ČUDO S HUDSONA

REDATELJ: Clint Eastwood
GLAVNE ULOGE: Tom Hanks, Aaron Eckhart, Laura Linney, Anna Gunn,
TRAJANJE: 96 minuta
NAZIV ORIGINALA: Sully

“Ono nije bila video igra. Bila je to borba na život i smrt.” – Jeff Skiles

U vječnoj potrazi za zanimljivim pričama i novim herojima Hollywood je stigao do Chesleyja “Sullyja” Sullenbergera. Sully je pred završetak dugogodišnje pilotske karijere zaslužan za čudo s Hudsona – prizemljenje oštećenog zrakoplova na površinu rijeke Hudson. Sullyjev manevar dogodio se prije nešto više od sedam godina (15.01.2009) tako da je vješti, iskusni pilot prilično brzo dobio vlastiti film. Ništa čudno; Sully je (uz asistenciju pomoćnika Jeffa Skilesa) spuštanjem aviona na površinu rijeke spasio svih 155 putnika i članova posade. Odmah nakon slijetanja mediji i javnost proglasili su Sullyja herojem, ali postojali su neki koji nisu tako mislili. Sullyjev poslodavac i osiguravajuća društva pokreću istragu kojom žele dokazati da je slijetanje na površinu rijeke Hudson zapravo bila Sullyjeva pogreška….

“Još uvijek sam mlad” – ispalio je Clint Eastwood nekoliko mjeseci nakon trijumfalne dodjele “Oscara” 2005 godine. Clint i njegova “Djevojka od milijun dolara” osvojili su četiri kipića (film, redatelj, sporedni glumac, glavne glumica) i spomenutom izjavom Eastwood je (tada mu je bilo tek 75) nagovijestio da njegov filmski put nije završen. Clint se nije šalio; “Čudo s Hudsona” deseti je film koji nosi oznaku directed by Clint Eastwood. Redateljevi filmovi snimljeni nakon “Djevojke…” a prije “Čuda s Hudsona” žanrovski su bili različiti, ali (ako izuzmemo “Invictus” i “J.Edgar”) u prvi plan su stavljali male, obične ljude koji u različitim okolnostima i na različitim mjestima ispisuju nevjerojatne životne priče (Gran Torino, American Sniper, Jersey Boys…..). Eastwoodova želja da priču o Sullyju prebaci na film nije neočekivana. Kada stari majstor odabere temu…..
Eastwoodov prvi (čini se i jedini) izbor za ulogu Sullyja bio je Tom Hanks. “Čudo s Hudsona” prva je suradnja Eastwooda i Hanksa, ali izbor glavnog glumca nije iznenađenja. Hanka je davno stekao titulu sveameričkog ljubimca (kojeg jednako cijene i vole ljubitelji filma izvan granica SADa)nasljednika Jamesa Stewarta i koju brižljivo, odabirom uloga (Kapetan Phillips, Most špijuna..), čuva i njeguje. Sully je lik koji se savršeno uklapa u Hanksovu filmografiju.
Ujedinjenje jedne od ključnih hollywoodskih figura i ljubimca Amerike nije moglo drugačije završiti nego izvrsnim filmom.

 

“Čudo s Hudsona” (bombastičan ali i potpuno promašen “prijevod” naslova koji je valjda trebao privući pozornost publike – kao da Eastwood i Hanks u filmu temeljenom na istinitoj priči nisu dovoljan mamac) minutama je najkraći film u redateljskoj filmografiji Clinta Eastwooda. No, Eastwood je preiskusan filmaš koji nema potrebu produživati film nevažnim detaljima. Nešto više od 90 minuta filma redatelju je dovoljno da prikaže Sullyjev prizemljenje na površinu rijeke, ali i da se pozabavi i vremenu odnosno okolnostima u kojima se nesreća sa sretnim završetkom dogodila.
Eastwood ne ulijeće u film prikazom nesreće. Uvodne minute filma upoznaju nas sa Sullyjem nakon spašavanja putnika. Događanja u i oko aviona doznajemo isprva u kratkim flashbackovima. Cijelu priču saznajemo u finalu filma.
Prikaz pada aviona i spašavanje putnika mnogi bi recentni blockbusteri maksimalno razvukli i iskoristili za demonstraciju specijalnih efekata i(li) CGI-ja. Eastwood je stari redateljski lisac koji ne troši uzalud minute na akcijske scene. No to ne znači da slijetanja i spašavanje nisu prikazani na uvjerljiv, odgovarajući način. Napetost koja je prisutna u pilotskoj kabini tijekom ključne odluke gledatelju vjerno prenijeti svu dramatičnost situacije u kojoj sekunde odlučuju o sudbini 155 putnika i članova posade. Slijetanje i operacija spašavanja prikazana je iz različitih kuteva i gledatelj dobiva potpuno sliku događanja. Nesreća je prikazana vrlo uvjerljivo, s puno detalja bitnih za Sullyjevu priču.

Zbog slijetanja na površinu rijeke Hudson, Chesley Sullenberger se našao između dvije vatre. Za medije i obične ljude on je heroj, privlači pažnju gdje god se pojavi. On je dugoočekivani dašak optimizma, “dobra vijest za grad koji dugo nije doživio dobre stvari posebno kada je riječ o avionima”. Na drugoj strani su osiguravajuća društva i čelnici kompanije kojima gubitak skupe letjelice baš i nije najbolja vijest. Oni pokušavaju dokazati da je Sullyjeva akcija spašavanja zapravo greška i nepotrebna ekshibicija koja je ugrozila sigurnost putnika. Sully nije impresioniran medijskom pažnjom, izljevi divljenja koje svakodnevno doživljava izazivaju nelagodu. Ne, nije Sully bahat i(li) arogantan; on je jedan od onih ljudi koji smatraju da za posao koji rade ne trebaju nikakve posebne nagrade. Sullyja zanimaju samo dvije stvari; sigurnost 155 putnika iz njegovog aviona i dokazivanje da je postupio ispravno. Bez obzira na kompjuterske simulacije.

Kroz istragu o događanjima u avionu redatelj podsjeća da, unatoč konstantnom tehnološkom napretku, čovjek i dalje ostaje ključna figura. On je taj koji donosi odluke, sposobnost i iskustvo u određenim situacijama znače puno više od hladnih kompjuterskih procjena i simulacija. Ako bismo takvo razmišljanje primijenili na aktualnu filmsku situaciju Eastwood je jasan i precizan; pomoć specijalnih efekata dobro je došla, ali za pravi film najvažniji su ljudi (redatelj, glumci i ostatak ekipe). “Čudo s Hudsona” najbolje to dokazuje.

 

Najčešći prigovor koji se upućuje  “Čudu s Hudsona” su dijelovi priče koji pretjeruju u uzdizanju američkog heroja. Ovoga puta takve primjedbe su pucanj u prazno. Za razliku od dvojbenog glorificiranja američkog snajperista Chrisa Kylea, Sullyjev herojski čin nema nikakve mrlje. I pretjerivanje je dozvoljeno jer, eto, i u SADu se mogu pronaći heroji koji to ne žele biti.
Glumačku ekipu predvodi (ponovo) briljantni Tom Hanks. Način na koji se Hanks transformira u Sullyja doista je impresivan i gledatelju ne preostaje ništa drugo nego da navija za glavnog protagonista. Vrlo dobar je i Aaron Eckhart u ulozi kopilota Skilesa. Zrela Eckhartova uloga kojega na ekranu gledamo točno onoliko kolika je i važna uloga kopilota. On nije glavna faca, ali bez njega Sully ne bi uspio. Ženski dio ekipe predvode uvjerljiva Laura Linney u ulozi Sullyjeve supruge te gospođa Heisenberg Anna Gunn u ulozi istražiteljice.
“Ja sam samo radio svoj posao” – ponavlja Chesley Sullenberger ne želeći medijsku pažnju i slavu. Sully je zapravo sličan Eastwoodu i Hanksu. U redu, Eastwood i Hanks slavu su stekli prije mnogo godina dok Sully slavu ne želi no jedno je zajedničko; izvrsni su u poslovima koje obavljaju. Sully je vrhunski pilot dok Eastwood i Hanks snimaju prokleto dobre filmove.

OCJENA: 8

 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)