REDATELJ: Sean Baker
GLAVNE ULOGE: Brooklynn Prince, Willem Defoe, Valeria Cotto, Bria Vinaite, Aiden Malik
TRAJANJE: 111 minuta
NAZIV ORIGINALA: The Florida Project

 

“Moja mama stalno griješi.” – Moonee

 

Florida, ljeto i sunce. Blizina Disneyeva zabavnog parka “Magic Kingdom”: Zvuči kao dobro mjesto za život. Krivo, stvarnost je potpuno drugačija u novom filmu američkog filmaša Seana Bakera. Protagonisti filma nisu turisti, posjetitelji zabavnog parka. Oni su stanovnici motela tik uz zabavni park. Različitih sudbina; motel je nekima privremeni smještaj, nekima stalno boravište no svim su stanovnicima motela zajednički svakodnevni problemi i neizvjesna budućnost. Svima osim malenoj Moonee, Dickeyu i Jancey. Iako okruženje nije idealno klinci žive djetinjstvo punim plućima. Dječje nepodopštine i zaigranost neće dugo potrajati – Mooneeina majka ima sve teže dolazi do novca za život, prelazi granicu zakona i polako pretvara ljetnu priču u noćnu moru…..
Ako bi tražili recentniji indie film koji podsjeća na “Projekt Floridu” to bi bio “American Honey” iz 2016 godine. U oba filma prikazano je naličje današnje Amerike, život poslije velike krize i potraga za boljim danima mladih generacija. Malena Moonee, glavna protagonistkinja “Projekta Florida” za koju bi se godinu mogla pridružiti ekipi iz “American Honey”. Možda i ranije.

Sličnosti postoje, ali i razlike – “American Honey” dijelom je i film ceste , glavni (anti)junaci filma putuju Amerikom i nešto su starija djeca od Moonee i njenog društva. Radnja Bakerovog filma događa se na jednom mjestu – likovi su zatočenici motela i, većina njih, ne može otići. Skupina ljudi različitih sudbina spletom životnih okolnosti završili su na istoj adresi. Tako blizu “Disneylanda”, a tako daleko od bajkovitog života.

“Projekt Florida” izgleda kao istrgnute stranice iz dnevnika odrastanja. Redatelj, posebno se to odnosi na prvi dio filma, svijet prikazuje iz dječje perspektive – život u motelu nije raskošan i jednostavan; jedino je, za neke i posljednje utočište u teškoj životnoj situaciji. Ipak, dječja igra i nestašluci (koji, kako film odmiče, postaju sve ozbiljniji) pronalaze načine kako ispuniti dan. Od prvih trenutaka redatelj sugerira kako Moonee i njeni prijatelji nisu zlatni klinci, dobri i poslušni no obzirom na situaciju i neke odrasle osobe kojima su okruženi izgledaju prilično dobro.

Otprilike sat vremena traje, manje ili više, bezbrižan prikaz djetinjstva – iako su stanovnici motela zaboravljeni, na rubu društva, opterećeni različitim, najviše financijskim problemima djeca pronalaze način kako se zabaviti. Imati djetinjstvo, biti dijete unatoč svijetu odraslih. Baker pogađa u srž stvari – koliko god djetinjstvo (ponajviše zaslugom odraslih) bilo teško uvijek će se pronaći detalji, događaji zbog kojih se vrijedi, u razgovoru i sjećanjima, vratiti u prošlost. Na tom tragu je i, otprilike, prvih sat vremena filma.

Kada Moonee i prijatelji pređu granicu koja dijeli dječje nestašluke od ozbiljnih ispada “Projekt Florida” prestaje biti kronika jednog djetinjstva i postaje žestoka socijalna drama u kojoj se otkriva koliko je šestogodišnja Moonee u teškoj životnoj situaciji ponajviše zbog majke, mlade Halley. Moonee je predmet manipulacije dok Halley sve više nestaje u vrtlogu života dobrim dijelom i sama kriva za takvu sudbinu. Kraj života u motelu postaje novi Mooneein život. Kakav? To nikada nećemo saznati, na gledatelju je da zaključi.

Vizualni izgled filma često je u suprotnosti s radnjom – raskoš boja, duga na nebu i hotel koji bojama više sliči “Disneyevom” parku zabave no hotelu u kojem je samo nada ostala. Boje su takve da bi se uklopile u šarenilo susjedstva – da slučajnog turista ili prolaznika ne bi uznemiravalo naličje, u slučaju “Projekta Florida” američkog, načina života.

Kamera igra važnu u ulogu u priči o stanovnicima motela “Magic Castle”. Nenametljivo ponekad i voajerski prikazuje događaje i zaslužna je za uvjerljivost filma koji u dijelovima izgleda poput dokumentarca.

Brooklyn Prince i Bria Winaite vrlo dobro funkcioniraju u ulogama Moonee i njene majke Halley – odnos između majke i kćeri jedan je od važnih elemenata filma i taj su dio odlično glumice odlično odradile. Svaka zasebno, ali i u međusobnoj interakciji. Odličan je i Willem Defoe u ulozi upravitelja motela – Bobby pokušava, zapravo mora profesionalno obavljati posao no ljudske sudbine u motelu su takve da je emocije teško isključiti. Defoe je nominiran za “Oscara” u kategoriji najboljeg sporednog glumca (vjerojatno najjača konkurencija na ovogodišnjoj dodjeli – uz Defoea nominirani su Sam Rockwell, Woody Harrelson, Christopher Plummer i Richard Jenkins.

“Projekt Florida” priča je o naličju američkog načina života, djetinjstvu obilježenom posljedicama recesije i uzalud potrošenim sudbinama. Teške, olovne teme djetinjstva prate raznobojnost i vizualna raskoš te vrlo dobra glumačka ekipa. Film malog budžeta, ali velikih emocija i snažnih poruka.

OCJENA: 9

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)