REDATELJ: William H. Macy
GLAVNE ULOGE: Billy Crudup, Anton Yelchin, Selena Gomez, Laurence Fishburne,
TRAJANJE: 100 minuta

Sam (Billy Crudup) je tipičan “proizvod” kapitalističkog vremena. Zbog obaveza na poslu stradao je njegov privatni život; rastavljen je i iz bivšeg braka ima sina Josha (Miler Helzer). Josh je očeva nada i ljubav, zapravo jedino šta je ostalo od njegovog privatnog života. Otac i sin dijele ljubav prema glazbi, Josh muzicira i sklada pjesme. Nakon obavljenog velikog posla (na kojem je radio prekovremeno), Sam dogovara susret sa Joshom. Josh ne dolazi na vrijeme te Sam čekajući otkriva strašnu istinu; sin mu je stradao u pucnjavi na sveučilištu. Slomljen od tuge Sam se povlači u sebe, mijenja posao i adresu. Dvije godine nakon nesreće bivša supruga, donosi mu Joshove stvari. Sam ih isprva želi baciti, ali ih ipak odluči zadržati. Među stvarima se nalazi i Joshova gitara te tekstovi i muzika pjesama koje je za života napravio. Sam ih izvodi u lokalnom baru i privlači pažnju mladog Quentina (Anton Yelchin). Quentin nagovara Sama da zajedno nastupe, i ubrzo je neobični dvojac na pozornici. Njihov nastup doživljava uspjehe i uskoro nastaje band “Ruderless”….

Puno je primjera, posebno u recentnoj filmskoj ponudi, kada glumci odluče stati iza kamere. Razlozi su različiti kao i rezultati; redateljske karijere nekih glumaca su jednako vrijedne kao i njihove glumačke (Clint Eastwood, Mel Gibson…), neki su pokazali da je njihovo redateljsko umijeće bolje od glumačkog (Ben Affleck) dok su se neki glumci prihvatili režiranja kako bi na svoj način prezentirali priču (npr. Kevin Spacey i Tim Roth). Na svoj način ,onako kako sami misle da je to najbolje. “Rudderless” je redateljski kino prvijenac izvrsnog američkog karakternog glumca Williama H. Macya. Macy je u karijeri sjajno odglumio niz zahtjevnih uloga (“Fargo”, “Kralj pornića”, “Magnolia”, “Pleasantville”….) uz povremene izlete u “blockbusterovske” vode (“Jurski park 3”) i na televiziju (“Besramnici”, “Hitna služba”). Dojam je da je priča, tematika filma “natjerala” Macya da se, uz rad na scenariju i sporedne uloge, prihvati režije filma. Misija je uspjela; Macy je pokazao da se odlično snalazi i iza kamere.

“Rudderless” započinje furiozno; u početnih petnaestak minuta filma redatelj otvara nekoliko velikih tema. Prezaposlenost oca koja uzrokuje nedostatak vremena za sina, brutalno nasilje u obrazovnim ustanovama u SAD-u, gubitak djeteta te novinarsko “lešinarenje” po tragičnom događaju. Svi navedeni elementi su prisutni u uvodu filma. No, ubrzo Macy “staje na loptu” i fokusira se na oca tragično preminulog dječaka. Vremenski odmak u priči daje (dvije godine) daj filmu uvjerljivost i gledatelj je svjedok promjena koje su se dogodile nakon tragedije. Macy očito nije pobornik izreke da “vrijeme liječi sve rane”; on u filmu pokazuje da protokom vremena čovjek pokušava i trudi se živjeti sa posljedicama gubitka voljene osobe, člana obitelji. Vrijeme rane ne liječi, ali nas uči kako (pre)živjeti sa tugom…
Redatelj, u većem dijelu filma, vrlo vješto zaobilazi stereotipe i predvidljivost. Odnos slomljenog oca i njegovog novog prijatelja započinje muzikom. Sam sviranjem i osnivanjem grupe želi održati uspomenu na sina dok je Quentinov cilj bijeg od siromaštva. Obojica vole glazbu i ona im ja inspiracija i sredstvo za ostvarenje ciljeva. Sreli su se u pravi trenutak, potrebni jedan drugome. No, Macy izbjegava glavne likove spojiti zauvijek; gledatelju je jasno da njihovo “savezništvo” privremeno i da će ih život ponovo razdvojiti. Kako film odmiče, približava se završetku Macy propitkuje pomalo i provocira gledatelja. Okolnosti u kojima je Samov sin izgubio život su vrlo kontroverzne i tragične. Za pokojnog Josha, ali i za njegovu obitelj i ljude koji su ga poznavali. Kako se nositi sa tragičnom prošlošću?  Oživljavanjme sjećanja na izgubljenu osobu i suočavanje sa posljedicama njegovih postupaka ili “gušenjem” bilo kakve uspomene na pokojnika (taj put je odabrala Kate, Joshova djevojka). “Lijek” ne postoji i redatelj to zna; on prikazuje ljudske reakcije, ne raspravlja o njima nego ih pokušava razumjeti.

Glumačka ekipa filma je na razini režije i priče; Billy Crudup i ruski glumac Anton Jelchin su vrlo dobri u glavnim ulogama. Crudup i Jelchin su sami odsvirali i odpjevali pjesme u filmu. U manjim ulogama u filmu se pojavljuje i Laurence Fisburne te u efektnoj i vrlo bitnoj ulozi Selena Gomez. Naravno, tu je i Macy kao vlasnik bara u kojem band svira. Kao i u svakodnevnom životu, čovjek za šankom važna je karika u životima gostiju.
Macy je svoj prvijenac režirao nenametljivo i vrlo sigurno. Likovi i radnja filma izazivaju kod gledatelja različite osjećaje, ali jedno je sigurno; malo je onih koje će “Rudderless” ostaviti ravnodušnima.

OCJENA: 8

 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)