Naslovnica Neameričke preporuke RECENZIJA: BESA

RECENZIJA: BESA

514
0

AUTORI SERIJE: Tony Jordan, Mladen Matičević, Igor Stoimenov

GLAVNE ULOGE: Radivoje Bukvić, Arben Bajraktaraj, Miloš Timotijević, Lana Barić, Hana Selimović, Sebastian Cavazza, Milica Gojković, Milan Marić, Miodrag Krivokapić

TRAJANJE: 1 sezona, 12 epizoda

Uroš Perić obiteljski je čovjek iz Beograda. Žena Splićanka, dvoje djece – Uroš radi u vlastitoj, maloj tvrtki gdje se bori s kreditima. S prijateljima hakla košarku. Ništa nema neobično i neočekivano u njegovom životu.

Dardan Beriša jedan je od najopasnijih i najmoćnijih ljudi na Balkanu. Kontrolira (najmanje) 30 posto trgovine narkoticima – njegova baza je u Crnoj Gori. Beriša je nemilosrdan prema protivnicima, policija je pod njegovom kontrolom. Domaća policija, ali ne i Petrit Koci inspektor koji radi za Interpol. Njegova je opsesija uhvatiti Berišu – razlozi postoje i na osobnoj razini.

Beriša i Perić nemaju ništa zajedničko osim činjenice da su očevi i obiteljski ljudi. Jednog dana sudbina u liku tragične nesreće spojit će Berišu i Perića. Trenutak kada u njihovim životima više ništa nije kao prije. Trenutak koji pokreće stravičnu lavinu nasilja. Smrti.

Jedan od autora serije je Englez Tony Jordan poznat kao autor serija “Život na Marsu” i “Vrhunski prevaranti”. Uz Jordana autori su Mladen Matičević i Igor Stoimenov poznati po dokumentarnim serijalima “Fudbal, nogomet i još po nešto” i “Robna kuća” (Stoimenov) i filma “1 na 1” (Matičević). Dvadesetak lokacija snimanja samo u prvoj epizodi, više od 200. glumaca i glumica od kojih je većina s područja bivše Jugoslavije, više od četiri mjeseca snimanja…ljudi su i brojevi koji, između ostalog, stoje uz opis televizijske serije “Besa”. “Besa” je produkcijski zahtjevan, slojevit i ambiciozan projekt koji je, prije svih, namijenjen publici na prostoru Balkana, bivše Jugoslavije, ali s obzirom na priču želi se predstaviti i ljubiteljima serija izvan ovih prostora. Jesu li ambicije serije ispunjene?

 

Većinom jesu. Kao glavni motiv serije provlači se pitanje: Koliko ste spremni napraviti kako bi zaštitili vlastitu obitelj ? Da, priča serije je sagrađena oko obitelji odnosno spomenutog pitanja. Uroš Perić dolazi u nemoguću situaciju u kojoj niti jedna odluka nije bez posljedica. Prihvatit će Perić ponudu koju nije mogao odbiti i postati ubojica. Autori serije izvrsno nijansiraju karakter običnog čovjeka koji spletom okolnosti mora ubijati. Oduzeti život drugom ljudskom biću nije jednostavno običnom čovjeku – Perić se lomi, odustaje, ali preveliki su ulozi u igri i ne može odustati. Ne zbog sebe, nego zbog obitelji. Iako u pojedinim trenucima Perić lako i (pre)jednostavno dolazi do žrtava, njegova transformacija je bolna i dobro opisana. Autori preispituju običnog čovjeka (dakle, većinu nas) i njegovu točku poslije koje povratka nema. “Besa” ne osuđuje niti zauzima stranu – priča serija povezuje gledatelja s glavnim likom (točnije likovima) i izaziva empatiju. Kakvu? Ovisi o situaciji i postupcima protagonista.

Ostanimo još malo kod obiteljskih stvari – “Besa” pokazuje kako izgledaju posljedice postupaka roditelja točnije očeva. Jedan od razloga gubitka djeteta kod Dardana je vrsta proizvoda na kojem je sagradio carstvo – Uroševa kći preživjet će stravične posljedice očevih odluka. Da, “Besa” je serija u kojoj obiteljske priče igraju važnu ulogu, ali nisu jedine kojima se autori serije bave.

“Besa” prikazuje balkanske kraljeve droge, njihov modus operandi. Država je nemoćna u suprotstavljanju nemilosrdnim i brutalnim članovima narko kartela. Zapravo nije nemoćna – mnogi državni službenici na platnom su spisku Dardana Beriše i on je uvijek korak ispred. Koliko su stvari otišle daleko najbolje pokazuju epizode u kojima gledamo atentat odnosno posljedice atentata na Dardana. Njegovi ljudi preuzimaju kontrolu u bolnici. Specijalci koji stižu nakon njih mogu čekati…ili započeti krvoproliće s neizvjesnim ishodom…

Spletke, korupcija i žestoki obračuni protežu se kroz čitavu prvu sezonu. Serija je natopljena nasiljem koje je eksplicitno prikazano (nasilje je predstavljeno u prvim sekundama serije – kao uvod u priču). Nasilje se pojačava i postaje sve žešće kako se sezona bliži kraju. Svaki prigovor na previše nasilja koje se može vidjeti u “Besi” ne stoji i prilično je promašeno – bilo kakvo okretanje kamere od krvavih scena bilo bi potpuno promašeno s obzirom na temu serije.

Nedodirljivi vođe organiziranog kriminala, korumpirani predstavnici zakona, ucijenjeni obični ljudi…. tko je ostao na pravoj strani zakona? Istražitelji Interpola Petrit Koci i njegova partnerica. Koci je, prema mišljenju pisca ovih redaka, najzanimljiviji protagonist serije. Važan iz više razloga – radi za Interpol (neovisan od policije država u kojima se radnja serije odvija), po nacionalnosti je Albanac (autori serije nisu upali u zamku jednostranog prikaza stvari) i potpuna je suprotnost Periću i Beriši. Nema obitelj, on je vuk samotnjak i njegova je opsesija hvatanje Beriće. Ne samo zbog pravde nego i osvete. Osveta je Kocijevo pogonsko gorivo. Posljednji razlog zbog čega je Koci važan za seriju je Miloš Timotijević glumac koji interpretira istražitelja.

Timotijević je izvrstan u ulozi Kocija – opsjednut Berišom ne skriva mržnju prema svima koji dolaze iz njegovog klana. Iako je od nekih kao najbolja glumačka izvedba Arbena Barjaktarija (Dardan Beriša) glas najboljeg ako pitate pisca ovih redaka ide Timotijeviću. Vrlo uvjerljiv nastup ostvario je Sebastian Cavazza kao i Lana Borić te mlađe snage Milica Gojković i Milan Marić.

Seriji “Besa” mogu se pronaći mane i zamjerke (epizoda- dvije previše, neki propusti u priči, pretjerivanje s glazbenom podlogom…), ali nakon uvodne epizode teško je prestati s gledanjem. Priču o ljudima koje je spojio nevjerojatan splet okolnosti krasi napetost, vrlo dobre glumačke izvedbe i žestoka priča o organiziranom kriminalu na Balkanu.

Prethodni članakRECENZIJA: KLETVA (2020)
Sljedeći članakNAJBOLJI TRENUCI U POVIJESTI FILMA (prvi dio)
Filmofil i serijofil, bivši videotekar koji je pogledao tisuće filmova. Puni krug filmofilstva koji je počeo u lokalnom Domu kulture, nastavio se u gradskim kino dvoranama i videotekama zatvoren je nastankom portala Goodtalking kao i osnivanjem Udruge Filmofil (postoje i Goodtalking grupa te stranica na istoj društvenoj mreži) gdje svakodnevno sa suradnicima piše o filmovima i serijama. Bez žutila, prepisivanja i clickbait naslova bez sadržaja. Goodtalking je postalo i ostalo najbolje mjesto za sve ljubitelje filma i serija - potvrdili korisnici.

Komentiraj

Unesite svoj komentar!
Ovdje unesite svoje ime