REDATELJ: Bong Joon-ho
GLAVNE ULOGE: Ahn Seo-hyun, Tilda Swinton, Giancarlo Esposito, Jake Gyllenhaal, Paul Dano, Woo-sik Choi
TRAJANJE: 120 minuta

Prije nekoliko tjedana objavljen je podatak da je “Netflix” prešao brojku od 100 milijuna pretplatnika. Ogroman novac koji “Netfix” zarađuje donosi sve više kvalitetnog televizijskog programa te dovodi najveće hollywoodske zvijezde na male ekrane (Tom Hardy, Ewan McGregor, Kevin Spacey, Nicole Kidman i Anthony Hopkins samo su neka od jakih imena koje možemo gledati u recentnim serijama). “Netflix” (kao i ostali streaming servisi) ne misle stati samo na serijama – sve češće ulažu u filmsku ponudu. Postoje filmaši koji nisu oduševljeni filmovima koje financiraju televizijski servisi (Christopher Nolan naprimjer) no sve je više onih koji pristaju realizirati televizijske filmske projekte – jedan od njih je i južnokorejski redatelj Bong Joon-ho koji je imao velike probleme s producentima tijekom realizacije “Snowpiercera”. Osim novca (za snimanje “Okje” odobren je budžet od pedesetak milijuna dolara) snimanje za streaming servise redateljima omogućuje kreativnu slobodu odnosno mogućnosti da zamisli, bez pritisak i miješanja, realiziraju i prenesu na film. Stvaralačke sloboda, jedan je od glavnih razloga zbog kojih je Bong Joon-ho odabrao “Netflix” za realizaciju novog filma.

Početak filma vraća nas u 2007 godinu. Svijetu ponestaje hrane, ali spas stiže iz međunarodne korporacije “Mirando” (osnovana davnih dana od čovjeka teškog karaktera koji je posao izgradio na izrabljivanju radnika) čiji su ljudi u Južnoj Americi otkrili super svinju – vrstu koja bi trebala zauvijek riješiti nedostatak hrane. “Mirando” raspoređuje 26 pripadnika nove vrste na farme diljem svijeta i čeka da odrastu. Deset godina kasnije “Mirando” dolazi preuzeti odrasle primjerke super vrste. Jedna od svinja odrasla je na farmi u Južnoj Koreji – Okja je njeno ime i dobroćudni div vezan je za djevojčicu Miju. Ljubav je obostrana i Mija se ne može pomiriti da Okja zauvijek odlazi u New York. Mija ne želi odustati i odlazi vratiti Okju – zahtjevan zadatak za djevojčicu, ali neočekivana pomoć stiže od članova “Animal Liberation Fronta” koji Okju žele iskoristiti kako bi razotkrili mračnu stranu korporacije…

Kao i redateljevi prethodni filmovi (osim “Snowpiercera”, Boon Joong-ho zaslužan je za izvrsni triler “Sjećanja na umorstvo” i horor “Domaćin) “Okja” ima sve one elemente zbog kojih je Boon Joong-ho jedan od najvažnijih južnokorejskih filmaša 20 stoljeća. Neobična, originalna priča (iza koje se skrivaju mnogi detalji vezani uz našu svakodnevicu – u slučaju “Okje” godina u kojoj se odigrava radnja ista je onoj koju živimo), otkačeni i(li) do karikaturalnosti ekscentrični likovi te crni humor glavni su sastojci “Okje”.
Na redateljevom filmskom nišanu ovoga puta su, između ostalog, super bogate korporacije uvijek gladne u vječnoj potrazi za što većim profitom – u “Okji” je riječ o prehrambenoj industriji (Mirando bi recimo mogao biti Monsanto ). Hrana nije biljnog već životinjskog porijekla no činjenica je to koja zapravo ništa ne mijenja – Mons…pardon Mirando je vječno gladan profita a jedan od najunosnijih je proizvodnja hrane. Jer jesti se mora. Kako se priča odmotava tako redatelj ubacuje nove elemente u film – odnos prema životinjama i ljudsko igranje Boga – stvaranje novih vrsta. Iako se na mreži svih mreža mogu pronaći razmišljanja kako je Bong Joon-ho snimio film koji je vegansko-vegetarijanska propaganda, stvari nisu jednosmjerne niti je “Okja” film koji navija. Način na koji se određeni pripadnici ljudske vrste (ne samo zbog profita) odnose prema ostalim vrstama s kojima dijeli planet (i koje nisu nužne za opstanak odnosno prehranu) odavno je poznata i viđena u mnogim dokumentarnim filmovima. Redatelj nas podsjeća na svakodnevicu i želi naglasiti (nešto slično možemo vidjeti i u finalu “Snowpierceru) da je vrijeme da se pomirimo s planetom, okruženjem u kojem živimo (scena u finalu filma – okruženje u kojem spokojno večeraju Mija i njen djed u životinjskom društvu sugeriraju pomirenje). Zbog životinja, ali i opstanka vlastite vrste.

 

“Okja” je film suprotnosti – od harmonije života na selu u prirodi do nervoze i žurbe gradskog života. Od iskrene dječje ljubavi prema životinji i potpunog ignoriranja materijalnog bogatstva do nezasitne želje za bogatstvom vlasnice korporacije (izvrsna epizoda sa zlatnom svinjom). Boon Joon – ho prikazuje stvari iz naše svakodnevice koje često ne primjećujemo ili ne želimo primjetiti.
Osim velikog dječjeg srca korporaciji se suprostavljaju i pripadnici “Animal Liberation Fronta” organizacija koja nanosi ekonomsku štetu onima koji ubijaju i zlostavljaju životinje. Oni su također na meti redatelja – u redu, ne baš na meti, ali pomalo ih ismijava zbog načina na koji funkcionira njihova organizacija. U cijeloj priči o velikim temama redatelj ima vremena i za poneku spektakularnu akcijsku scenu. (Okjino spašavanje Mije)
Redatelj je okupio izvrsnu glumačku ekipu – u prvom planu su sjajna Seo-Hyun Ahn u ulozi Mije i kompujterskim stvorena Okja. Mija simbolizira čistu ljubav prema okolini, životu bez ikakvih skrivenim namjera i kalkulakcija. Okja je super zanimljiva i simpatična u svojoj dobroćudnosti i želji da (pre)živi. Oko dinamičnog dua redatelj je poslagao pažljivo birana holivudska imena. Svaki od sporednih glumaca vrhunski je odradio posao – od samodopadnog, medijske pažnje željnog cirkusanta Gyllenhalla u ulozi Johnny Wilcoxa, preko dvostruke uloge Tilde Swinton pa sve do vođe pokreta otpora Jaya (Paul Dano) galerija likova je nezaboravna.
Nakon “Domaćina”, “Sjećanja na ubojstvo” i “Snowpiercera” Bong Joon-ho ponovo potvrđuje izvrsnu redateljsku formu. Priča o prijateljstvu Okje i Mije prikaz je, ali i kritika naše korporativno-medijske stvarnosti i odnosa prema okolini. Pametan i emotivan , natopljen crnim humorom “Okja” je drugačiji film od većine onih koje možemo pogledati u kino dvoranama.

OCJENA: 8

 

 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)