REDATELJ: Tim Burton
GLAVNE ULOGE: Colin Farrell, Eva Green, Danny De Vito, Alan Arkin, Michael Keaton
TRAJANJE: 112 minuta
“Ti si čudesan slonić.” – Nico
Ako je i bilo sumnje više je nema – “Disney je postao najveća i najmoćnija filmska kompanija na svijetu. Prije nekoliko dana stigla je i službena potvrda kako je “Fox” postao vlasništvo “Disneya – najveći posao u filmskoj povijesti konačno je finaliziran (vrijednost čitave operacije procjenjuje se na više od 70 milijardi dolara). Osnažio je “Disney” ionako veliki tržišni udio, stekao prava na bogatu arhivu “Foxa” i svijetu superjunaka koji mu donose stotine milijuna dolara dodao Deadpoola i X ljude.
Bez obzira na fantastične komercijalne uspjehe filmova o superjunacima, “Disney” ne miruje kada su u pitanju klasici. Godine 2016 premijerno je prikazana nova, live action verzija “Knjige o džungli”. Redatelj Jon Favreau okupio je impresivnu glumačku ekipu i operacija je uspjela – “Knjiga o džungli” pripada vrhu filmske ponude za 2016 godinu. Uz kreativan stigao je i komercijalan uspjeh – malo je nedostajalo da film dosegne milijardu dolara zarade na svjetskim kino blagajnama. Rezultati koji su ubrzali odluku da se ožive i ostali klasici – ove godine stiže “Kralj lavova” (redatelj Jon Favreau) i “Aladdin” (Guy Ritchie). Prije Favreaua i Ritchieja klasičnu “Disney” priču u novom izdanju donosi nam Tim Burton. “Dumbo” je stigao….
Radnja filma vraća nas u 1919 godinu. Vrijeme poslije velikog rata kada se vojnici vraćaju kući, liječe se ratni ožiljci i pokušava ponovo normalno živjeti. Holt Farrier jedan je od onih koji su rat preživjeli, ali posljedice su ostale. U ratnim je sukobima Farrier izgubio ruku te nakon povratka doznaje vijest o smrti supruge. Dočekali su ratnog veterana Milly i Nico, sin i kćerka koji djetinjstvo provode u cirkusu “Medici”. Tamo je prije rata Farrier bio zvijezda, ali ništa više nije kao prije. Farrier postaje čuvar slonova, točnije slonice koja na svijet donosi potomstvo neobična izgleda i još neobičnijih sposobnosti. Slonića koji će članovima cirkusa promijeniti život…
Koliko je Burton ostao Burton s obzirom na činjenicu da je riječ o klasiku kojem je ciljana populacija mlađa publika? Redatelj je ostao dosljedan vlastitom izričaju, “Dumbo” je vizualno prepoznatljiv i već nakon nekoliko minuta može se prepoznati Burtonov rukopis. Istina, redatelj u otkačenosti nije na razini nekih poznatih i popularnih filmova prošlosti (“Dumbo je light verzija Burtona) no to je očekivano – “Dumbo” je film za široku publiku.
“Dumbo” je vizualno raskošan film – raznobojan, maštovitih kostima i razigrano realiziranih lokacija na kojima se odigrava radnja. U trenucima kada Dumbo poleti (sam ili u društvu sasvim je svejedno) Burtonova priča postaje prava filmska čarolija. Dumbo i njegova majka izgledaju savršeno uvjerljivo. Slonića čije je srce veće od ušiju nemoguće je ne voljeti – Dumbo osvaja na prvi pogled. Nakon pogledanog filma teško se oteti dojmu da je Dumbo trebao biti više prisutan, film bi, uvjeren sam, bio zabavniji mlađim, ali i malo manje mladim gledateljima.
Ozbiljne se teme provlače kroz čitavo trajanje filma. Prihvaćanje različitosti i prevladavanje životnih trauma očekivani su detalji u Disney projektu. Međutim, Burton pokušava u film ugraditi prilično neodređenu i nedorečenu kritiku korporacija te borbu za bolji život životinja. Korporativni dio konfuzan je i nedorečen – Vandevere predstavlja moderni, veliki cirkus (čitaj: kompaniju) koja želi progutati mali cirkus Medici. Vandevere je glavni negativac filma (postoji još jedan, ali kratko traje), ali vrlo mlak i reklo bi se kompromisan. Dojam je kako Vandevere stvar dogovora između šefova Disneya i Burtona – u redu, imaš negativca, ali bez pretjerivanja. Jedan drugi, potencijalno snažniji i aktualniji negativac kojeg Vandevere očajnički treba nije dotaknut. Bankar je prošao bez negativne kritike.
Odnos prema životinjama i cirkusu kao načinu zabave jasan je i ovdje Burton ne kalkulira. Životinje zaslužuju slobodu ili barem bolji tretman u svijetu kojeg u mnogim detaljima kreiraju ljudi. Poruka je jasna – da li je ona stvar uvjerenja tvoraca filma ili tek detalj koji će poslužiti kako bi se osvojile simpatije i naklonost gledatelja pitanje je na koje odgovor dobiti nećemo. Zapravo nije važno – poruka je pozitivna i odnosi se na sve generacije. Inzistiranjem na ozbiljnim temama film odnosno Burton izgubio je puno kada su emocije u pitanju.
Nekoliko mračnih Burton trenutaka te dijelovi radnje kao i likovi filma mogli bi najmlađim gledateljima postati (pre)zahtjevni i nerazumljivi. Ipak, riječ je o pojedinim trenucima filma koje će izbrisati Dumbo kada raširi svoje… uši.
Okupio je Burton jaku i provjerenu glumačku ekipu. S većinom glumaca redatelj je surađivao i ranije – u filmu nastupaju, između ostalih, Batman i Pingvin (Michael Keaton i Danny De Vito”) i Miss Peregrine (Eva Green). De Vito je korektan u ulozi upravitelja cirkusa, Keaton nezanimljiv (nije do glumca, ima nešto i do lika odnosno kako je on napisan). Colin Farrell ukočen, izgleda nezainteresirano. Vrlo dobra je Nico Parker u ulozi Milly Farrier (ako Vas četrnaestogodišnja djevojčica podsjeća na nekog niste pogriješili – Thandie Newton je njena majka) kao i Eva Green koja blista u ulozi Colette Marchant. Eva Green odlično funkcionira u društvu Dumba, glavne zvijezde filma. Velika je šteta da Dumba nema više, nekih likova manje….ah, to je ionako već spomenuto u tekstu.
U usporedbi s “Knjigom iz džungle” iz 2016 godine “Dumbo” je slabiji film. Burtonova verzija letećeg slonića vrlo dobro funkcionira vizualno, šarena je i maštovita kada su u pitanju kostimografija i scenografija. Međutim, kada je riječ o priči, pojedinim likovima i nekim glumačkim ostvarenjima onda film ne djeluje toliko raskošno. Zapravo, najbolji dojam “Dumbo” ostavlja kada su u prvom planu Dumbo i njegova majka. Čarolija traje svaki puta kada slonić poleti – let kao simbol slobode i dokaz kako različitost može postati vrlina.
Odgovori