najboljeg scenarija, stranog filma i najboljeg redatelja) – zlatnog kipić u kategoriji najboljeg filma godine. Prvi puta u povijesti film s neengleskog govornog područja osvojio je glavnu nagradu.

Pobjeda “Parazita” je zaslužena, “Oscari” su okrenuli novu stranicu no treba napomenuti kako “Parazit” nije incident, slučajni film koji se pojavio iz Južne Koreje. Nagrada, zapravo nagrade “Parazitu” su šlag na tortu i konačna nagrada čitavoj južnokorejskoj kinematografiji koja posljednjih godina odnosno desetljeća izvrsne filmove. U čemu je tajna uspjeha filmova iz Južne Koreje? Svakako u scenarijima koji nisu kalkulantski i ponekad gledatelju donose neočekivano. Također, nepodnošljiva je lakoća kojojm autori kombiniraju različite žanrove. No, dosta analiza – GOODTALKING Vam donosi prvi dio pregleda filmova iz Južne Koreje koje vrijedi gledati.

SHIRI (Swiri) – (1999)

Redatelj: Kang Je-kyu

Jedan od azijskih, točnije korejskih filmova koji je bio veliki hit u domaćim videotekama i koji je “natjerao” ljubitelje filma da posvete pažnju i azijskoj kinematografiji bio je “Shiri”, prvi južnokorejski film koji je imao redovitu distribuciju u HR kinima. Iako su videoteke bile zatrpane američkim filmovima, “Shiri” je pronašao put do velikog broja gledatelja. Priča filma prati djevojku imenom Hee, sjevernokorejsku tajnu agenticu, ubojicu kojoj je zadatak likvidiranje južnokorejskih znanstvenika, političara i ostalih važnih ličnosti. Dvojica agenata južnokorejske tajne službe Dae-Ho Jung i Jong Wun-Ju kreću u lov za Hee. No, zadatak nije nimalo lagan; Hee je vrhunski profesionalac i uvijek korak ipred agenata koji su pod stalnim pritiskom. Šefova ali i problema u privatnom životu…
“Shiri” je, na površini, akcijski triler s dobro režiranim akcijskim scenama. Kada se malo dublje “zagrebe” ispod površine film govori i o ideološkim podjelama između Sjeverne i Južne Koreje. Podjela koja je dovela do rata početkom pedesetih godina prošlog stoljeća. Rata više nema, ali su tenzije na južnokorejskom poluotoku prisutne i danas…
Ljubav, akcija, špijuni, politika….Pa onda opet malo ljubavi. To je “Shiri”.

OLDBOY (Oldebuoi) – (2003)

Redatelj: Chan wook Park

Azijski filmaši često su nadahnuti osvetom – Chan-wook Park je snimio osvetničku trilogiju u kojoj je najpoznatiji i najvažniji “Oldboy”. Film osvete, psihološki triler i(li) drama i brutalni koktel nasilja i krvi – sve to i puno više je “Oldboy” ,film redatelja Chan-wook Parka. “Oldboy” je u furioznom stilu osvojio kritiku i publiku te mnogim ljubiteljima filma po prvi puta predstavio kinematografiju Južne Koreje. “Oldboy” je, na neki način, probio led kod šire publike. Radnja? Nakon 15 godina zatočeništva u sobi na nepoznatoj lokaciji, Oh Dae-su pušten je na slobodu. Na prvu izgleda da je glavni protagonist nedužan, krivo zatočen no kako film odmiče pred gledateljem se (uz krvave obračuna – Oh Dae-su ima pet dana da pronađe svojeg tamničara) polako slaže mozaik nevjerojatne istine. Redatelj glavnog (anti)junaka pred velika iskušenje – psiholoških igara i poigravanja s percepcijom nije pošteđen ni gledatelj. Gledati nekoliko puta – tek tada se mogu otkriti svi detalji vrhunske filmske slagalice zvane “Oldboy”. Ono što je, kada je osveta u pitanju, intrigantno kod “Oldboya” – riječ je o dvostruko osvetničkom filmu: Oh Dae-su traži osvetu za godine zatočeništva, ali je istovremeno i subjekt osvete…

AJEOSSI (2010)

Redatelj: Lee Jeong-beom

Sjećate se “Leona”? Film Luca Bessona u kojem glavne uloge tumače Gary Oldman, Jean Reno i Natalie Portman priča je o neobičnom prijateljstvu plaćenog ubojice i djevojčice iz susjedstva kod mnogih ljubitelja filma danas ima kultni status. Ako volite “Leona” onda “Ajeossi” iliti “The Man from Nowhere” film za Vas. Glavni lik filma je Cha Tae-sik vlasnik male, kvartovske zalagaonice. Cha živi povučeno, vuk samotnjak koji nije pretjerano društven. Jedna od rijetkih osoba s kojom Cha Tae komunicira je djevojčica iz susjedstva. So-mi često posjećuje Cha Tae kako bi pobjegla od stvarnosti – majke narkomanke. Jednoga dana pripadnici narko mafije ubijaju majku i otimaju So-mi. Cha Tae kreće u potragu za djevojčicom i tada gledatelj otkriva tko je zapravo mirni vlasnik zalagaonice…
Ispod površine filma ispunjenog spektakularnim akcijskim scenama skriva se emotivan i dirljiv film o usamljenim dušama, slučajnom prijateljstvu djevojčice i čovjeka s dubokim traumama. Film koji osvaja napetošću, intenzitetom i dojmljivim glumačkim izvedbama.

VIDIO SAM VRAGA (Akmareul Boadta) – (2010)

Redatelj: Jee-woon Kim

Glavni junak film (koji, kako radnja filma odmiče, sve više postaje antijunak) je tajni agent Kim-Soo u lovu na serijskog ubojicu. Agent ima i osobne razloge da se obračuna s nemilosrdnim ubojicom. Nakon trećine filma ubojica je uhvaćen (tumači ga oldboy Min-Sik Choi) no tek tada počinje obračun. Osveta.
Snimiti napeti, uspjeli triler/horor u kojem je ubojica poznat u uvodnim minutama filma nije čest slučaj. Redatelj Kim-Je Woon je uspio – “Vidio sam vraga” iznimno je krvav i brutalan komad filmskog užasa koji šokira, iznenađuje i(li) izaziva gađenje, ali ne ostavlja ravnodušnim. Film koji putuje tamnom stranom ljudske prirode i pokazuje kako je, ponekad, tanka crta između razuma, osvete, oprosta i ludila. Horor i triler, film osvete s izvrsnim glumačkim izdanjima.

PARAZIT (Gisaengchung) – (2019)

Redatelj: Bong Joon-Ho

Ne,ne ovogodišnji slavljenik i film koji je ispisao povijest ne smije se izostaviti u prvom dijelu GOODTALKING pregleda filmova iz Južne Koreje. Film u kojem se vrlo dobro može vidjeti kako redatelj vješto žonglira različitim žanrovima (“Parazit” je spoj drama, triler, crna komedija…). Priča prati dvije obitelji – jedna je siromašna i čeka priliku koja bi njenim članovima promijenila život. Drugo je bogata i želi zaposliti učitelja engleskog jezika za kćer tinejdžericu. Kao instruktor i učitelj kod bogate obitelji zapošljava se član one prve siromašne. Susret siromašne i bogate obitelji zauvijek će promijeniti sudbine njihovih članova.

Redatelj je izbjegao stereotipe i klišeje – siromašni nisu simpatični niti su bogati zli i nadmoćni. “Parazit”, između ostalog, prikazuje koliko velike klasne i ekonomske razlike između ljudi mogu biti.

SJEĆANJA NA UBOJSTVO (Salinui chueok) – (2003)

Redatelj: Bong Joon Ho

Prethodno je spomenuto kako je “Parazit” zasluženo osvojio veliki broj nagrada i opravdano ponio titulu filma godine. Međutim, ako pitate pisca ovih redaaka najbolji film redatelja Bong Joon-Hoa dogodio se godinama prije “Parazita”. “Sjećanja na ubojstvo” neuobičajen je, ali i nezaboravan primjera trilera koji još jednom dokazuje kako je južnokorejska kinematografija jedna od najvažnijih i najzanimljivijih svjetskih filmskih središta posljednjih godina.. Priča prati slučaj serijskog ubojice (radnja je djelomično inspirirana stvarnim događajima) koji operira ruralnim područjem Južne Koreje. Istragu preuzima lokalni šerif  Park Doo-man koji nema stručnih kapaciteta niti resursa kako bi riješio slučaj. Sredina je osamdesetih godina, forenzika za Parka i njegove kolege je nepoznat pojam, ali i lokalno stanovništvo ne pomaže u rješavanju zločina. Pomoć Parku dolazi iz Seula, njegovo ime je Seo Tae-Yoon. Seo je smiren i racionalan detektiv koji sa slučajnim partnerom kreće u potragu za ubojicom…

“Sjećanje na ubojstvo” nije samo triler – film je i drama čak i komedija (dijelovi u kojima redatelj ismijava lokalnu policiju). Vrlo dobro napisani dijalozi i izvrsno snimljeni kadrovi ruralne sredine također su preporuka za gledanje “Sjećanja na ubojstvo” – ostaje zauvijek u sjećanju gledatelja.

ŽUTO MORE (HWANGHAE) – 2010
Redatelj: Na Hong-jin
Gu-Nam je taksist u gradiću koji se nalazi na tromeđi Kine, Koreje i Rusije. Njegova supruga je, prije nekoliko mjeseci, otišla raditi u Koreju i Gu- Nam ju od tada nije čuo. Nije supruga jedini problem glavnog (anti)junaka; Gu-Nam dolazi u financijske probleme zbog kocke. Kako bi se riješio dugova prihvaća ponudu lokalnog gangstera; treba otići u Koreju, “odraditi” posao i usput potražiti suprugu. Posao je dobro plaćen, jedini uvjet je da gangsteru donese prst od osobe koju treba likvidirati. Gu-Nam dolazi na odredište, pronalazi adresu na kojoj se nalazi meta..
Uvodnih pola sata filma izgleda kao manje-više rutinsko ostvarenje; čovjek s bračnim i financijskim problemima financijske prirode prihvaća ponudu koju nije mogao odbiti. Nakon uvoda film postaje iznimno uzbudljiva, napeta i brutalna kombinacija trilera i akcije (ima tu i ponešto osobne junakove drame). Film ima slojevitu, zamršenu priču, zanimljive likove a scene nasilja su izrazito krvave i realistične (većina sukoba rješava se hladnim oružjem; noževima i sjekirama). Uz sve navedeno “Hwanghae” ima i određeni povijesni podtekst u kojem saznajemo detalje o mjestima na kojima se odigrava radnja. Film traje 157 minuta, ali nema brige – minute filma prolete velikom brzinom kada je u pitanju “Hwanghae” ilit “Žuto more”….

AKUI YEONDAEGI – (2015)

Redatelj: Woon Baek – hak

Priča filma prati policajca Choi Chang-sika. On je policajac bez mrlje na karijeri, ugledan i omiljen među kolegama. No koliko je život nepredvidljiva biljka detektiv će saznati uoči promaknuća. Izašao je Chang-sik na piće s kolegama – piće je postalo pića i pijani detektiv odluči uzeti taksi. Kriva noć za uzimanje taksija – nakon divlje vožnje detektiv se budi i vozač ga pokušava ubiti. Uspijeva se obraniti, ali u samoobrani ubija napadača. Skriva leš i vraća se u grad – promaknuće uskoro dolazi i treba se pripremiti. Povratak donosi veliko iznenađenje – za detektiva i gledatelje filma…
“The Chronicles of Evil” pravi je predstavnik filmova Južne Koreje – napet, nasilan i radnje prepune iznenađenja i neočekivanih događaja. Kombinacija trilera, policijske priče i drame koju vrijedi pogledati.

PROLJEĆE, LJETO, JESEN, ZIMA I….PROLJEĆE (Bom Yeoareum Gaeul Gyeoul Geurigo Bom) – (2003)

Redatelj: Ki-duk Kim

“Proljeće, ljeto, jesen, zima i ….proljeće” umjetnost je, poezija na filmskom platnu. Priča o iskusnom svećeniku i njegovom mladom učeniku predivno je snimljena i govori o životnim odlukama, životu, ljubavi, odrastanju, duhovnosti, dobru i zlu….teško je nabrojati sve teme koje redatelj kroz odnos između likova obrađuje. Filmsko putovanje koje izgleda poput životne priče – film koji se bavi postojanjem čovjeka i njegovim potragama za smislom vlastitog značenja, ali i značenjem svega što ljudsku vrstu okružuje..

2 KOMENTARI

Komentiraj

Unesite svoj komentar!
Ovdje unesite svoje ime