REDATELJ: Tarsem Singh
GLAVNE ULOGE: Ryan Reynolds,  Natalie Martinez, Ben Kingsley, Matthew Goode, Jaynee-Lynne Kinchen
TRAJANJE: 117 minuta
NAZIV ORIGINALA: Self/Less 

 

“Nikada ne radim ništa bez osiguranja.” – Damian

 

Početkom devedesetih godina 20 stoljeća, točnije 1992. godine u kinima se pojavio znanstveno fantastični triler “Freejack”. Projekt vrijedan tridesetak milijuna dolara potopoljen je od strane kritike, a niti publika mu nije bila previše sklona. Bez obzira na neuspjeh (“Freejack” unatoč manama nije toliko loš) film je zanimljiv zbog dva razloga. Prvi je vrlo zanimljiva glumačka ekipa. Glavnu ulogu tumači Emilio Estevez (brat Charlieja Sheena) tu su i Anthony Hopkins te Rene Russo. Posebna atrakcija je nastup prvog glasa “Roling Stonesa” Micka Jaggera i njegove voljene Jerry Hall. Drugi razlog zbog kojeg je “Freejack” vrijedan gledanja je intrigantan zaplet. Nekoliko sekundi prije smrti vozač formule Alex Furlong transportiran je u budućnost kako bi njegovo tijelo iskoristio bogataš na samrti i dobio priliku za novi život. Bogati moćnici koji ne pitaju za cijenu kada je u pitanju produžetak života nisu samo naučna fantastika.

“Freejack” te “Seconds” s Rock Hudsonom iz 1966 nadahnuli su scenariste Davida i Alexa Pastora kako bi napisali priču za “Izvan sebe”. Damian (Ben Kingsley) prebogati je građevinski poduzetnik iz New Yorka. Gradeći “Veliku Jabuku” i skupljajući milijune na računima, Damien je propustio privatni život i izgubio odnos s kćerkom (Michelle Dockery). Damienovo vrijeme polako ističe; umire od raka i preostalo mu je tek nekoliko mjeseci života. Damien dobiva ponudu koju je teško odbiti; Albright (Matthew Goode) zaposlenik “Phoenix Biogenica” nudi transplataciju svijesti. Damien bi nastavio živjeti u mladom tijelu uz uvjet da zaboravi “stari” život. Milijunaš isprva odbija, ali kako bolest napreduje pristaje na novi život….

Zaplet filma redatelju je ponudio nekoliko opcija kojima bi “Izvan sebe” postao provokativan i aktualan brišući granice između fantastike i stvarnosti, filmskog i realnog života. Kako se produbljuju razlike između bogatih i manje bogatih tako i šanse za preživljavanje u slučaju bolesti idu na stranu bogatih. Živjet će oni koji zdravlje, život (u slučaju Damiena riječ je o transplataciji) mogu platiti. Provokacija zapravo poveznica sa svakodnevicom jest činjenica da se Damien “seli” u tijelo američkog vojnika. Dok jedni ratuju drugi se bogate, a u slučaju Damiena čak ni smrt ne znači da je iskorištavanje završeno. Kroz navedene detalje indijski redatelj Tarsem Singh je “protrčao” bez ozbiljnije namjere da film odvede u provokativnije, intrigantnije vode. Umjesto toga “Izvan sebe” rutinski je “blockbusterski” proizvod koji je vratio uložena sredstva. Kombinacija znanstvene fantastike i akcijskog trilera  koja, kako se film približava kraju, dobiva i (melo)dramske detalje pati od previše podzapleta i ziheraške režije.

Redatelj filma, indijski filmaš Tarsem Singh (“Ćelija”, “Pad”) prepoznatljiv je po vizualnom stilu, korištenju boja koje ostavljaju snažan dojam. Međutim, “Izvan sebe” skoro je u potpunosti lišen redateljevih vizualnih atrakcija i akrobacija. Ako izuzmemo prikaz Damienove kičaste, zlatom optočene Damienove rezidencije Singh se, iznenađujuće, nije pretjerano posvetio izgledu filma. Nezainteresiranost za izgled filma redatelj je pokazao i na scenografiji. Operativni centar “Phoenix Biogenicsa”, kompanije koja okreće desetke milijuna dolara izgleda jeftino, neugledno i svaka scena snimljena u tom okruženju ozbiljno narušava uvjerljivost filma. Nije samo izgled “Phoenix Biogenicsa” problem; promjena svijesti glavnog (anti)junaka filma i transformacija iz ostarjelog, hladnog i proračunatog milijunaša u empatijom motiviranog mlađahnog zaštitnika površno je i vrlo neuvjerljivo prikazano. Niti jedan detalj gledatelju ne daje razlog da povjeruje u Damienovu preobrazbu.

Glumačka ekipa odradila je posao bez previše želje i truda. Ben Kingsley vrlo brzo nestaje, Ryan Reynolds izvlači najbolje iz mladog Damiena. Natalie Martinez u glavnoj ženskoj ulozi ne može pružiti previše, mjen lik je ionako osuđen na plakanje i naricanje nad zlom sudbinom. Štreberska, hladna pojava Matthewa Goodea (Albright) prilično iritira.
“Izvan sebe” je projekt čija se intrigantna ideja izgubila u redateljevoj površnosti i neuvjerljivosti glavnog (anti)junaka.

OCJENA: 5

 

 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)