RECENZIJA: 1917 – bliski susret s Prvim svjetskim ratom

REDATELJ: Sam Mendes

GLAVNE ULOGE: George MacKay, Colin Firth, Dean-Charles Chapman, Mark Strong, Benedict Cumberbatch

TRAJANJE: 119 minuta

 

Iako je 2012. godine britanski filmaš Sam Mendes imao “Oscara” u kolekciji (“Vrtlog života” – godina 1999.) te nekoliko vrlo zanimljivih filmova nakon osvajanja zlatnog kipića (“Put do oslobođenja” – Newman, Hanks i tada malo poznati Daniel Craig u glavnim ulogama, “Gušteri” – Jake Gyllenhaal i Jamie Foxx) nije skrivao utjecaj na njegovu viziju realizacije film o Jamesu Bondu. Mendes je više puta izjavio kako je Skyfall realiziran pod dojmom “Dark Knight” trilogije Christophera Nolana. Utjecaj Nolana može se vidjeti u pristupu glavnom junaku (Bondu, naravno) i vizualnim rješenjima. Bez obzira na utjecaj “Skyfall” je, prije svega, Mendesov film – redatelj je nadogradio vlastitu viziju detaljima viđenim iz “Dark Knight” trilogije.

Prošle godine stigao je trailer za novi Mendesov film. Najava za ratnu priču kratkog i jasnog naslova “1917” ponovo je podsjetila na Nolana i njegovu ratnu priču “Dunkirk”. U slučaju filma “1917” riječ je samo podsjetnik na Nolana vrijedi samo za trailer – “1917” sjajno je režiran, napet i intenzivan ratni film.

Priča počinje u travnju 1917. godine. Treća je godina Prvog Velikog Rata. Mjesto radnje – Francuska. Kratkotrajni odmor britanskih vojnika Blakea i Schofielda prekida hitan poziv u zapovjedništvo. Vojnici su dobili zadatak o kojem ovisi sudbina 1600. suboraca. Blake i Schofield moraju dostaviti generalovu poruku u zapovjedništvo postrojbe koja priprema napad ne znajući kako Nijemci znaju za njihove planove – britanski će vojnici uletjeti u klopku. Vojnici kreću u utrku s vremenom – spašavanje suboraca za Blakea nije samo naredba nadređenih nego i spašavanje brata koji je jedan od 1600. vojnika…

Malo je filmova koji su vizualno impresivni, tehnički dotjerani i scenografski autentični kao što je slučaj s novim filmom Sama Mendesa. Vizualni dio kao i uloga kamere u utrci s vremenom vojnika rijetko je viđena filmska majstorija za koju velike zasluge ima jedan od najvećih majstora kamere Rogeru Deakinsu (dugo bi trajalo nabrajanje svih Deakinsovih vizualnih majstorija – njegov potpis nosi rad na filmovima poput “Nema zemlje za starce”, “Blade Runner 2049”, “Sicario”, “Skyfall”….) Deakins (i Mendes, naravno) izvode nemoguće – stvaraju vizualno savršenstvo prikazujući grozne stvari ratne svakodnevice. Način snimanja i kutevi kamere gledatelju omogućuju snažan i realističan doživljaj filma – takav doživljaj posebno je moćan u prvoj trećini filma kada su Schofield i Blake u stalnoj opasnosti iako neprijatelja nema u blizini. Gledatelj poput voajera prati napetu i neizvjesnu filmsku, ratnu priču.

Vizualna raskoš i autentičnost kamere nadograđena je i vrhunskom scenografijom. Izgled vojnika i ratnog okruženja seciran je i prikazan do najsitnijih detalja. Teško je odlučiti kada su ratne operacije i ratno okruženje uvjerljive prikazani – jesu li to scene kada su rovovi ispunjeni vojnicima (zanimljivo je pratiti vojničke sudbine kamerom ispričane – odnose se na sve one koji su u filmu tek nekoliko sekundi) ili kada su rovovi napušteni. Napušteni rovovi i ratište koje miruje prikazuju žestinu sukoba i stravične posljedice rata. Za čovjeka i prirodu.

Iz nekoliko prethodno spomenutih rečenica o radnji može se zaključiti kako je “1917” napet i neizvjestan film. Da, on to uistinu jest, ali ne samo zbog utrke s vremenom i činjenice da je ulog velik – životi 1600 vojnika. Redatelj odlično prenosi neizvjesnost ratne svakodnevice – put vojnika ispunjen je nepredvidljivim i opasnim situacijama. Baš kao što ratna svakodnevica i jest – nepredvidljiva i smrtonosna.

Montaža, kamera, scenografija, kostimografija…. uz sve navedeno treba spomenuti i dojmljivu glazbu filma (autor Thomas Newman, surađivao s Mendesomo i na filmu “Skyfall”). Ipak, priča filma je manje uspjela od spomenutih filmskih elemenata filma. Zaplet je zanimljiv i intrigantan – izabrani vojnik ima veću motivaciju izvršiti zadatak jer istodobno spašava i brata međutim postoje trenuci koji nisu toliko uvjerljivi odnosno nisu na razini kao ostali, u tekstu spomenuti, izvrsno realizirani dijelovi filma.

Zanimljiva je glumačka podjela – poznata glumačka imenu u epizodnim su ulogama zapovjednika (Benedict Cumberbatch, Colin Firth) dok su manje poznata imena (Dean-Charles Chapman, George MacKay) u glavnim ulogama, ključni za misiju spašavanja (uspjeh filma). Poznatija glumačka imena zapovjednici su manje poznatim kolegama – Chapmanu i Mackayju koji su odradili vrhunski posao. Posebno George MacKay u ulozi Scofielda.

Novi film Sama Mendesa stigao je u domaća kina kao dobitnik “Zlatnog globusa” u kategorijama najboljeg filma i redatelja. Nagrade su, posebno ona za Sama Mendesa, potpuno zaslužene – riječ je dinamičnoj, napetoj, izvrsno režiranoj ratnoj drami koja impresionira vizualnim rješenjima i autentičnom rekonstrukcijom mjesta ratnih operacija. Film koji će u idućim mjesecima osvojiti mnoge nagrade mogao bi pokrenuti nove projekte o događajima i ljudima iz vremena prvog velikog rata.

OCJENA: 8

 

 

Share

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)