REDATELJ: Ron Howard
GLAVNE ULOGE: Chirs Hemsworth, Gillian Murphy, Ben Whishaw, Brendan Gleeson, Tom Holland
TRAJANJE: 121 minuta
NAZIV ORIGINALA: In The Heart of The Sea

“Vrag voli neispričane priče” – Herman Melville

Godina je 1850. Tom Nickerson (Brendan Gleeson) ostarjeli je mornar, nagrizen alkoholom i sjećanjima. Tridesetak godina ranije Nickerson služio je na brodu “Essex” i jedan je od preživjelih članova posade. Događaje tijekom i nakon brodoloma ostarjeli mornar nikome ne želi ispričati. Traume su duboke i teške, čitavu istinu ne zna niti gospođa Nickerson (Michelle Fairly). Jednoga dana na vrata obitelji Nickerson zakuca mlađahni pisac Herman Melville (Ben Whishaw). Melville želi znati cijelu istinu o potonuću Essexa, priču namjerava iskoristiti kao inspiraciju za pisanje knjige. U zamjenu nudi novčanu naknadu. Nickerson isprva odbija ali nakon Melvillovog inzistiranja odlučuje podijeliti priču koja je zauvijek promijenila njegov život…

 

Nakon briljantne sportske, biografske drame “Utrka života” (Rush) u kojoj je na intrigantan način suprotstavio karaktere i prikazao rivalstvo Jamesa Hunta i Nikija Laude, američki filmaš Ron Howard krenuo je u potragu za novim projektom. Howard u redateljskoj filmografiji ima različite projekte, ne postoji žanr u kojem se, više ili manje uspješno, nije okušao. Raspon Howardove redateljske karijere proteže se od komedija (“Edtv”, “Kako je Grinch ukrao Božić”…) preko pustolovne fantazije (“Willow”) sve do filmova temeljenih na istinitim događajima (spomenuta “Utrka života”, “Cinderella Man”, “Frost/Nixon”, “Apollo 13” i “Genijalni um” za kojega je redatelj nagrađen “Oscarom”). “U srcu mora” nastavak je Howardovih projekata koji su inspirirani istinitim pričama. Ideja za film pronađena je u romanu “In The Heart of The Sea: The Tragedy of the Whaleship Essex” Nathaniela Philibricka. Književni predložak koji opisuje događanja koja su nadahnula Hermana Melvila da napiše “Moby Dicka”.
Zadovoljan suradnjom na “Utrci života” glavnu ulogu Howard je ponudio Chrisu Hemsworthu koji je, očekivano, oduševljeno prihvatio novi glumački izazov. Ostatak glumačke ekipe brzo je posložen; izuzetak je bio izbor glumca za ulogu Georgea Pollarda, kapetana Essexa. Spominjali su se Benedict Cumberbatch, Tom Hiddleston i Henry Cavill. Spomenuti glumci, iz različitih razloga, su odustali od uloge koju je na kraju dobio Benjamin Walker. Posada je ekipirana i Essex je mogao isploviti….

 

Ako bismo tražili recentniji filmski projekt koji ima sličnosti, poveznice s novim filmom Rona Howarda to je svakako “Pijev život” Anga Leeja. Pisac u potrazi za pričom, morska prostranstva te racionalno i u službi priče korištenje specijalnih efekata detalji su koji povezuju filmove. I dok je Pi Patel preživljavao u društvu Charlija Parkera posada “Essexa” ima puno ozbiljnijeg protivnika. Poput Leeja i Howard izvrsno koristi specijalne efekte kako bi nam približio sudbine i borbu posade. “U srcu mora” izgleda impresivno; bez obzira odvija li se pred gledateljem borba posade s olujom ili beštijom iz morskih dubina (tada prevladavaju sivi, tamni tonovi) ili je more mirno (trenuci kada su dominantne žuta i plava, boje sunca i mora) “U srcu mora” cijelim trajanjem izgleda impresivno. Film sadrži nekoliko scena koje ostaju u pamćenju danima nakon pogledanog filma (npr. bliski susret, licem u lice, Chasea s progoniteljem, ulazak mladog Nickersona u glavu plijena). Howard niti jednog trenutka ne dopušta da mu specijalni efekti “pojedu” film. Uvjerljivost prikaza potjera i oluja važan je dio filma ali niti jednog trenutka ne dominiraju nad pričom filma. Da, “U srcu mora” film je koji nudi više od spektakularnih akcijskih scena i dojmljivog vizualnog doživljaja.

 

Radnja filma odvija se na dvije razine; prva je razgovor između ostarjeloga, demonima prošlosti iscrpljenoga Thomasa Nickersona i mladog Hermana Melvilea. Pripovijedanje o doživljajima posade Essexa povezuje Nickersona i Melvilea te pomažu da se suoče s traumama prošlosti koje utječu i na njihovu svakodnevicu. Drugi, važniji i opširniji dio filma odnosi se na rekonstrukciju događaja oko Essexa odnosno praćenja sudbine kapetana i članova posade. Slično kao i u “Utrci života” Howard suprotstavlja likove različite karakterom, načinom života. Howard nije uspio odnos ambicioznog, iskusnog morskog vuka Chasea i obrazovanog, arogantnog ali “zelenog” Pollarda podići na razinu rivaliteta Hunta i Laude. No redatelj je kroz likove Howarda i Chasea progovorio o razlikama i privilegiranosti bogatih u odnosu na sposobne i ne tako bogate. Nisu samo Chase i Howard iskorišteni za prikaz klasnih razlika; scena ručka u kojoj je prikazan kapetanov stol a nekoliko trenutaka kasnije jelovnik mornara govori tisuću riječi.

 

 

Bez obzira na teške, pogibeljne situacije koje Chase i kolege prolaze gledanje filma ne izaziva (pre)velike osjećaje odnosno empatiju prema glavnim likovima filma. Ne, nije u pitanju redateljeva nesposobnost da nas poveže s događajima u filmu. Razlog zbog kojih nije lako u potpunosti suosjećati s posadom Essexa leži u rečenici koju izgovara jedan od članova u trenucima kada su stvari otišle daleko, predaleko. Jednostavna, snažna rečenica glasi: “Vidiš kuda nas je pohlepa odvela”. Priča o posadi Essexa, njihovoj motivaciji i lovu zapravo je priča o čovjeku, ljudskoj (auto)destrukciji koja se stvara kao nuspojava želje za bogatstvom. Pripadnici ljudske vrste iscrpljuju planet na kojemu žive, uništavaju i često divljački, neplanski istrebljuju životinjske vrste. Ne, nije ovdje riječ o preživljavanju već o želji za što većim profitom (činjenica koja je posebno naglašena u finalu filma kada pripadnici “krupnog kapitala” žele lažirati istinu). No u slučaju “Essexa” priroda je uzvratila udarac.
“U srcu mora” projekt je kakav nemamo često prilike gledati u kinima. Nevjerojatna priča nabijena akcijom, fantastičan je vizualni doživljaj koji će zadovoljiti i gledatelje koji nisu skloni skupim “popcorn” blockbusterima.

OCJENA: 8

 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)