REDATELJ: Hany Abu-Assad
GLAVNE ULOGE: Adam Bakri, Leem Lubany, Iyad Hoorani
TRAJANJE: 96 minuta

“Nisam mogla vjerovati da će me ljubav toliko boljeti” – Nadia

Na ovogodišnjoj dodjeli “Oscara” u kategoriji najboljeg stranog filma nominirano je pet vrlo zanimljivih filmova. Uz dobitnika “felinijevsku” “Veliku ljepotu” u konkurenciji su bili i provokativni “Lov” s Madsom Mikkelsenom u glavnoj ulozi, zatim sjajna belgijska dama “Alabama Monroe (The Broken Circle Breakdown), te dva ostvarenja koja, nažalost, na ovim prostorima nisu dobili pažnju koja bi bila sukladna njihovoj kvaliteti. Prvi je dokumentarac kambodžanskog redatelja Rithya Pana koji govori o režimu Crvenih Kmera, a drugi je palestinski film “Omar”, priča o prijateljstvu, ljubavi i izdaji koja se odigrava usred izraelsko-palestinskog sukoba….

Omar je pekar. Druži se sa svojim prijateljima Tarekom i Amjadom, ljubi lijepu Nadiu Tarekovu sestru. Nadia i Omar maštaju o zajedničkom životu. No, svoje planove Omar neće tako jednostavno ispuniti. On je Palestinac, živi na Zapadnoj Obali u središtu palestinsko-izraelskog sukoba. Jedne noći Omar, Tarek i Amjad snajperom pucaju po vojarni i ustrijele izraelskog vojnika. Ubrzo nakon napada Omar je uhvaćen i ispituje ga izraelski agent Ramy. Iako odlučan da ne progovori Omar nije pripremljen na policijske metode i odluči surađivati sa policijom….

Redatelj Abu-Assad je u svojem filmu izraelsko-palestinski sukob prikazao kroz život običnog, mladog čovjeka. Omar i njegovi prijatelji su mladići koji misle da mogu promijeniti svijet; za razliku od njihovih vršnjaka u većem dijelu svijeta koji takve stvari izražavaju kroz npr. muziku, kreativni i(ili) humanitarni rad ili nekim drugim društveno i zakonski prihvatljivim otporom ovi dečki mijenjaju svijet ubijanjem neprijateljskih vojnika. Teško je kriviti i osuđivati Omara, Tareka i Amjada ; njihova najveća “krivica” je preživljavanje na području gdje sukob traje već desetljećima i prenosi se na buduće generacije. I baš na tom mjestu živi Omar, glavni (anti)junak ove filmske priče….

 

“Omar” je film koji isprepliće elemente ljubavne drame i političkog trilera. Kako minute filma odmiču tako se i navedeni žanrovi spajaju u jedno. Redatelj je vrlo jasno naglasio da je u okruženju u kojem živi Omar nemoguće sakriti privatan život. Ispitivanje izraelskog obavještajca je vrlo efikasno, te njegove metode imaju veliku sličnost s totalitarnim sustavima. Nakon takvog ispitivanja Omar pristaje na suradnju (kako bi zaštitio sebe ali i one koje voli) i to je početak njegove propasti. Od tog trenutka Omar se nalazi “između dvije vatre”; s jedne strane policija koja nikada neće odustati od svojeg doušnika – s druge prijatelji i Nadia koji gube povjerenje nakon njegovog (pre)brzog izlaska iz zatvora. Bez ikakve podrške, zaglavljen u središtu višegodišnjeg sukoba Omar nema prevelike šanse…

Glumačka ekipa filma je vrlo dobra. Adam Bakri i Leem Lubany kao ljubavnici kojima ljubav nije suđena su izvrsni, ostatak ekipe također. Svakako treba izdvojiti Samera Bisharata i njegovu urnebesnu imitaciju Don Corleonea. Uvjerljivosti i zanimljivosti filma, između ostalih, doprinose i lokacije na kojima je “Omar” snimljen. Gradska sredina, prepuna ljudi u trenu se pretvara u mjesto obračuna između policije i mladih Palestinaca. Trgovi i ulice koji izgledaju sasvim obično, ali na njima sukob ne prestaje. Posebno mjesto u filmu ima zid koji Omar preskače da bi se sastao sa svojom voljenom. Zid kao simbol podjela i razdvajanja između ljudi. Takve zidove se može preskočiti odnosno izbjeći….Zidovi odnosno predrasude koje se nalaze u ljudima su često nepremostiva prepreka.

Finale filma, koliko god neugodno i pesimistično bilo, zapravo pogađa “u sridu”. Sukob koji traje desetljećima nastavlja se i dalje; dolaze neki novi Omari sa sličnim, teškim sudbinama. I tako će biti sve dok dođe do trajnog dogovora  koje će zadovoljiti obje strane. Nažalost, rješenje problema izgleda jako daleko, danas dalje nego ikada….

OCJENA: 8

 

 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)