SAV NOVAC SVIJETA

REDATELJ: Ridley Scott
GLAVNE ULOGE: Christopher Plummer, Michelle Williams, Mark Wahlberg, Timothy Hutton
TRAJANJE: 132 minute
NAZIV ORIGINALA: All the Money in the World 

 

“Svi žele moj novac.” – J. Paul Getty

 

Utihnuli su ovih filmskih dana kritičari (ne filmski nego kritičari iz redova ljubitelja filma) koji redovito, ponekad opravdano, zaobilaze multiplekse zato što su na programu samo filmovi za djecu, prazni blockbusteri i filmovi o superjunacima. Nema pravih, ozbiljnih filmova nastavljaju no prvi mjesec 2018 godine demantirao je kritike o neozbiljnoj kino ponudi. Na programu domaćih kino dvorana redaju se filmske priče temeljene na istinitim događajima i, što je za ljubitelje filma najvažnije, svaka je vrijedna gledanja. Godina je krenula s “Velikom igrom” i Jessicom Chastain, zatim su stigle “Novine” Stevena Spielberga s vječno nominiranom Meryl Streep i Tomom Hanksom. Niz su nastavili “Ja, Tonya” i “Prijelomni čas” koji bi Garyju Oldmanu trebao donijeti dugoočekivani, prvi zlatni kipić. Posljednji u nizu filmova temeljenih na istinitim pričama je “Sav novac svijeta” redatelja Ridleya Scotta.

Godine 1996. Mel Gibson glumio je bogatog industrijalca Toma Mullena u trileru “Otmica” (Ransom). Skladan i miran život obitelji Mullen nestaje u trenutku kada je otet Tomov sin. Naizgled rutinska priča o otmici i plaćanju otkupnine dobiva neočekivani obrat kada Mullen (ne užas i iznenađenje ostalih likova filma, ali i gledatelja) odbija platiti otkupninu i ponudi traženi novac, javno na televiziji, za bilo kakvu informaciju o otmičarima. Redatelj “Otmice” Ron Howard propustio je intrigantan obrat pretvoriti u studiju karaktera i dublje zagrebati u Mullenove motive. Dvadesetak godina kasnije Ridley Scott nas upoznaje sa sličnim no bitno radikalnijim slučajem otmice i (ne)plaćanjem otkupnine (radikalnijim zbog reakcije čovjeka koji je otkupninu moga platiti istoga trenutka kao i zbog činjenice da je priča filma temeljena na istinitim događajima kombiniranih fikcijom, izmišljenim detaljima) koja se dogodila 1973 godine, žrtva je John Paul Getty III unuk tada najbogatijeg čovjeka na svijetu.

Scott je priču o otmici mladog Gettyja ispričao kao kombinaciju obiteljske drame i trilera. Posvetio je redatelj dovoljno minuta kako bi objasnio događaje povezane s Gettyima koji su prethodili otmici – važne minute filma zbog razumijevanja likova. Koliko god je otmica u prvom planu kao i odnos između majke otetog i specijalnog izaslanika ostarjelog milijunaša Fletchera Chasea najsnažniji protagonist filma je John Getty. Čovjek čije se bogatstvo mjeri milijardama dolara potpuno je nezainteresiran za plaćanje prvotno određene otkupnine (17 milijuna dolara). Cinizam kojim Getty komentira zahtjeve otmičara rijetko se može čuti, vidjeti. Isprva uopće ne želi čuti za otmicu, izvještaji s burze su važniji – kada se napokon pojavi pred kamerama odbija platiti uz napomenu da je 17 milijuna dolara previše novca za šesnaestogodišnjaka (mišljenje ne mijenja ni kada otmičari spuste cijenu) da bi nešto kasnije u filmu zaključio kako ima četrnaestero unučadi i kuda bi stigao da za svakog mora toliko platiti. Getty je oličenje beskrupuloznog, nemilosrdnog milijunaša koji kupuje (ne samo stvari nego i ljude) i kojem treba sav novac svijeta. Mnogi trenuci filma pokazuju Gettyjevu bešćutnost i kroz lik ostarjelog milijardera redatelj prikazuje sve one kojima novca i moći nikada dosta nije. Razočaran u sina kojeg je programirao za nasljednika, Getty gazi bez milosti, ali ipak voli unuka (ljubav nije toliko velika da bi se platila otkupnina) pa za rješavanje krize angažira Fletchera Chasea čovjeka za vezu između milijardera i majke otetog.

Osim rekonstrukcije događaja tijekom otmice (iz radnje filma teško je pročitati koliko su pregovori oko sudbine mladog Gettyja točno trajali) ekipa filma potrudila se vjerno prikazati izgled vremena u kojem se odvija radnja. Odjeća, automobili i niz detalja (npr. talijanski poster za film Clinta Eastwooda) odlično pogađaju izgled i duh vremena. Film se dotiče i medijske histerije koju je slučaj izazvao kao i nekih aktera vremena (npr. Crvene brigade).

Kombinacija drame i trilera dosta dobro funkcionira do zadnjih dvadesetak minuta filma kada radnja naglo ubrzava. Dojam je da slučaj otmice mladog Gettya  sadrži neodgovorena pitanja i detalje koji snažnije objašnjavaju rasplet priče. Nepotreban je i pretjerano teatralan prikaz sudbine najbogatijeg čovjeka na svijetu – čini se da je njegovu bešćutnost i sebičnost Scott odlučio kazniti na svoj način.

Sjajan je posao napravila glumačka ekipa filma – Christopher Plummer spletom je okolnosti dobio ulogu J.Paula Gettya (nakon optužbi za seksualno zlostavljanje iz filma je izbačen Kevin Spacey). Veteran (Plummeru je 88 godina) je jezivo uvjerljiv u ulozi milijardera za koju je zasluženo nominiran za Oscara. Mark Wahlberg je ostvario najbolju ulogu još od “Kralja pornića” – nije na razini Plummera no s obzirom na glumčevu filmografiju ovo je uloga koja pripada među najbolje u Wahlbergovoj karijeri . Vrlo dobra je i Michelle Williams ulozi majke otetog –  jaka žena koja duboko prezire Gettyja, ali je prisiljena igrati po njegovim pravilima zbog sina. Ostaje snažna u iznimno teškim trenucima tijekom otmice. Slomila se tek u jednom trenutku. Trenutku za koji je zaslužan djed Getty.

“Sav novac svijeta” inspiriran je istinitom pričom o otmici unuka najbogatijeg čovjeka na svijetu. Drama koja se, kako minute filma odmiču, pretvara u triler govori, između ostalog, o ljudima kojima je novac jedino mjerilo životnih vrijednosti i razlog postojanja.

OCJENA: 7

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)